Motortemperatuur te laag
Motortemperatuur te laag
Hallo
Ik rij een Kappa 2.0 uit 1995..In een vorige discussie heb ik aangegeven dat de binnentemperatuur van de kachel niet lekker oploopt. Aanvankelijk wel( loopt de motortemperatuur op naar rond de 70 graden) maar naar verloop van tijd zwakt de kachel, dus binnentemperatuur af. De motortemperatuur meter zit constant rond de 70 graden. Als ik stilsta stijgt ie iets boven de 70 als ik rijd zakt ie onder de 70 graden. Mij werd geadviseerd om de thermostaat (incl thermostaathuis) te vervangen. Is inmiddels gebeurd maar het probleem dat de motortemperatuur (en dus ook de kachel) rond de 70 graden blijft hangen blijft zich voordoen. Heeft iemand een idee wat het dan wel kan zijn?
Ik rij een Kappa 2.0 uit 1995..In een vorige discussie heb ik aangegeven dat de binnentemperatuur van de kachel niet lekker oploopt. Aanvankelijk wel( loopt de motortemperatuur op naar rond de 70 graden) maar naar verloop van tijd zwakt de kachel, dus binnentemperatuur af. De motortemperatuur meter zit constant rond de 70 graden. Als ik stilsta stijgt ie iets boven de 70 als ik rijd zakt ie onder de 70 graden. Mij werd geadviseerd om de thermostaat (incl thermostaathuis) te vervangen. Is inmiddels gebeurd maar het probleem dat de motortemperatuur (en dus ook de kachel) rond de 70 graden blijft hangen blijft zich voordoen. Heeft iemand een idee wat het dan wel kan zijn?
-
Re: Motortemperatuur te laag
Laat eens het koelwater meten met infrarood als de meter 70 graden aangeeft. Waarschijnlijk is de temperatuur gewoon 90 graden en geeft de meter te weinig aan. De kachel kan te weinig doorstroming hebben of luchtbellen.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Een nadeel van de klimaatregeling vind ik(ik heb dit ook) dat als je bijv. 20 graden instelt de kachel warm wordt,maar zodra de temperatuur in de auto 20 graden is,de klimaatregeling ervoor zorgt dat de temperatuur niet hoger wordt en dus koude lucht gaat blazen.
Lancia Kappa 2.0 uit 1995.
Heb inmiddels een nieuwe thermostaat, nieuwe temperatuursensor op de radiateur en een nieuwe waterpomp laten plaatsen. De kachel warmt wel op. Als ik stil sta en de motor draait een tijdje stationair loopt de motortemperatuurmeter op naar 89 graden. Zodra ik ga rijden zakt de temperatuurmeter naar 70 graden en blijft daar hangen. Is dat normaal?
De kachel warmt wel op maar gaat zoals pauloort zei over op het blazen van koude lucht als in de auto de ingestelde temperatuur is bereikt. Als de temperatuur in de auto zakt begint ie weer wat warme lucht te blazen. De kachel lijkt dus wel goed te werken nu.
De ECU geeft nog wel steeds eens storing aan dat er een lucht - temperatuursensor kapot is. De garage kan alleen niet uitvogelen welke dat is en waar ie zit. Zou die defecte sensor te maken kunnen hebben met het zakken van de motortemperatuurmeter?
Heb inmiddels een nieuwe thermostaat, nieuwe temperatuursensor op de radiateur en een nieuwe waterpomp laten plaatsen. De kachel warmt wel op. Als ik stil sta en de motor draait een tijdje stationair loopt de motortemperatuurmeter op naar 89 graden. Zodra ik ga rijden zakt de temperatuurmeter naar 70 graden en blijft daar hangen. Is dat normaal?
De kachel warmt wel op maar gaat zoals pauloort zei over op het blazen van koude lucht als in de auto de ingestelde temperatuur is bereikt. Als de temperatuur in de auto zakt begint ie weer wat warme lucht te blazen. De kachel lijkt dus wel goed te werken nu.
De ECU geeft nog wel steeds eens storing aan dat er een lucht - temperatuursensor kapot is. De garage kan alleen niet uitvogelen welke dat is en waar ie zit. Zou die defecte sensor te maken kunnen hebben met het zakken van de motortemperatuurmeter?
-
Dat is waarschijnlijk de temperatuurvoeler in het dashboard die je aantreft rechts van de stuurkolom achter het kleine roostertje dat daar zit. Die willen wel eens vastlopen doordat ze stof aanzuigen.
Die binnentemperatuursensor bij de stuurkolom is die prijzig en eenvoudig te vervangen?
-
2e hands is niets prijzig. Je kunt hem ook demonteren en grondig schoonmaken. Als je auto op contact staat moet hij lucht aanzuigen. Na schoonmaak zou dit were kunnen werken
Kan een kapotte olietemperatuurmeter ook te maken hebben met een te lage motortemperatuur zoals die wordt aangegeven in het klokje op het dashboard?
-
Bij mijn weten wordt de olietemperatuur in een K niet gemeten.
Maar wat is dit dan? Kan dit apparaat ook storingen veroorzaken?
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/a ... 4VB4M&df=1
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/a ... 4VB4M&df=1