Lancia Lybra bose geluidssysteem zonder bose tweeters

Discussie en vraagbaak over Lybra
Leonard

Lancia Lybra bose geluidssysteem zonder bose tweeters

Unread post by Leonard »

Ik heb (net) een Lancia Lybra uit mei 2000 met een bose geluidssysteem (tenminste, dat staat op de luidsprekers in de vier portiren en ik heb een subwoofer achterin met extra versterker). Wat ik niet begrijp is dat de kleine tweeters met het bose logo in de portieren (bij de deurhendel) ontbreken. Er zitten wel het kleine zwarte ronde roostertjes maar geen tweeters.

Waren deze tweeters een extra? Zijn ze nog naderhand in te bouwen? Heb ik een eerste generatie bose systeem voor de Lancia Lybra waar de tweeters nog niet leverbaar waren?

Alvast bedankt vooor jullie hulp!

Groet,

Leonard
Bor de Wolf

Re: Lancia Lybra bose geluidssysteem zonder bose tweeters

Unread post by Bor de Wolf »

Best leonard,

Bij het bose geluidsysteem zitten er geen tweeters in deze zijn verwerkt in de gewoone speaker ofwel een tweeweg speaker er zitten wel roosters in maar dit is voor een normale audiosysteem zonder bose.

Met vriendelijke groet,

Bor de Wolf
Aptonia

Geluid Bose Systeem

Unread post by Aptonia »

Ik had namelijk een vraagje. Ik heb een Lybra 1.8 lx sd. Nu heb ik 2 portierboxen voor 2 portierboxen achter. 2 tweeters voor en 2 boxen op moederplank. Op alle 4 portierboxen zie ik het merk bose. Echter op de 2 boxen op mijn moederplank niet. En ik zat namelijk geluid te testen van al deze boxen. Bij fader max voor lijken de portierboxen een meer zuiverdere geluid te hebben dan bij fader max achter. De Portierboxen achter lijken een wat doffere geluid te hebben. Kan dit kloppen of ligt het toch aan mijn boxen? Bovendien als iemand volume van het geluid een paar in een keer achterelkaar op max zet, kan dit nadelig zijn voor je boxen? Kan het systeem dit wel aan?

Alvast bedank voor jullie input.
Jan Willem Wildvank

Re: Geluid Bose Systeem

Unread post by Jan Willem Wildvank »

Hoi!

Wanneer een Lybra uitgerust is met het Bose Hifi systeem zijn er 5 boxen in de auto aanwezig. In de voorportieren, achterportieren en in de kofferbak (subwoofer). De kleine roostertjes boven in de voorportieren zijn leeg. Daar zitten de tweeters in, wanneer het standaard Hifi systeem van lancia geïnstalleerd is, bij Bose zijn deze tweeters bij de woofers in de voorportieren geplaatst. Hetzelfde verhaal geld voor de roosters in de hoedenplank. Hier zijn geen speakers te vinden, speakers zitten in de achterportieren.

De doffe klank van de acterspeakers klopt. In de voorportieren zijn woofers + tweeters geplaatst voor de hoge en lage klank. In de achterportieren zijn zogenaamde middentoon speakers geplaatst. Het geluid van deze speakers zal dus geen hoge tonen bevatten, maar alleen middenklank weergave. De bas zal nog steeds te horen zijn (immers de subwoofer doet nog steeds mee).

Wanneer je de radio op max zet, luister dan wel of de speakers niet gaan resoneren. Anders gaat het wel ten koste van de kwaliteit van de speaker. Maar dit wil niet zeggen dat je de radio af en toe niet eens mag gebruiken. Ik heb zelf de volume van de radio (Bose, Lybra Emblema SW) vaak op een hoog niveau staan, en het klinkt na een half jaar nog steeds fantastisch!

Ik hoop dat ik zo antwoord heb gegeven op jouw vragen.

Groeten,

Jan Willem Wildvank
Aptonia

Unread post by Aptonia »

Beste Jan,

Ik wil je heel erg bedanken voor je info en moeite. Ik ben sinds gisteren terug van vakantie en zag vandaag pas je reactie. Alles klopt wat je zegt. Ik zet het geluid vaak niet op max. Laat vaak 2-3 groene streepjes over. Na heel goed te hebben geluisterd ben ik tot de conclusie gekomen dat het geluid gewoon goed is. Het is zo zonde als het systeem aangetast zou zijn. Het geluid naar mijn weten vervormt niet op max. Alleen de bas van de subwoofer is vrij heavy. Dit is mij nooit opgevallen, maar doordat ik bang was dat het bose systeem aangetast was ga je extreem opletten op alles. Bij sommige liedjes dreunt die enorm. Er is mij verteld dat dat normaal is, omdat je een subwoofer hebt. De subwoofer laat de bas hard klinken, zodat je wat trillingen voelt. Misschien kun je me hier wat over vertellen. Ik weet niet op je liedje van jennifer lopez kent genaamd jenny on the block. dan weet je precies wat ik bedoel. maar als ik de subwoofer afsluit, dan hoor ik het dreunen niet meer. maar dan mis je gewoon the lekkere bas. En met dreunen bedoel ik niet dat het storend is ofzo. Ik vroeg me af of het gewoon was.

Groetjes,

Aptonia
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Hoi!

Zijn het orginele cd's die je gebruikt of Mp3's die omgezet zijn naar CD-audio formaat. Dit kan soms een overdreven bas veroorzaken.

Gr.

Jan-Willem
Karel van der Heijden

Unread post by Karel van der Heijden »

Ook interessant : de instellingen van de trebble en de bass zijn voor radio en CD apart in te stellen.
Dit wil zeggen dat als je voor radio-gebruik bvb hoge treble-instellingen hebt, en je switcht naar CD, deze treble-instelling anders is. Toch even op letten...één keer ingesteld voor radio, één keer ingesteld voor CD behoudt hij deze instellingen. Natuurlijk, per CD kun je aanpassen...doe ik ook. Iets oudere CD's klinken nu eenmaal anders dan nieuwe !
Er is niets beters dan Bose, dus enjoy it !

Groeten,

Karel www.menten.be
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”