Toevallig heb ik dit weekend 4 velgen voor mijn Lybra gekocht waarop volgens de advertentie nog 2 goede banden zaten. De andere 2 waren tot op de draad versleten maar de andere 2 bleken winterbanden van Uniroyal te zijn met nog zeker 7 mm profiel en lijken ook nog redelijk nieuw.
Dus nog 2 winterbanden en ik ben klaar! Eerst kijken hoe de huidige Uniroyal's in de testen hebben gescoord en als dat goed is koop ik gewoon de zelfde erbij.
Ik heb de ervaring dat het verschil niet zit in het rijden op sneeuw, maar juist in het gedrag op de natte weg en dat hebben we nu eenmaal veel vaker in Nederland.
Wat de snelheids indicatie betreft, is het van belang om zo'n sticker op je teller te plakken als je in Duitsland rijdt met T i.p.v H. Als je daar betrokken raakt bij een ongeval en je hebt niet de juiste band en ook geen stikker, ben je aan de beurt.
welk type winterbanden voor je lybra.
-
Re: welk type winterbanden voor je lybra.
- Attachments
-
- lancialybra.jpg (199.18 KiB) Viewed 325 times
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Als je precies wilt weten hoe oud je band is :
Op de wang van de band vind je de zgn DOT-markering, dit is ( vanaf januari 2000 ) een 4-cijferig getal
.. de eerste twee cijfers slaan op de productie-week, de laatste 2 cijfers op het productie-jaar.
.. dus bijvoorbeeld : DOT-markering = 0100 = week 1 van 2000, 3011 = week 30 van 2011
Overigens is je weggedrag het meest betrouwbaar als je 4 dezelfde banden hebt, dit geldt nog sterker voor winterbanden ...
.
Op de wang van de band vind je de zgn DOT-markering, dit is ( vanaf januari 2000 ) een 4-cijferig getal
.. de eerste twee cijfers slaan op de productie-week, de laatste 2 cijfers op het productie-jaar.
.. dus bijvoorbeeld : DOT-markering = 0100 = week 1 van 2000, 3011 = week 30 van 2011
Overigens is je weggedrag het meest betrouwbaar als je 4 dezelfde banden hebt, dit geldt nog sterker voor winterbanden ...
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Zolang je per as maar wel het zelfde hebt, maakt t niet super veel uit..
Maar , 4x zelfde is wel beter ja
Maar , 4x zelfde is wel beter ja
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
De afgelopen 2 jaren met veel sneeuwplezier gereden op Continental WinterContact TS830. Heel veel grip en de band voelt ook steviger aan bij het insturen van bochten wat het weggedrag bevordert. Waar andere auto's sneeuwkettingen omdeden op de besneeuwde hellingen van de Vogezen kon ik doorrijden. Geen twijfel mogelijk dat winterbanden effect hebben. Over een maand of zo als de (na)zomer weer afgelopen is gaan de banden er weer onder. Succes met de keuze, Edward
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
-
Het zijn UniRoyal MS Plus 66, zijn een jaar oud en ik heb vandaag 2 nieuwe besteld voor de andere 2 velgen bij onze plaatselijke banden leverancier.
Ben ik mooi voor € 300 klaar voor de winter met altijd orginele velgen op mijn Lybra
Ben ik mooi voor € 300 klaar voor de winter met altijd orginele velgen op mijn Lybra

Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
ik heb ook mijn aluminium velgen binnen 4 voor € 200,- icl 4 zomer banden.
nu 4 michelin alpin a4 besteld.
per wanneer gooien jullie de winter banden eronder?
nu 4 michelin alpin a4 besteld.
per wanneer gooien jullie de winter banden eronder?
kijk eens wat vaker naar je interieur.
Toen ik bij de garage werkte hielde wij als geheugensteuntje..
Sint maarten in het land, dan er op,
Met Pasen er weer af.
Maar ja....
Met de verschuivingen van de jaargetijden...
Sint maarten in het land, dan er op,
Met Pasen er weer af.
Maar ja....
Met de verschuivingen van de jaargetijden...
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)