Heb een kop met het nummer 818-140, dacht dat het een kop 302 /of /303 was, kleppen heb ik gesteld,
inl.0,15/uitl.0,20. Als ik nu verder kijk in de gegevens is het waarschijnlijk een kop die hoort bij een blok 818-140(of niet)
als dat zo is, dan is het van een zeldzame 1216hf uit 66-67(lijkt me sterk ).nu blijkt dat de kleppen bij deze kop een ander hoek heeft van de kleppen
en zittingen(alfa hoek?)ook dat de klepspeling 0,2 en 0,3 is.
Is het nu zo dat ze er zo maar een nummer op hebben gejast en worden deze gebruikt als een 203/303 kop.(waarom dan dit nummer)
, en moet ik nu de klepspeling aanpassen?
Hoop op antwoorden
gr.Peter
Kop gegevens.
Re: Kop gegevens.
Het nummer op de kop is het onderdeelnummer van het gietstuk. Het is een 818 nummer gerelateerd aan het type waar het onderdeel het eerst werd gebruikt. Het is juist dat je een 140 kop aantreft op een 302 of 303 motor. De hoek van de kleppen wordt bepaald door de zittingen die pas na het gieten worden aangebracht,
Ik denk dat het verschil met oudere koppen zit in de diameter van de inlaat en uitlaatkanalen. Als ik gelijk heb zou de 140 motor de eerste Fulvia motor zijn met 35mm carburateurs en mogelijk ook met een 4 naar 2 uitlaatspruitstuk.
Bij nummers op motordelen maak ik onderscheid tussen meegegoten nummers en ingeslagen nummers. Nummers die meegegoten zijn waren al aanwezig in de matrijs. Die worden echt niet per dag of per gieting gewijzigd. Op z'n vroegst wijzigen die pas als er een nieuwe matrijs wordt gemaakt. Meegegoten nummers liggen er altijd op.
Unieke nummers zoals motornummer en datum zijn met slagletters ingeslagen. Motornummer staat op de flens van het vliegwielhuis ter plekke van de startmotor. Datum van de kop staat aan de uitlaatkant naast uitlaat #1.
Ik denk dat het verschil met oudere koppen zit in de diameter van de inlaat en uitlaatkanalen. Als ik gelijk heb zou de 140 motor de eerste Fulvia motor zijn met 35mm carburateurs en mogelijk ook met een 4 naar 2 uitlaatspruitstuk.
Bij nummers op motordelen maak ik onderscheid tussen meegegoten nummers en ingeslagen nummers. Nummers die meegegoten zijn waren al aanwezig in de matrijs. Die worden echt niet per dag of per gieting gewijzigd. Op z'n vroegst wijzigen die pas als er een nieuwe matrijs wordt gemaakt. Meegegoten nummers liggen er altijd op.
Unieke nummers zoals motornummer en datum zijn met slagletters ingeslagen. Motornummer staat op de flens van het vliegwielhuis ter plekke van de startmotor. Datum van de kop staat aan de uitlaatkant naast uitlaat #1.
Re: Kop gegevens.
Bedankt Huib, na wat google kwan ik ook uit bij het forum in het engels, wwar de discusie ook gevoerd werd,
gr.Peter
gr.Peter