Hallo ik heb sinds kort een lybra en heb wat vraagjes en volgens mij ben ik hier op het juiste adres..
ik heb 2 vragen
met een koude motor vind ik bij het strarten de lybra een wat hard geluid maken bij het stationair lopen
het lijkt ergens in het voorste deel van de uitlaat te komen.
en mijn 2e hoe kun je testen of je koppakking lek of kapot is
groetjes
voorstellen + wat vraagjes
Re: voorstellen + wat vraagjes
Beste Lybra rider ,
Dat " flutteren " bij het spruitstuk hebben volgens mij alle 5 cilinders als ze koud zijn en stationair wat harder lopen . Die van mij doet het al vijf jaar en ik heb het spruitstuk al een keer gedemonteerd en een nieuwe pakking gemonteerd . Volgens mij komt het omdat de 5 uitlaat pijpen geperst zijn in een strip met gaten . Het lijkt wel dat deze afdichting niet optimaal is als de uitlaat nog koud is . Durfde het niet rondom te lassen ivm krom trekken . Over je koppaking ? Wat is er loos ? druk in het expansie vat ? Overvehitting ?
Groet Gerben .
Dat " flutteren " bij het spruitstuk hebben volgens mij alle 5 cilinders als ze koud zijn en stationair wat harder lopen . Die van mij doet het al vijf jaar en ik heb het spruitstuk al een keer gedemonteerd en een nieuwe pakking gemonteerd . Volgens mij komt het omdat de 5 uitlaat pijpen geperst zijn in een strip met gaten . Het lijkt wel dat deze afdichting niet optimaal is als de uitlaat nog koud is . Durfde het niet rondom te lassen ivm krom trekken . Over je koppaking ? Wat is er loos ? druk in het expansie vat ? Overvehitting ?
Groet Gerben .
-
hey bedankt voor de reactie
gelukkig om te horen dat het "hoort"
ik was bang dat het de pakking was omdat ie ook wat rookt als ik hem start
hij gebruikt geen koelvloeistof en merk niks geks verder
weet ook niet waar ik op moet letten
gelukkig om te horen dat het "hoort"

ik was bang dat het de pakking was omdat ie ook wat rookt als ik hem start
hij gebruikt geen koelvloeistof en merk niks geks verder
weet ook niet waar ik op moet letten
Het brommen / flutteren doet onze 5 cylinder ook. Witte rook is bij ons bij koude motor en na 3 kilometer verdwenen... Valt bij koud weer wel op als je even stevig gas geeft...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Ook ik krijg nog wel eens te horen van: je uitlaat is lek...
Ehh niet dus. Zelfs bij koude motor gasdicht, alleen wel een "rauw" geluid..
Zeg dan altijd. 5 Pitter. Klinkt ruwer dan een 4 of 6 pitter.
Veel mensen zien dan water branden, ow is dat een 5 cil.
Van rook... Ehhh nee nog geen last van ( denk ik)
Ehh niet dus. Zelfs bij koude motor gasdicht, alleen wel een "rauw" geluid..
Zeg dan altijd. 5 Pitter. Klinkt ruwer dan een 4 of 6 pitter.
Veel mensen zien dan water branden, ow is dat een 5 cil.
Van rook... Ehhh nee nog geen last van ( denk ik)
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Hier een soortgelijke ervaring: Flutteren en rauwe loop als 'ie koud is. Ook hoor je dan de cylinderslagen bij de uitlaat achter wel wat stoerder ploffen.
Verder nog een irritante fluittoon van van het carterventilatie slangetje, schijnt iets typisch lancia / alfa te zijn.
Wat ik echt stoer en racy vond klinken was toen de uitlaat ergens halverwege was doorgescheurd. De rest vd buurt vond het een klere-herrie dus maar weer gemaakt (dichtgebakken).
Op zich zijn de koppakkingen van de 5 cylinders best goed, sterke blokken ook en lopen zonder morren op LPG, althans het draaiende gedeelte (electronica en ontsteking is een ander verhaal). In de Fiat Coupe en de Kappa wordt dit blok ook geleverd met een turbo.
Verder nog een irritante fluittoon van van het carterventilatie slangetje, schijnt iets typisch lancia / alfa te zijn.
Wat ik echt stoer en racy vond klinken was toen de uitlaat ergens halverwege was doorgescheurd. De rest vd buurt vond het een klere-herrie dus maar weer gemaakt (dichtgebakken).
Op zich zijn de koppakkingen van de 5 cylinders best goed, sterke blokken ook en lopen zonder morren op LPG, althans het draaiende gedeelte (electronica en ontsteking is een ander verhaal). In de Fiat Coupe en de Kappa wordt dit blok ook geleverd met een turbo.
Typische fluittoon ???
Gerben .
Typische fluittoon ???
Gerben .
Ga met een open motorkap maar eens stevig gasgeven.. Soms denk ik dat er een turbo ergens verstopt is. Alleen niet de prestaties die erbij horen 

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
Over mogelijk lekke koppakking: is *zeer* eenvoudig te testen door de oliepeilstok uit het carter te halen. Als de olie een wittige smurrie blijkt te zijn is er (via die lekke koppakking) water bij de olie gekomen met yoghurt-look als effect.
Tenzij je een gasbak te heet hebt laten worden of als de kop na een reparatie niet goed is vastgezet en/of nagetrokken is de kans daarop echter vrij gering bij deze kwaliteitsautomobiel.
Tenzij je een gasbak te heet hebt laten worden of als de kop na een reparatie niet goed is vastgezet en/of nagetrokken is de kans daarop echter vrij gering bij deze kwaliteitsautomobiel.
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Jazeker, juist bij stationair toerental hoor je de fluittoon, althans, bij mijn lieb (dè maandagochtend / pre-capuchino-pauze lybra). Bij gasgeven verdwijnt het. Ook als je in het slangetje van de ontluchting knijpt verdwijnt de fluittoon maar gaat de motor slecht lopen. Heel typisch, haast komisch. Heb hier op het forum eens gelezen dat ongeveer één op de tien 2.0's hier last van heeft en dat AR 156'en het ook kunnen hebben. Uiteraard de mijne ook (waar heeft dat ding géén last van... zie vele voorgaande topics...)