Maffiaveren

Discussie en vraagbaak over Lybra
Max Laadvermogen

Maffiaveren

Unread post by Max Laadvermogen »

Hallo daar,

Het is eventjes warm buiten of de vakantiekriebels beginnen zich meester te maken van de familie Laadvermogen. Nu zijn we vorig jaar met z'n vieren in de Lybra op LPG naar Frankrijk geweest, en dit jaar gaat het zelfde gebeuren. De auto had het er best zwaar mee, want met LPG tank en bagage tot op het dak en een dakkoffer, zit je volgens mij gemakkelijk boven het toegestane gewicht. Ik had het idee dat de auto door zijn lading een beetje zwabberig werd en regelmatig op het einde van zijn veerwegen klapte. We rijden natuurlijk ook lekker door... Tijd dus, voor verbetering.
In Italië bestaan gepantserde Lybra's. Die zijn natuurlijk gemaakt voor maffioso, gok ik zo. (Check ook mijn kortlopende eerdere topic over dit soort auto's.) Protetta's hebben speciale veren om de zwaardere auto te kunnen dragen. Nu dacht ik dus achteraan dit soort veren te plaatsen - ik weet dat ze gewoon te bestellen zijn, zodat mijn auto beter zijn zware lading kan dragen.

Nu is de vraag of iemand ervaring heeft met die maffiaveren: zijn ze te betalen, werkt het met zware belading en hoe rijdt de auto er mee als hij onbeladen is (dat wil zeggen: alleen met LPG-installatie)? In het vorige topic staan goede berichten over die veren, maar ik weet graag nog wat meer...

Iemand enig idee?

Een zonnige zondag gewenst!

Groetjes,

Max.
Space

Re: Maffiaveren

Unread post by Space »

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 632,745632
-
Lees ook de reacties onderaan de pagina
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
Max Laadvermogen

Dat had ik natuurlijk kunnen verwachten op dit forum: een kant-en-klare oplossing. Ik geloof ook niet dat de auto na het monteren van die aftermarket-veren aan de achterkant hoger staat dan je zou willen...

Dankjewel voor de link!
Bas

Unread post by Bas »

Hallo Max Laadvermogen,

Ik heb die maffiaveren onder de SW 2.0 met LPG: Fantastisch!
De Lybra heeft een keurig weggedrag, zowel leeg als flink beladen. Ik heb afgelopen zomer de auto volgepropt met vakantie-troep. Je voelt natuurlijk dat er een flink gewicht op de achteras drukt maar de veren houden de zaak keurig in het gelid. Geen doorslaan maar zeker geen stuiterplank als 'ie leeg is.
Ik vind 'm wel ietsje hoger staan, vergeleken met de normale veren. Moet ik wel bij zeggen dat de normale veren onder mijn Lybra helemaal op waren, niet gebroken maar wel flink aangetast door roest (evenals het subframe, is destijds in één keer met de veren vervangen). Toen de LPG installatie er bij kwam, hing de dame helemaal op d'r kont, een drempel met alleen de bestuurder erin was al teveel. Nu dus helemaal perfect.

Ben benieuwd waar je voor zult kiezen: maffia veren (idd voor de Lybra Protecta) of hulpveren. Volgens mij is er al eens eerder een soortgelijke disscussie hier op het forum geweest.

Groeten,
Bas
Max Laadvermogen

Zoals beloofd nog even de afloop met de maffiaveren: die zitten er niet onder. Wel zijn er andere zware veren, die iets over de honderd euro per stuk kosten. De auto hangt niet meer door zijn kont, maar staat zo hoog als dat hoort. Zelfs met de vakantiebagage er in, zakte hij geen centimeter naar beneden.

Ook verkeerdrempetjes pakken gaat nu een stuk beter...

Mochten er mensen nieuwsgierig zijn, dan kan ik op de garagerekening nog wel even kijken wat het type veer precies is...

Groetjes,

Max.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”