Allen, tijdje niet op het forum geweest maar ben inmiddels weer vele fijne kilometers verder met mijn Kappa. Stand nu 135.000 km. Het is tijd voor een beurt. Ik heb twee vragen:
Ten eerste de veel bediscussieerde distributieriem. Ik kom veel verschillende informatie tegen dus de 100 punten vraag: Wanneer? Klopt mijn informatie na veel speurwerk hier dat dit om de 120.000 kilometer of 3 jaar moet gebeuren?
Ten tweede een vraag over het olie verbruik. Dit stijgt plotseling de laatste 10/15.000 kilometer fors, namelijk van helemaal niets (tot 120.000 km) naar 1 liter per 5000 km. Ik rijd op LPi. Ben er al in en onder gekropen maar alles rondom de motor en onderkant is kurkdroog. Lijkt dus niet op lekken of zweten. De vraag, is dit acceptabel, is er een oplossing voor of ziet zeuren en gewoon vanaf nu elke 5000 kilometer een liter er bij. Ik vind het fors.
Graag jullie reactie, groet FH
Distributieriem en olie
Re: Distributieriem en olie
Distributieriem bij de Kappa doe ik iedere 60.000 km!
Olieverbruik; mijn vorige Kappa SW met LPi had hetzelfde, geen enkel probleem niets aan de hand volgens mij, tenzij het nog meer gaat stijgen.
Ik neem aan dat er geen zwarte walm uit je uitlaat komt.
Rijden op lpg betekent veelal automatisch ietwat meer olieverbruik.
Olieverbruik; mijn vorige Kappa SW met LPi had hetzelfde, geen enkel probleem niets aan de hand volgens mij, tenzij het nog meer gaat stijgen.
Ik neem aan dat er geen zwarte walm uit je uitlaat komt.
Rijden op lpg betekent veelal automatisch ietwat meer olieverbruik.
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
-
De distributieriem interval is afhankelijk van het bouwjaar van de auto. Tot en met 1996 moet dat bij 105.000 km gebeuren en vanaf 1997 bij 120.000 kilometer. Ik ga er vanuit dat je in de 2.0 of 2.4 rijdt. Wat betreft het olieverbruik; 1 liter olie op 5000 kilometer is een fantastisch resultaat! Absoluut niets om je zorgen over te maken, echt kritisch wordt het pas bij een verbruik van een liter op minder dan 1500 kilometer. Een goede tip is misschien om alleen motorolie te gebruiken van een goed merk. Ondanks dat de specificaties van oliën van verschillende merken soms gelijk zijn ,hebben de A-merken nog wat extra additieven toegevoegd om zo de motor beter te laten presteren en minder olie te laten verbruiken. Vooral bij de koude start is de kwaliteit van een goede motorolie belangrijk omdat dan de smering nog niet optimaal is.Goede oliën hebben een toevoeging die een laagje op de bewegende delen in de motor achter laat zodat er ,juist bij de koude start, al direct smering plaatsvindt. De ideale viscositeit voor de 5 cilinder kappa motor is 10W40,niet te dik en niet te dun. Ik ben zeer tevreden over de Castrol magnatec 10W40, niet de goedkoopste maar wel zondermeer een van de beste!! En als je de meerprijs uitsmeert over zo'n 20.000 kilometer,waar hebben we het dan nog over?
Met je LCN clubkaart krijg je bij Brezan er nog wat korting op, dat scheelt al weer een stukje...
Met je LCN clubkaart krijg je bij Brezan er nog wat korting op, dat scheelt al weer een stukje...
*** Kappa SW turbo Rosso Nobile***
Ik heb toch echt in mijn hoofd staan dat in het handboek van mijn (gecrashte) Kappa uit 2001 een interval van 80.000 km stond voor de Distributieriem.
Ik zou in ieder geval geen enkel risico nemen.
Ik zou in ieder geval geen enkel risico nemen.
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
Bij 120.000km distributiesnaar en toebehoren vervangen is "de goden verzoeken"! (td). Is allang achterhaald al zullen er ongetwijfeld altijd mensen zijn die het wel gewoon hebben gehaald.
60.000 km / 3 jaar is naar mijn weten nu de huidige maatstaf.
Afhankelijk van de omstandigheden en het gebruik / kilometrage van de auto zou je het iets kunnen verlengen naar bijv. 80.000 in 3 jaar of 60.000 in 4 jaar. Blijft altijd een gok en op tijd vernieuwen met alles er op en eraan ben je altijd safe.
-
Space: Kappa 2.0LS 05'99 * 128.000km.
60.000 km / 3 jaar is naar mijn weten nu de huidige maatstaf.
Afhankelijk van de omstandigheden en het gebruik / kilometrage van de auto zou je het iets kunnen verlengen naar bijv. 80.000 in 3 jaar of 60.000 in 4 jaar. Blijft altijd een gok en op tijd vernieuwen met alles er op en eraan ben je altijd safe.
-
Space: Kappa 2.0LS 05'99 * 128.000km.
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
En daarom doe ik het dus ook ieder 60.000 km
Dank voor alle antwoorden en het meedenken. Toch grappig om te zien dat niemand eigenlijk echt het antwoord weet mbt de distributie-riem. Laat ik het er maar op houden dat ik een beurt heb kunnen uitstellen zonder problemen. De nieuwe gaat er op, incl de spanrollen etc.
Over het olieverbruik maak ik me iets meer zorgen. Het is zo plots. Tot 10.000 km geleden nooit iets hoeven bijvullen, en dan nu 1 liter op 5000. Hopelijk ga ik niet op weg naar een kop revisie (ik rijdt op LPi), iid goede olie, misschien een tandje dikker en gaan. De teller staat tenslotte pas op 135.000 dus die moet nog zeker een ton kunnen.
Gr
Over het olieverbruik maak ik me iets meer zorgen. Het is zo plots. Tot 10.000 km geleden nooit iets hoeven bijvullen, en dan nu 1 liter op 5000. Hopelijk ga ik niet op weg naar een kop revisie (ik rijdt op LPi), iid goede olie, misschien een tandje dikker en gaan. De teller staat tenslotte pas op 135.000 dus die moet nog zeker een ton kunnen.
Gr
Het antwoord is al gegeven: 3 jaar of 60.000 km
Heel makkelijk te onthouden, want bijna alle benzinemotoren met meer dan 8 kleppen uit de Fiat groep hebben deze interval.
Diesels 120.000 of 3 jaar
Van de nieuwste generatie benzine- en dieselmotoren ben ik niet op de hoogte
Heel makkelijk te onthouden, want bijna alle benzinemotoren met meer dan 8 kleppen uit de Fiat groep hebben deze interval.
Diesels 120.000 of 3 jaar
Van de nieuwste generatie benzine- en dieselmotoren ben ik niet op de hoogte