gerammel op de voortrein

Discussie en vraagbaak over Lybra
jos gitmans

Re: gerammel op de voortrein

Unread post by jos gitmans »

succes,

Ik heb er helaas nog geen voor kunnen vrijmaken.

Ik ben zeer benieuwd (tu)
jos gitmans

Enne is het gelukt ??
jdebeer

Unread post by jdebeer »

Ja, het is gelukt. Alleen nog geen tijd gehad om de foto's erbij te pakken.
Eigenlijk een simpele klus, als je maar weet wat je moet doen en waar op te letten.
Zorg ten eerste dat de auto stevig omhoog staat.
Het korte reactiestangetje vanaf de veerpoot kun je het best ook los maken, dat geeft meer bewegingsvrijheid.
Bij het losdraaien van de bouten (vanaf de onderzijde) moet je zorgen dat de bouten niet helemaal los zijn, dan kun je de beugel eenvoudiger lostikken met een schroevendraaier. Het achterste bevestigingspunt is moeilijker, dat zit onder de isolatie van de achterwand van de motorruimte.
Trek daarma de stabilisatiestang wat naar voren en je kunt de beugel en het rubber er zo tussenuit halen.
Wat ik heb gedaan is de kraag van de aangelaste moeren op het bovenste beugeldeel eraf gevijld.
Deze kraag hield de beugel op elkaar, maar bij terugplaatsen moet deze precies in het oude gat vallen. Lukt dus nooit omdat je het niet voorgemonteerd op z'n plaats kunt krijgen. Eenvoudigweg te weinig ruimte voor.
Kkaag eraf zorgt ervoor dat de beugeldelen mooi vlak op elkaar kunnen. Ik heb op het onderste deel wél een plaatje gelijmd om het rubber beter op te sluiten. Ik vond hem nu al ruim genoeg zitten.
Alles terug op z'n plaats is simpel, er zit een nokje op de stabilisatiestang waartegen het rubber moet zitten en dan is monteren een fluitje van een cent.
En na afloop is het zo weldadig stil in de auto als je een drempel overgaat......................zalig.
Alleen als je dit doet moet je meer tijd hebben zodat je beide zijden kunt doen. Ik heb op een regenachtige zaterdag alleen de ergste kant gedaan, de ander moet ook nog.
De foto's volgen nog......
jos gitmans

Super, ben benieuwd naar de foto's ik de rubbers al een tijdje thuis liggen maar nog geen tijd gehad.
jos gitmans

Hemels, wat een genot, wat een stilte

Heren,

Excuses, ik had geen camera bij de hand en mijn gsm heeft geen flits. dus geen foto's
Maar absoluut goed zelf te doen

Afgelopen zaterdag even een paar uurtje tijd in gepland.
een goede doppenset en een spuitbus kruipolie bij de hand en een goede lamp!!

De dame aan beide op blokken gezet ( en een wiel onder de motor als extra zekerheid, ze zal van de blokken afschieten.. :(

Aan beide zijde de stabilisatorstang half losgedraaid, schroevendraaier en tussen de beugel en met een flinke hamer losslaan en dan pas helemaal losdraaien, dan de reactiestangen los en proberen de beugels eruit te peuteren.

De onder- en bovenkant van de stalenbeugel is gefelst, somminge zagen de opstaande rand eraf maar ik ben er even met een vijl langs gegaan. zodat de beide zijden weer in elkaar passen. Nieuw rubber erin en terugplaatsen.

Zorg wel dat je nieuwe bouten hebt om de beugelsvast te zetten.....

En dan begint het genieten, je hoort helemaal niets meer :)-D

Ben benieuwd of nu ook het "plastic-achtig" zuchten bij heel warm weer is afgelopen??

Het enige nadeel, mijn schoonbroer met zijn Alfa 147 heeft hetzelfde probleem......:S en zal ik wel het haasje zijn....

Het is dus goed te doen op een zaterdagmiddagje, succes aan allen.
Rembrandt

Unread post by Rembrandt »

Ik had rubbers besteld, maar ze waren niet op tijd binnen, dus de garage moest wat, en ik vond hun oplossing best wel briljant:

Draai rondom in het rubber een aantal (RVS) parkers (=zelfborende schroef).

Hierdoor komen de rubbers weer op spanning te staan, je hoeft niets te demonteren, de materiaalkosten zijn verwaarloosbaar en het resultaat is hetzelfde: de voortrein is weer volledig stil.

Rembrandt
Rembrandt

Unread post by Rembrandt »

Ongeveer 3 jaar nadat de stabilisator rubbers opgespannen waren met parkers, begon het 'zuchten' tijdens warm droog weer voorzichtig weer. Inmiddels is de Lybra afgevoerd, maar dit lijkt dus een oplossing die het een redelijk tijdje uithoudt.

Rembrand
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”