ruitensproeier achter
ruitensproeier achter
Beste mensen misschien kunnen jullie me een eindje op weg helpen.
het enige dat het niet wil doen aan mijn ypje is de achtersproeier.
de motor ik wel lopen alleen er komt geen vloeistof uit iemand een idee hoe de slang loopt of nog andere tips?
alvast bedankt Koen
het enige dat het niet wil doen aan mijn ypje is de achtersproeier.
de motor ik wel lopen alleen er komt geen vloeistof uit iemand een idee hoe de slang loopt of nog andere tips?
alvast bedankt Koen
Re: ruitensproeier achter
Tips :
1) de beide gaatjes in de plastic sproeimond zuiver maken met een fijne pin / nagel. Geen breekbare naald gebruiken.
2) sproeimond goed richten : het kan zijn dat die afgesloten wordt doordat die teveel gedraaid is onder de afdekkap.
3) onder de motorkap zie je het darmpje lopen van het reservoir naar de ruitewissersproeier vooraan. Maar onderweg passeert die een 'koppeling'. Van daaruit vertrekt ook de leiding naar achter. Laat de sproei-installatie achteraan werken én laat iemand anders eens kijken of er geen verlies is aan de 'koppeling' (of andersom : jij kijken, iemand anders sproeien).
Hoe de slang loopt in de carosserie : weet ik niet. (en kan ik niet direkt zien -> auto staat bij de dokter voor een paar operaties :)o
)
Koen
1) de beide gaatjes in de plastic sproeimond zuiver maken met een fijne pin / nagel. Geen breekbare naald gebruiken.
2) sproeimond goed richten : het kan zijn dat die afgesloten wordt doordat die teveel gedraaid is onder de afdekkap.
3) onder de motorkap zie je het darmpje lopen van het reservoir naar de ruitewissersproeier vooraan. Maar onderweg passeert die een 'koppeling'. Van daaruit vertrekt ook de leiding naar achter. Laat de sproei-installatie achteraan werken én laat iemand anders eens kijken of er geen verlies is aan de 'koppeling' (of andersom : jij kijken, iemand anders sproeien).
Hoe de slang loopt in de carosserie : weet ik niet. (en kan ik niet direkt zien -> auto staat bij de dokter voor een paar operaties :)o

Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
bedankt voor je hulp die eerste 2 stappen had ik al een keer gedaan en dat hielp niet.
heb ook al een keer gezocht op lekkage maar kon ik ook niet vinden.
beterschap met jouw ypje hoop dat het niks ernstigs is
Koen
heb ook al een keer gezocht op lekkage maar kon ik ook niet vinden.
beterschap met jouw ypje hoop dat het niks ernstigs is
Koen
Voor zover ik weet komt hij boven door de flexibele slang in de klep uit en loopt dan door naar de motor.
Als je het binnenscherm van de achterklep losneemt kun je het slangetje even loshalen van de wissermotor.
Hierna is het handig om te kijken of er uberhaupt water uit komt als je sproeit.
Er kan op verschillende plaatsen een verstopping zitten, of een koppeling los.
Wel voorzichtig met loshalen van het binnenscherm, de randen waar de doppen in schuiven waarmee het scherm vast zit breken snel af.
Ik gebruik altijd een heel platte steeksleutel om ze te lichten.
Succes
Als je het binnenscherm van de achterklep losneemt kun je het slangetje even loshalen van de wissermotor.
Hierna is het handig om te kijken of er uberhaupt water uit komt als je sproeit.
Er kan op verschillende plaatsen een verstopping zitten, of een koppeling los.
Wel voorzichtig met loshalen van het binnenscherm, de randen waar de doppen in schuiven waarmee het scherm vast zit breken snel af.
Ik gebruik altijd een heel platte steeksleutel om ze te lichten.
Succes
Oh, dat valt mee : mijn "werk / opdrachtorder" was 1 A4-tje volgetyptbeterschap met jouw ypje hoop dat het niks ernstigs is

Ondertussen terug [size=x-small](garage mocht hem 3 weken van mij hebben)[/size] en het viel beter mee dan ik gedacht had (ook de prijs

Nu nog afwachten of het olieverlies (of verbruik) verminderd is. Idem koelvloeistof.
[size=small](nieuwe cylinderkoppakking en kleppendekselpakking + waterpomp en distributieriem + groot onderhoud + rem-,versnellingsbak- en koelvloeistof verversen + stukje darm aan benzineleiding + raammechanisme rechts + plastic deksel distributieriem (die laatste 2 tweedehands)[/size]
Is het al gelukt om de ruitensproeier achter te laten werken ?
Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
sorry voor mijn afwezigheid.
het goede nieuws is dat ik de deksel er zonder al teveel schade af heb gekregen de schade die er al zat is door de vorige monteur(een enorme prutser toegebracht)
er zijn een aantal van die punten al afgebroken voor ik begon.
maar het slechte nieuws is dat me achter ruitenwisser nu helemaal niks meer doet
het de bedrading erheen al gecontroleerd heel soms loopt hij een klein stukje heel moeizaam maar merendeel van de tijd is het gewoon niet:(
dus ik mag naar een nieuwe motor gaan zoeken
het goede nieuws is dat ik de deksel er zonder al teveel schade af heb gekregen de schade die er al zat is door de vorige monteur(een enorme prutser toegebracht)
er zijn een aantal van die punten al afgebroken voor ik begon.
maar het slechte nieuws is dat me achter ruitenwisser nu helemaal niks meer doet

het de bedrading erheen al gecontroleerd heel soms loopt hij een klein stukje heel moeizaam maar merendeel van de tijd is het gewoon niet:(
dus ik mag naar een nieuwe motor gaan zoeken
een kleine update ik kon het niet hebben dat hij zo kapot ging.
dus ik heb de boel open gemaakt en alles gesmeert en vervolgens opnieuw in elkaar gezet
aangesloten
en voila het werkte weer gewoon
dus ik heb de boel open gemaakt en alles gesmeert en vervolgens opnieuw in elkaar gezet
aangesloten
en voila het werkte weer gewoon

sorry dat ik zo lang niks meer van me heb laten horen maar het is gelukt.
het euvel was dat er een zekere meneer B. Haas aan had zitten klote.
er was een koppelingetje tussenuit en toen liep er uit het 1ne uiteinde vloeistof
wat doen we dan we doen een tiderip eromheen dan lekt het niet meer
maar nu nieuw koppelingetje ertussen en hij sproeiert weer
het euvel was dat er een zekere meneer B. Haas aan had zitten klote.
er was een koppelingetje tussenuit en toen liep er uit het 1ne uiteinde vloeistof
wat doen we dan we doen een tiderip eromheen dan lekt het niet meer
maar nu nieuw koppelingetje ertussen en hij sproeiert weer

Oh nee, dat koppelingkje !
Ergens is er al over geschreven (gebruik de zoekfunctie !!!:X
:D)
Ofwel heb ik dat zelf al eens voorgehad ofwel iemand die vraag al eens gesteld (mijn geheugen laat me in de steek en ik heb geen zin om de zoekfunctie te gebruiken X( )
Oplossing van een garage was het hele ruitewisservloeistofvat te vervangen... terwijl het koppelinkje van enkele €'s voldoende was.
Koen
PS : En : is het achterraam nu eindelijk proper ? B)
Ergens is er al over geschreven (gebruik de zoekfunctie !!!:X

Ofwel heb ik dat zelf al eens voorgehad ofwel iemand die vraag al eens gesteld (mijn geheugen laat me in de steek en ik heb geen zin om de zoekfunctie te gebruiken X( )
Oplossing van een garage was het hele ruitewisservloeistofvat te vervangen... terwijl het koppelinkje van enkele €'s voldoende was.
Koen
PS : En : is het achterraam nu eindelijk proper ? B)
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
-
@ koentje
Bedankt voor de oplossing!!!
Bedankt voor de oplossing!!!