vliegwiel serie 1 defect

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert

vliegwiel serie 1 defect

Unread post by fulviabert »

Hoi allemaal,ik heb bij het opbouwen van mijn motor het volgende aangetroffen.
een binnenring in het vliegwiel dat er los in bleek te zitten.
Ik ga er vanuit dat deze er gewoonlijk in is gekrompen.
Heeft iemand er ervaring mee om hiet iets mee te kunnen doen,of wordt dit vliegwiel een verrijking voor de oud ijzer bak?
in dat laatste geval moet ik dus een andere hebben.
Of is het een optie om een serie 2 vliegwiel met koppeling en drukgroep te monteren?
Hier heb ik geen enkele ervaring mee,dus als iemand dat wel heeft,hoor ik het graag.
Een vliegwiel van een serie 2 heb ik wel.
Als ik dan een serie 1 vliegwiel moet hebben,hou ik mij aanbevolen aan een ieder die er een heeft liggen en deze kwijt wil.
Ik hoop dan op een niet al te lange trip vanuit Zwolle.
Het gaat om een vliegwiel van een serie 1 1.3S uit '69
Vast bedankt voor de reactie's.

bert
Attachments
foto0288.jpg
foto0288.jpg (148.11 KiB) Viewed 489 times
Koos

Re: vliegwiel serie 1 defect

Unread post by Koos »

Dit heb ik ook gehad bij het lichter maken van het vliegwiel,is nu ook oud ijzer .
de 1e serie kun je herkennen aan de drukgroep met vingers en 2e serie heeft een drukgroep met een diafragma,volgens mij kun je ze niet uitwisselen.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als de starterkrans nog goed is zou ik hem niet zo gauw in de oud ijzer bak tjoepen. Je kunt altijd nog een nieuwe druktafel draaien. Ik neem even aan dat je de druktafel bedoelt die los is gekomen.

De opties zijn.

Ander vliegwiel opsnorren.

Nieuwe druktafel maken. Zie de gegevens in het Technisch Databoek. Geen slecht plan. Wordt meestal over het hoofd gezien bij motorrevisie.

Het vliegwiel ombouwen voor een diafragma koppeling. Zie http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... msg-626843

S2 vliegwiel monteren met diafragma koppeling. Let op dat je dan ook het vliegwielhuis op de motor, het koppelingshuis op de bak, het druklager en de startmotor van een S2 moet monteren.

In alle gevallen houd je wel de frictieplaat van de S1. Die moet immers op de prise-as passen.
fulviabert

bedankt voor de info.
ik denk dat ik niet voor de ombouw ga.
mijn fulvia heeft al die tijd een prima werkende koppeling gehad die nooit enig probleem heeft gegeven.
bij deze dan de vraag aan een ieder: wie heeft er een goed serie 1 vliegwiel te koop voor mij?
ik heb er wel een,maar deze zit in een complete donor auto en deze wil ik eigenlijk nu niet loshalen omdat
er dan wel veel onderdelen in mijn garage een plekje gaan zoeken en dat lijkt mij geen goed plan.
dus wie kan mij er aan helpen?

gr.

bert
fulviabert

heeft niemand een vliegwiel liggen van serie 1?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Zat. Maar ik ga hem echt niet opsturen.
fulviabert

bedankt voor de reactie.
ik wil hem best wel ophalen hoor,maar dan kijk ik of ik wellicht meer nodig heb en dat ik het vervolgens combineer als dat een optie is.
Ik wacht nog even eventuele reactie's af,en anders kom ik met iets voor bij de koffie langs wanneer dat een keer uitkomt.
ik weet niet hoe het met je voorraad rempotten is van Dunlop,maar daar heb ik volgens mij ook wel weer een x aantal van liggen voor revisie.

gr. bert
Huib
Site Admin

Dunlop remmen

Unread post by Huib »

Ik hoor het wel.

Met de oude Dunlop rempotten doe ik nog maar weinig. Ik laat nu nieuwe maken van geanodiseerd aluminium met de seal in de cilinderwand zoals bij moderne remmen. Zie de foto's.

De grote potten hebben een gladde, simpele zuiger van rvs. De zuiger van de kleine potten is ook van hard geanodiseerd aluminium. De achterpotten op de foto zijn de race uitvoering. Die hebben geen extra stofafdichting. De straatuitvoering heeft dat wel zoals je bij de voorpotten kunt zien.

Er is een dubbele barriere tegen corrosie. Zowel de materiaalkeuze als het feit dat de afdichting boven in de cilinderwand zit voorkomt corrosie.

Voor het terugtrekken van de zuiger ben je niet meer afhankelijk van het klemveertje en het drukveertje in de Dunlop zuigers en de pin in de cilinder. De trapeziumvorm van de afdichting bepaalt het terugtrekken. De groef is zo gemaakt dat het terugtrekken precies 0,1 mm is. Meer wil je niet voor de Fulvia vanwege de kleine diameter hoofdremcilinder. Bij hydrauliek moet je met oppervlaktes rekenen en dan is een 18mm hoofdremcilinder van een S1 Fulvia heel veel kleiner dan de 22mm van de S2 Fulvia of de 25 mm van een Flavia. En je wilt tenslotten dat als een voor of achter circuit lek gaat, dat het andere circuit blijft werken. De meesten denken niet aan die noodsituatie maar ik test dat toch altijd.

Bij de Dunloppotten is de speling tussen zuiger en cilinder ca. 0.3 mm. De zuiger kan daardoor kantelen en door zijn vorm de cilinderwand beschadigen. Dat geeft dan weer lekkage. Bij deze state of the art potten is de speling een factor 10 kleiner en de zuiger is een gladde cilinder. Beschadiging van zuiger en of cilinderwand is daardoor vrijwel uitgesloten. Mocht er toch beschadiging op de cilinderwand komen dan is dat niet erg want de afdichting dicht af op de zuiger, niet op de cilinderwand. Mocht er beschadiging op de zuiger komen, dan kun je simpel een nieuwe zuiger draaien.

De seal en de stofafdichting zijn standaard ringen die in massa worden gefabriceerd. Overal in de goede kwaliteit te krijgen voor weinig.

Als het remsysteem van de S1 Fulvia perfect in orde is, remt het beter en fijner dan het Girlingsysteem van de S2 Fulvia. Door deze nieuwe potten wordt dat nog beter en is ook de betrouwbaarheid op lange termijn zelfs beter dan bij de Girling remmen van de S2.

In het verleden waren er wel Fulvisti die hun S1 Dunlop remmen vervingen door S2 Girling remmen. Ik kan me voorstellen dat er nu mensen zijn die hun S2 Girling remmen willen vervangen door de S1 Dunlop remmen met deze potten. Dit laatste is een grapje hoor. Ik heb vorige week nog de Girling remmen van een S2 berlina in orde gemaakt. Het ding remt met totale perfectie. Met handen los kun je boven op de rem gaan staan. Remt goed doseerbaar en kaarsrecht. Zijn wel m'n nieuwe zuigers in gegaan met aangepaste groef op de kleine zuigers.
Attachments
achter.jpg
achter.jpg (60.42 KiB) Viewed 489 times
voor.jpg
voor.jpg (69.52 KiB) Viewed 489 times
fulviabert

Re: Dunlop remmen

ziet er goed uit.
is zeker een goed alternatief voor versleten dunlop systeem.
ik hou de potten dan wel hier op reserve voor wat dan ook.
zal er als ik langs kom,eens goed na kijken.
ben altijd wel in voor innovatie.

gr.
bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”