Schudden boven 60 km/u

Discussie en vraagbaak over Lybra
Boudezwijn

Schudden boven 60 km/u

Unread post by Boudezwijn »

Sinds kort heeft mijn 1.9JTD SW last van schudden boven de 60km/u.
Tussen de 60 en 70 km/u is het heel erg, de hele auto schudt.
Het schudden is meteen weg als de koppeling wordt ingetrapt of als het gas wordt losgelaten.
Toerental van de motor lijkt weinig invloed te hebben, het is altijd het ergste tussen 60 en 70 km/u maakt niet uit in welke versnelling.
Als de motor harder moet werken (accelereren/helling) boven de 60km/u komt het ook voor.

De garage heeft er naar gekeken en heeft ingescheurde rubbers van de motorsteun en versnellingsbaksteun geconstateerd.
Deze kunnen vervangen worden voor €300,-,ik ben echter bang dat de oorzaak ergens anders zit.
Omdat het bij meerdere toerentallen voorkomt denk ik eerder aan 'n aandrijfas dan aan een motorsteunrubber.
Het probleem lijkt namelijk afhankelijk te zijn van snelheid, niet van toerental.

Heeft iemand dit fenomeen ook meegemaakt? Zit de garage goed met de rubbers of kan het iets anders zijn?
Alvast bedankt voor de reacties!
Edno Bommel

Re: Schudden boven 60 km/u

Unread post by Edno Bommel »

Ik heb dit een keer meegemaakt maar niet bij nen Lybra het was bij een Fiat Punto gebeurd wel vaker bij dit model.
Maar de Punto is met een Lybra niet te vergelijken, denk ik!?

Bij de Punto zit het dan wel in de bak het hele auto is aan het schudden tussen de +/-60km/uur t/m 100km/uur.
Rij je dan weer sneller dan 100km/uur is het weer weg. Meestal is dan het hoofdlager van de bak versleten.

Met de ingescheurde rubbers kan de garage wel gelijk hebben, een kapote motorsteun is nooit goed en dit schudden kan wel van daar komen vanaf de 60 km/uur staat zowieso de hele block en bak onder "spanning" dus wacht niet te lang anders gaan nog meer dingen naar de klote en dan ben je easy meer kwijt dan drie banken.

Succes
Martin

Unread post by Martin »

Denk dat je het moet zoeken in de rechter aandrijfas ! Er komt een rechte as uit de versnellingsbak en die gaat over ( boven het oliecarter ) in nog een as en die heeft aan wilezijde een homokineet en aan de andere kant een tussenlager en die zal wel stuk zijn.

Gr. Martin
Bas

Unread post by Bas »

Hallo Boudezwijn,

Ik heb precies hetzelfde gehad als wat jij nu beschrijft. Oorzaak: de spiebanen op de tussen-aandrijfas naar de aandrijfas rechts. Links gaat de aandrijfas direct van de bak naar de homokineet, rechts zit er nog een tussenas, euh ja, tussen. Omdat de spiebanen bijna waren weggeslagen kreeg de tussen as veel speling en begon te slingeren. Bij 60-70 km/h is de frequentie het sterkst. Gelukkig waren bij mij alleen de spiebanen van de tussen as verrot; zeg maar het 'mannetjes'-deel. Het 'vrouwtjes' deel op de aandrijfas was nog goed (heb even geen betere benaming, sorrie).

Advies: ZSM vervangen! Dat is as en lagers. Als de tussenas losschiet, kan 'ie overal doorheen slaan, bijvoorbeeld het rechter voetencompartiment...
Bij mij is er een 2ehands ingezet en daarna is het proleem niet meer opgetreden.

Groets,
Bas
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Male / female ... Kweet niet of het met assen ook zo heet net als bij b.v.audio stekkers, maar ik vindt het duidelijk....
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Boudezwijn

Bedankt voor de tips!
De auto gaat woensdag naar de garage, hopelijk kunnen ze het oplossen met behulp van jullie tips.
Het resultaat laat ik hier weten.
Boudezwijn

Het was inderdaad de rechteraandrijfas. Na jullie berichten en mijn twijfel of het wel de motorsteunen waren heb ik de garage gebeld en aangegeven dat deze niet vervangen hoeven te worden. Ze hebben nu alleen de aandrijfas (binnenste deel) vervangen. Hij rijdt weer helemaal soepel!
Het heeft helaas wel 2 dagen geduurd want ze hadden eerst een verkeerde as binnengekregen.

Nogmaals bedankt voor de tips, hadden ze toch bijna het verkeerde vervangen...
dickh

Unread post by dickh »

>> Nogmaals bedankt voor de tips, hadden ze toch bijna het verkeerde vervangen...

Haha! Het zijn ook net gewone ziekenhuizen, die garages :D
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Edno Bommel

Unread post by Edno Bommel »

@dickh

Die is goed, HAHA>:D<
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”