contactslot of iets anders?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
loh

contactslot of iets anders?

Unread post by loh »

Gedurende twee jaar ben ik al in bezit van een K 2.4 JTD. Heerlijke tijd, Nooit serieus wat gehad behalve kapotte carter (dremmpel), koppelingscylinder, aandrijfas, achterdempers. Dit zijn allemaal normale zaken bij de km stand van 300.000.
Zaterdag zette ik de auto aan de kant om te bellen en SMS 'en. Toen weer gestart - niets -. Alle lichten op het display deden het normaal. Spanning was goed. Volgens mij ook geen startblokkeringsprobleem omdat ik denk dat die al afgeschakeld is incl. alarm. Alle foefjes op dit forum uitgeprobeerd: accupolen even tegen elkaar. Alles goed schoongemaakt. Afstandbediening enkele malen aan-uit. Gevoeld naar losse contacten in de kofferbak rechts bij het alarm. De auto loopt overigens goed na een paar meters aanslepen en blijft dan ook goed verder lopen. Wil alleen niet starten. Heb geprobeerd om bij jhet slot te geraken, maar kreeg de kolom niet los. Ik heb de vier schroeven uitgedraaid maar de twee helften, boven en beneden komen niet los. Iemand zelfde ervaring?
Overigens klopt het dat Kappa in rood weinig voorkomt? Ik vind hem er erg mooi in zeker als de zon er op schijnt
Groeten
Loh
Jan Hoornstra

Re: contactslot of iets anders?

Unread post by Jan Hoornstra »

Het is dus niet de startblokkering anders loopt ie ook niet als je hem sleept of drukt.
Contact slot kan wel natuurlijk. Krijg je ook spanning op het startmotor relais? Weet niet of je daar gemakkelijk bij komt bij een diesel. Als daar geen spanning op komt is contactslot wel verdacht.
4 schroeven in de kappen om het stuur los en daarna de kappen los klikken. Slot zelf is waarschijnlijk niet stuk maar het stekkertje achter het slot, heb dit zelf bij K 2 weken gekleden nog gedaan is redelijk simpel te doen en ook daar kun je meten of er iets gebeurt.
Succes,

Jan
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

Sorry 2 keer
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
loh

Unread post by loh »

Jan, Merci voor je tip. Ga het morgen eens doen. De schroeven had ik al los maar de twee helften van de kap gingen niet los net of er nog iets vast zat. Zal nog eens proberen los te klikken. Zal je nog laten weten. Bedankt
Loh
fenpie

Unread post by fenpie »

let goed op er zit ook 1 hele lange schroef in die je makkelijk over het hoofd ziet, zitten (uit het hoofd) vlg mij 3 schroeven totaal in
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
loh

Unread post by loh »

Fenpie behalve de vierschroeven die je duidelijk ziet zitten is er ook nog een vlakbij de verstelling van het stuur. Die had ik over het hoofd gezien.
Maar nu het vreemde: Met de sleutel starten geeft hij helemaal geen sjoege. De lichtjes op de display blijven op sterkte, dus verzwakken niet.
Slot onderzocht, geeft een puls als je start. Dus ook niet de losse stekker van Jan. Aan het startrelais ligt het ook niet want als je met een draad aan de accu verbinding maakt draait de startmotor en slaat de motor aan. Weet iemand wat het kan zijn?
Gr. Loh
fenpie

Unread post by fenpie »

Dooft het sleutelsymbool wel? Oftewel wordt de startonderbreker wel uitgeschakeld?
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
loh

Unread post by loh »

Het symbool sleutel code dooft inderdaad niet. Helaas heb ik bij aankoop geen rode sleutel erbij gekregen. Maar totnogtoe (al twee jaar) geen startblokkeringsprobleem gehad. Hoe kun je een eventuele blokkering vanwege deze sleutelgeschiedenis oplossen. Theoretisch zou je simpel een nieuwe kabel rechtstreeks van startrelais naar slot kunnen maken. Het is niet elegant, een beetje DHZ gepruts. Bedankt iedereen voor reacties.
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Bij mijn weten zit de startonderbreker niet tussen het startrelais en het contactslot, maar tussen het contactslot en het motormanagementsysteem. De codesleutel zorgt ervoor dat er een massa gelegd wordt via het motormanagementsysteem op het relais van de ontsteking. Je kunt dus wel een massa sturen via het contactslot naar dit relais. Zo hebben wij jaren gereden met onze K. De massa van het ontstekingsrelais zetten wij toen aan met een knopje.

Je kunt ook de magnetische ring van het contactslot vervangen.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
loh

Unread post by loh »

Bedankt lanciathema voor het nuttige berichtr. Ik laat iedereen die het heeft gevolgd weten wanneer ons tweede huis weer rijdt.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”