hoi,ik zoek wijsheid en kennis bij de medeleden.
ik heb 2 blokken liggen die beide 818.303 op het achtergedeelte hebben staan.
de een heeft op het voorste 818.302 en de andere heeft er niets staan.
op zich niet zo spannend maar nu het volgende.
de ene krukas heeft een ander tandwiel voor de distributie zitten tov de andere (vierkantere tanden)
de ketting wil er ook niet op.
verder heeft het ene blok een kortere peilstokbuis als de andere.
beide blokken zouden uit een coupe komen...
dan de krukas:de ene heeft een hoofdlagertap diameter van 54.20 en de andere 55.00
krukas kan uiteraard geslepen zijn,maar 0.8 mm?
wat hoort er in een coupe van '69?
verder zoek ik eigenlijk een cilinderblok van een 1231cc om deze op te boren naar standaard 77mm.
wie heeft dit over?
ik heb dan evt. wel een zeer nette(geen slijtsporen) krukas met lagerschalen met de diameter 54.20 mm.
wie kan wie helpen?
vast bedankt voor de reacties
bert
antwoorden gezocht
Re: antwoorden gezocht
Zowel de S1 als de S2/3 motoren van het type 1.3S hebben een 818.303 nummer maar er zijn wel degelijk verschillen. Heel verwarrend. Beter was geweest als de S2 bijvoorbeeld een 819.303 nummer had gehad of zoiets. Het motornummer staat altijd ingeslagen op de flens van het vliegwielhuis ter hoogte van de startmotor. Alle andere nummers op motoronderdelen zijn meegegoten (dus niet ingeslagen maar opgegoten). Dat zijn onderdeelnummers en die zijn afgeleid van het type Fulvia waarin ze voor het eerst werden gebruikt. Het kan zijn dat onderdelen met een zelfde gietnummer toch verschillend zijn door de nabewerking. Zo heeft een 1231cc cilinderblok wel een 818.302 nummer maar is de boring toch 75,00 ipv 77,00. Ik snap er ook niks van. Hoe kun je nou een boring kleiner maken? 
Op de kop is naast uitlaat 1 een datum ingeslagen.
Een S2 onderblok heeft een korte buis voor de peilstok en de bevestiging voor de steun van de dynamo ontbreekt.
Ook het cilinderblok is anders. Op S1 zit een lange bevestiging voor de gelijkstrookdynamo. Op S2 zit een oog voor de wisselstroomdynamo.
Ook de kettingen zijn anders. De pitch is wel hetzelfde maar de diameter van de rolletjes is anders. Voor S1 is die dia 1/4" (6,3mm). Voor S2 is het 5,05mm. Dat betekent dat de tandwielen ook anders zijn zowel op de krukas als op de nokkenassen en de waterpomp.
Latere S2's hebben geen verstelbare nokkenassen. Die tandwielen zijn dus allemaal voor 5,05mm. Vroege S2's hebben net als S1 verstelbare nokkenassen. Het is dus opletten met de tandwielen met die vernier gaatjes er in. En trouwens met de ketting ook. Ik kom op S2 wel kettingen tegen met rolletjes van 5,00mm. Dat is vermoed ik een Mercedes Benz maat. Geeft toch net iets te veel speling.
De krukassen van (1231cc en 1300cc) S1 en (1300cc) S2 zijn identiek afgezien van het gat voor het toplagertje. S1 en S2 hebben verschillende toplagertjes. Zowel de binnendia als de buitendia is anders.
Een hoofdlagertap van 54,20 is 3e ondermaat. Niets mis mee. Die lagerschalen heb ik liggen.

Op de kop is naast uitlaat 1 een datum ingeslagen.
Een S2 onderblok heeft een korte buis voor de peilstok en de bevestiging voor de steun van de dynamo ontbreekt.
Ook het cilinderblok is anders. Op S1 zit een lange bevestiging voor de gelijkstrookdynamo. Op S2 zit een oog voor de wisselstroomdynamo.
Ook de kettingen zijn anders. De pitch is wel hetzelfde maar de diameter van de rolletjes is anders. Voor S1 is die dia 1/4" (6,3mm). Voor S2 is het 5,05mm. Dat betekent dat de tandwielen ook anders zijn zowel op de krukas als op de nokkenassen en de waterpomp.
Latere S2's hebben geen verstelbare nokkenassen. Die tandwielen zijn dus allemaal voor 5,05mm. Vroege S2's hebben net als S1 verstelbare nokkenassen. Het is dus opletten met de tandwielen met die vernier gaatjes er in. En trouwens met de ketting ook. Ik kom op S2 wel kettingen tegen met rolletjes van 5,00mm. Dat is vermoed ik een Mercedes Benz maat. Geeft toch net iets te veel speling.
De krukassen van (1231cc en 1300cc) S1 en (1300cc) S2 zijn identiek afgezien van het gat voor het toplagertje. S1 en S2 hebben verschillende toplagertjes. Zowel de binnendia als de buitendia is anders.
Een hoofdlagertap van 54,20 is 3e ondermaat. Niets mis mee. Die lagerschalen heb ik liggen.