EPB doet het wel of weer niet!

Discussie en vraagbaak over Thesis
Rainmaker

Re: EPB doet het wel of weer niet!

Unread post by Rainmaker »

Een van de oorzaken kan zijn een verbindingsstekker.
Deze zouden waterdicht/watervrij moeten zijn, maar krijgen toch last van vocht wat dan gaat corroderen.
Mogelijk condenseert er vocht in de stekker door temperatuursverschillen.

Auto Halan heeft inmiddels veel ervaring hiermee en maakt vaste verbindingen van deze stekkers (doorsolderen).
De electronische storingen nemen dan flink af.
Nu ze dit bij de meeste klanten hebben gedaan is het aantal klachten gedaald.

Ik heb zelf de hele kerstboom meegemaakt.
EPB, ASR, ESP, Comfortronic fault, Engine control system fault, skyhook fault, vloeistoftemperatuursensor fault, snelheidsindicator die doodvalt, navigatie die uitvalt. Het ergste was echter de vering die zichzelf steeds strakker/harder instelde. Keiharde klappen.
Halan noemde mijn auto een skelter.
De ellende begint bijna altijd met een EPB-melding. Daarna verspreidt het zich als een virus in het systeem.

Groet,

Auke
GerritH

Unread post by GerritH »

Welke stekker is dat dan?
Rainmaker

ik weet t niet zeker, maar volgens mij zijn het een aantal stekkers die in de bodem zitten rechtsvoor bij de passagiersstoel.
inc10521

Unread post by inc10521 »

Weet niet of ik hier zo blij van wordt :)
De EPB melding heb ik inderdaad eerst een aantal maal gehad.. Heb zelfs 2 nieuwe EPB's liggen hiervoor...
Als de skyhook nu de opvolger is... krijg ik de rest misschien ook....

Ik ga eens kijken onder bij de pasagiers stoel.

Groet,

Marcel
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
krammer

Unread post by krammer »

Over dat 'doorsolderen': Van Halan hoorde ik een ander verhaal: zij solderen dus niet door (een andere Lancia dealer deed dat overigens wel, want die overhandigden me naderhand de afgeknipte stekkers..).Halan gaf de verklaring dat zij de instructies van Fiat volgen (garantie en zo) en de verdachte stekkerverbinding behandelen met een speciale spray/lijm (expliciet noemde ze geen contact spray, want zie zou etsend en vervolgens corroderend werken).
Overigens heb ik zelf geen bezwaar tegen doorsolderen, hoor, want dat geeft de beste verbinding op langere termijn. Let wel, de meeste stekkerverbindingen heeft lancia ook alleen maar gemaakt om de assemblage eenvoudiger te maken (bijv inbouw van de stoelen).
Dus als je na het solderen je stoel er uit wilt halen, zal je dus wel de draad moeten doorknippen. Maar dat zal niet zo vaak moeten gebeuren, toch?
Rino

Unread post by Rino »

Naar aanleiding van foutieve airbag meldingen heb ik de contacten onder de passagiersstoel laten verwijderen en de bedrading laten verloden. Mbt dezelfde foutmelding heb ik de contacten achter het paneel waar de interieurpollenfilter zit laten dichtsnoeren met bindertjes, dit al eens herhaald en helaas krijg ik toch nog af en toe die foutieve airbag melding. Mijn ervaring is dat het verloden van de bedrading de beste oplossing is.

Rino
gergely

Unread post by gergely »

Ik kwam op de laatste Essen Motorshow een stand tegen met het product Rescuetape (http://www.rescuetape.nl/).... Dit lijkt het ultime middel om losse connectoren te consolideren: vocht dicht, zelf-versmeltend, verwijderbaar...Zodra ik in een shop ben waar het ligt neem ik het mee.
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
thesisfriesland

Re: EPB de tapeoplossing?

Unread post by thesisfriesland »

http://bit.ly/g53E6h

en zelfs online te bestellen............
Rainmaker

Ik was afgelopen maandag nog bij Halan en daar hebben ze mij een stekker laten zien. De corrosie zat er duidelijk op/in en er werd mij echt uitdrukkelijk verteld dat om die reden door hen wordt doorgesoldeerd.
Dat kan ook geen misverstand zijn, aangezien daarbij ook werd gezegd dat het doorsolderen alleen een probleem oplevert wanneer je de (voormalige) stekker los zou willen halen. Dat werd overigens niet als een probleem beschouwd omdat de stekkers die problemen geven, toch al geen stekkers zijn die ooit weer los zouden moeten.
Dus of Halan soldeert wel door of ze hebben mij afgelopen maandag sprookjes verteld........

Om in te haken op de stekkers van de stoelen: om die stekkers ging het volgens mij juist niet.
Van die stekkers begrepen ze bij Halan ook nog wel dat die er zaten omdat je dan nog eenvoudiger de stoelen kunt verwijderen.

De probleemstekkers zitten volgens mij in de bodem aan de passagierszijde voor. Daar zit een luikje. Heb zelf niet gekeken, maar volgens mij moet je daar beginnen.

Auke
Robbedoes

Unread post by Robbedoes »

Heb gisteren een nieuwe accu erin gezet die voor de EPB is, zo'n kleine rechts achterin de achterbak, en die dag heb ik nog geen EPB melding gehad.
Denk dat het dus wel de oorzaak was!

Ik denk dat als hij gewoon maar een beetje te weinig stroom geeft, hij een storing in het systeem geeft.

Had eerlijk gezegd weinig andere storingen gezien.........zou dit inderdaad een groot aantal storingen kunnen voorkomen?
Zou prettig zijn, iedereen kan zo'n accu vervangen, en kost rond de 45 euro.

Ik hou jullie op de hoogte.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”