Op- en aanmerkingen Kappa

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Frans P

Op- en aanmerkingen Kappa

Unread post by Frans P »

Voor het eerst, sinds dat ik de auto een maand heb, een lange rit gemaakt.
- De wagen lijkt gemaakt voor de Nederlandse snelweg waar je bijna nergens meer 120 kan of mag.
De zuinigste manier van rijden of te wel de kruissnelheid ligt tussen de 90 á 100 KM p/u. Wat ook prettig rijdt.
Maar kán je 120 dan lijkt de auto alleen maar meer te gaan zweven. Heerlijk rijgedrag heeft de auto.
- Ik voel mij veiliger en fijner dan in een dikke Volvo, de 240 of de 850. Bij deze Volvo's had ik vaak zoiets van
"wat doe ik in zo'n grote bak. Nergens voor nodig". De Kappa voelt luxer en compacter aan. Alsof hij voor mij is
gemaakt. Het klopt allemaal, bij elkaar.
- Benzine verbruik is prima met de 2.0. Ik zit ergens prima boven de 1 op 10.
- De dode hoek welke je vaak nodig hebt is niet fijn. Je kijkt echt tegen de binnenkant van de wagen aan, dat is
wennen. Ik ben er nog niet aan gewend. Heb de neiging om mijn hele lijft om te draaien om goed te kijken.
- De leuning tussen bestuurders- en bijrijdersstoel is niet nodig of zelfs lastig.
- Omdat je met deze auto op de snelheid moet letten, voor dat je het weet ga je harder, vindt ik het vervelend dat
de KM teller niet recht voor je neus zit.

- Maar over zijn algemeenheid, ongekend fijne auto. Over een afstand van 200 a 300 KM heb ik er geen een
gezien. Je rijdt in iets speciaals.
mirafiori

Re: Op- en aanmerkingen Kappa

Unread post by mirafiori »

We rijden ook niet voor niets Lancia........
stefanensaskia

Unread post by stefanensaskia »

Heb afgelopen week Groningen --- Utrecht ( Beesd ) en weer retour gereden,

Op de auto had ik helemaal niets aan te merken, kreeg wel door dat cruissecontrol in nederland op de snelwegen een beetje een onding is.
Mensen halen je net te langzaam in en dan zit jij alweer op je voorganger en moet je de rem weer aantikken en is de cruissecontrol weer uit.

Of voor je wordt ineens op de rem getrapt, heb in deze rit 10tallen malen de cruise control aangezet maar binnen 3 minuten was die ook weer uitgeschakeld. en had hem aangezet tussen de 110 en 120 kilometer per uur dus niet een snelheid waarmee je constant op je voorganger zit.

De auto rijdt echt heerlijk, had dan ook net een grote beurd gehad, nieuwe voorbanden en was ie uitgelijnt.
De wegen in de randstad waren echt bar en bar slecht, in de regen zag je geen hand voor ogen door de vele nevel die voorgangers produceren, en er zaten gaten in het wegdek die ook niet echt florisant waren voor de auto. Al met al een groot stuk schokdemper testdag gereden.

Het verbruik lag op 1 op 11 en vanaf Joure naar Groningen heb ik even lekker doorgetrapt en toen lag het verbruik op 1 op 7 .... vind wel dat de 2.0 5 cylinder hoge toeren maakt op de 120 kilometer per uur ( 3500/3700 toeren ) voordeel daarvan is, dat als je vanaf die snelheid wil optrekken dat dat dat lekker vlotjes gebeurd.

Denk dat de grotere motoren en vooral de diesel versie's toch een beetje minder toeren maken op deze snelheid. Hoge koppel auto maar wel een hele fijne. In beesd stapte ik uit, geen last van rug en benen en retour rit ook nergens last van, echt een heerlijk comfort.

Voor nu, eerst de groeten maar weer

Stefan

Lancia Kappa 2.0 5 cylinder handgeschakeld bouwjaar 1998 kleur blaauw
Attachments
lancia kappa 2_0 1.jpg
lancia kappa 2_0 1.jpg (44.88 KiB) Viewed 513 times
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

.... vind wel dat de 2.0 5 cylinder hoge toeren maakt op de 120 kilometer per uur ( 3500/3700 toeren )
Power bak?

V6: 130 km/u 2600 rpm, heel relaxed!
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
gj777

Unread post by gj777 »

Daar zeg je wat , Powerbak ? , zijn er meerdere versnellingsbakken geleverd op de 2.0 5 cil ?? Kappa of Lybra ??
Lybra 2.0 LX 2000
Frans P

Unread post by Frans P »

De 2.0 ligt met 120 KM p/u netjes rond de 3000 toeren.
Wat mij wel opvalt is dat de wagen heerlijk optrekt, echt lekker brult, vanuit zijn twee naar de 120 als je even flink gast vanaf benzinestation of oprit.
Maar bij op snelheid zijnde optrekken valt het weer mee.
Ach, het is altijd wel genoeg maar je verwacht er meer van omdat hij vanuit stilstand zo goed oprekt.
Of ik moet het gas echt tot de grond intrappen. Misschien ben ik nog te voorzichtig.
Space

Unread post by Space »

Jan Hoornstra Schreef:
-------------------------------------------------------
> .... vind wel dat de 2.0 5 cylinder hoge toeren
> maakt op de 120 kilometer per uur ( 3500/3700
> toeren )
> Power bak?
>
> V6: 130 km/u 2600 rpm, heel relaxed!

Ja, dat is een powerbak. 120 km/u is precies 3600 rpm.
De andere oudere versies hebben een andere (trage) bak.
Lees / zoek posts op dit forum van Percy hierover....:D
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... msg-793371
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
edsnabel

Unread post by edsnabel »

Voor de Kappa het je twee varianten, een I en en P-drive, power drive is sneller, I drive is relaxed. Ik heb nu een I-drive en mijn vorige was een powerdrive. Scheelt wel in benzine verbruik, is mijn ervaring.
De Chick

Unread post by De Chick »

Hoe ken ik nakijken welke schakelbak ik heb dan? Ik wil ook een "power bak" :P Zeker voor mijn turbo
Pieter

Unread post by Pieter »

Jongens, als jullie de Kappa nu wat bekender willen maken onder het "grote publiek", schrijf dan even een review op de Autoweek website. Zie: http://www.autoweek.nl/autoreview/28765 ... appa-Coupe
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”