Kachelradiateur lek. Advies?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
RgR

Kachelradiateur lek. Advies?

Unread post by RgR »

Beste Kappa-kenners,

Al langere tijd heb ik last van stank in de auto zodra ik de verwarming aanzet. Ook moet ik in koude periodes elke maand wat koelvloeistof bijvullen. Zolang de kachel uit staat is er niets aan de hand (geen verlies en geen stank). De kachelradiateur van mijn Kappa is dus waarschijnlijk lek.

Op zich vind ik het af en toe bijvullen van de koelvloeistof geen probleem (het is al een oude heer met 355000 km op de teller en nog wel een paar kwaaltjes), maar de stank vind ik wel erg vervelend.

Het vervangen van de kachelradiateur zou me vele honderden euro's gaan kosten, maar ik heb net al een paar dure reparaties achter de rug dus dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.

- Is het te proberen om dit zelf op te lossen? Ik heb niet veel ervaring met klussen aan auto's, maar als het alleen maar veel tijd en onderdelen los- en weer vastschroeven is, durf ik het misschien wel aan. Ik heb al in het werkplaatshandboek gezocht, maar kan niets vinden over de kachelradiateur.
- Wat zijn jullie ervaringen met Bars Leak? Op internet zie ik veel mensen die het afraden, maar het is beter dan niks doen lijkt me?

Het is maar een klein lekje waarschijnlijk, want hij verliest maar erg weinig koelvloeistof. Er is ook geen (zichtbare) sprake van koelvloeistof onder de mat ofzo, wat meestal wel zo schijnt te zijn. Het enige is die stank...

Ik heb daarom wel hoop dat het lekje is te repareren met bars leak, maar ik hoor heel graag jullie advies hierover.
Percy

Re: Kachelradiateur lek. Advies?

Unread post by Percy »

Mijn broer had dat ook met zijn kappa. Heeft het ook opgelost met Bars Leak maar na een half jaar begon hij weer te lekken.
Ik zou het niet doen.Het is maar een tijdelijk oplapmiddel. Het is zelf te doen als je droog kan staan om te sleutelen.
De kachelradiateur zit in het midden onder je ruit bij je pollenfilter. Het is wel wat werk om hem eruit te halen.
Weet ook niet meer precies, maar ik kwam hem tegen toen ik mijn kachelventilator ging vervangen.

Je moet de ontluchtingsslang die vlak bij je accu zit (radiatorslang met schroefje) volgen onder je schutbord. Die zit aan je kachelradiator vast.
Uit mijn hoofd moet je het zwarte rooster onder je raam loshalen, ruitenwissermotor en volgens mij de bak waar het pollenfilter inzit.

Ik weet even niet meer of hij daar nou achter zit, maar ik denk dat er wel mensen zijn op het forum die je het precies kunnen uitleggen.

Succes
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Er zijn twee oplossingen:
- Kachelradiator kortsluiten (maar dan rijd je in de kou)
- Kachelradiator vervangen.

Alle andere middelen raad ik sterk af. Vervangen is niet zo'n enorme klus aangezien je het vanuit de motorruimte kunt vervangen. Het dashboard hoeft er dus niet uit. Ik denk dat een goede garage hier 4 uur voor rekent.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
RgR

Unread post by RgR »

Bedankt voor de tips! Ik ga kijken of het mij lukt om te doe-het-zelven...
GammaKappa

Unread post by GammaKappa »

ik heb de mijne een paar maanden geleden laten vernieuwen. ca 5 uur voor de geoefende sleutelaar. Kun je ook bij Alfa bedrijf laten doen (zoals ik) omdat de 166 exact dezelfde plek en type hanteert...
lucb

Unread post by lucb »

is te doen maar je moet nogal wat schutbord onder de kap verbuigen.en oppassen voor de aircoleidingen
RgR

Unread post by RgR »

Hmmm, airco heb ik niet (ik heb een van de weinige uitvoeringen zonder airco), dus dat scheelt misschien. Als het dashboard er echt niet uit hoeft scheelt dat wel veel werk...
Percy

Unread post by Percy »

Ik wist niet dat er kappa's werden geleverd zonder airco.
Ik heb ze wel gezien zonder climate control
avdbilt

lverlichting voordeuren werkt niet

Unread post by avdbilt »

Lancia kappa voordeur beide zijde in stap verlichting werkt niet
wat aan te doen
Jan Hoornstra

Re: lverlichting voordeuren werkt niet

Unread post by Jan Hoornstra »

Nieuw lampje?
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola