Distributie lybra 2.0 sw

Discussie en vraagbaak over Lybra
lancia2011

Distributie lybra 2.0 sw

Unread post by lancia2011 »

ik zie heel veel discussies hier op het forum over de distributieriem van de lybra
na een extra controle blijkt dat mijn lybra toch wel een nieuwe riem moet hebben is 70.000 km geleden
is het aan te raden dit nu toch echt zsm te doen.
en welke prijs moet ik op rekenen zoals ik op het forum kan lezen varieerd get tussen de 500 en 1300 euro
en kan ik nu het beste helemaal niet meer rijden tot het vervangen is ofkan ik ergens aan zien/merken dat ie op z'n eind is
koen_

Re: Distributie lybra 2.0 sw

Unread post by koen_ »

Tja, wat is wijsheid

Oorspronkelijk werd voor het wisselen van de distributie-riem een interval van 120.000 km of 6 jaar gegeven, zo staat het ook in je instructieboekje.
Omdat ( vooral in het NL-verkeer, kou en files ) er teveel distributie-riemen voortijdig braken is die termijn later gehalveerd tot 60.000 km of 3 jaar
.. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, zeker als de auto veel snelweg-kilometers maakt is een wat langere termijn waarschijnlijk wel verantwoord, maar de consequenties van een gebroken d-riem zijn nogal heftig ....

Over die prijzen : bij een 2.0 l. is het een lastig klusje ivm met kritisch weinig ruimte en het is zeer verstandig om alle riemen, spanrollen en waterpomp te vervangen ; en bij de 1.8 l. moet ook de nokkenasversteller worden meegenomen, zeker bij het 120.000 km interval.
Dat kost nu eenmaal geld en vaak is "goedkoop dan duurkoop" , als bijv alleen de D-riem wordt vervangen en een paar maanden later heb je een lekkende waterpomp ben je nog veel duurder uit ( nog afgezien van de ergernis )

Mijn advies : ga naar een van de goede lancia-mannen, afh waar je woont bijv Martin Beuk of SSI en laat het gewoon goed doen, dan heb je ook 'verhaal' als er problemen komen
Ik zou vooral niet naar een echte lancia-dealer gaan, daar is het werkloon inmiddels > 100 euro excl / h en echt verstand hebben ze meestal uberhaupt niet meer van de oudere lancia's ( gunstige uitzonderingen daargelaten )
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
de Wit

Unread post by de Wit »

We hebben onze dame voor 575 inclusief alles (rollen, riemen en waterpomp) laten doen bij een Seat garage in Groningen maar zijn daar niet erg blij mee... die monteurs hebben meer gesloopt als vervangen (wielkuip, bumper) en tot op de dag van vandaag is het nog niet volledig opgelost. Goedkoop kan duurkoop zijn dus ik ben het met koen_ eens ...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
legend

Unread post by legend »

ssi in heerhugowaard daar leveren ze perfect werk
Bas

Unread post by Bas »

Ik kan Heins Lancia in Wateringen / Den Haag aanbevelen.
Niet de goedkoopste maar wel enorm veel kennis en kunde.

Ondanks dit goede advies heb ik zelf onlangs m'n D-riem laten vervangen bij een kleine universele garage in de buurt. Die hebben voor iets meer dan 850 euro ook keurig werk afgeleverd, inclusief nokkenas-sensor, één van de multiriemen en de spanrollen maar wel exclusief de waterpomp. De andere multiriem en de waterpomp waren bij de vorige d-riem vervanging door Heins gedaan.

Overigens is de 60000 km interval geen overdrevenheid; toen bij Heins de nieuwe d-riem er op ging, bleek de oude riem (iets meer dan 60000) een gaatje (!) èn een inscheuring te hebben.
Max Laadvermogen

Unread post by Max Laadvermogen »

Ik wil niet zeikerig zijn hoor, maar het is wel stom om welke auto dan ook aan te schaffen zonder te informeren naar de distributieriem. Helemaal bij een Lybra 2.0 kun je er ongelooflijk mee onderuit gaan. De verkoper moet hebben geweten dat de boel op springen staat...
Er staat inderdaad 60.000 kilometer of drie jaar interval voor. Zelf ben ik voor mijn 2.0 liter komende zomer aan de beurt en ben al wezen informeren naar de prijs. Mijn vaste adres Wassenberg in Amsterdam geeft 700 euro op en de eerder genoemde SSI in Heerhogowaard kan het voor 500 euro. Een collega liet het bij de dealer doen en had het over een bedrag van 1.300 euro...

De genoemde prijzen zijn trouwens inclusief spanrollen en de waterpomp hoort er geloof ik ook bij.

Groetjes,

Max.
Edward

Unread post by Edward »

Een tijd geleden de distributieriem laten vervangen bij Automobielbedrijf Richard Sluijter te Rotterdam (zie: http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... msg-772752). Misschien niet de goedkoopste maar heb wel vertrouwen in deze garage. Alles werkt perfect. Succes!
lancia2011

Unread post by lancia2011 »

natuurlijk wel naar geinformeerd en een vaag verhaal van de verkoper te horen gekregen
in het boekje staat dat hij 4 jaar geleden gedaan is + 70.000 km
maar verkoper gaf aan dat het zekr weten daarna ook nog een keer was gedaan
de prijs was er naar om dit ook nog te laten fiksen heb voor donderdag een afspraak staan bij heins
975 inclusief waterpomp rollen enz. enz
asiebesma

Unread post by asiebesma »

Hallo,

ik heb net een Lancia 1.8 benzine gekocht uit 2001. Er staat nu 83000km op de teller. De ditributieriem is vervangen in 2006 bij een stand van 47000km. Nu hoor ik op het forum dat er na 60000km de DR vervangen moet worden. Wat dat betreft kan ik nog wel even voort echter hoe zit het met de jaren die een DR mee gaat? Weet iemend dat?

Groet
Ard
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

3 jaar of 60.000 km
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”