kappa v.s. lybra

Discussie en vraagbaak over Lybra
lancia2011

kappa v.s. lybra

Unread post by lancia2011 »

wie kan mij helpen
ik sta op het punt een ander lancia te kopen
heb zelf altijd kappa gereden maar kijk nu toch steeds vaker naar een lybra sw
waarom zou ik overstappen op een lybra...of juist waarom niet
ik ga morgen kijken :-)
de Wit

Re: kappa v.s. lybra

Unread post by de Wit »

Lybra is wat kleiner wat interieurmaten betreft. Is wel iets moderner wat het ontwerp aangaat maar scheelt geen lichtjaren. Onderdelen zijn over het algemeen goed verkrijgbaar is onze ervaring. Lybra is wat betrouwbaarheid betreft zeker niet beter of slechter als een Kappa en kan zich met menig emotieloos Duits merk meten. Mooiste aan de Lybra vindt ik bij onze SW toch wel het totaal gebrek aan rechte lijnen, de enige vrijwel rechte lijnen zijn die van de ventilatieroosters en de ruitewissers :P .

We rijden nu 3 jaar een 2.0 SW en afgezien van de bekende kwaaltjes (thermostaat, zakkende ramen en speling op de draagarmrubbers) en een ondefinieerbaar kwaaltje (iedere keer als het koud en herftstig weer wordt schiet de achterste lambdasonde in de stress en doet het na 2 weken weer uit zichzelf) stappen zowel mijn vrouw als ik iedere keer na gereden te hebben weer met een grijns uit omdat het zo lekker rijdt en moeiteloos gaat allemaal. We zien regelmatig vertwijfelde petjes achter ons als ze weer eens een stoplichtsprintje verloren hebben >:D< .

Ja, ze zuipt als een tempelier (1 op 11 gemiddeld, schijnt normaal te zijn bij het type blok) en lust na 8 jaar ook een beetje olie (1 liter olie op 4500 km), maar heeft na 192000 km nog steeds de originele remmen, koppeling en versnellingsbak. Nee, we gebruiken haar gewoon, regelmatig aanhanger met +- 900 kg vracht erachter, als de motor warm is durven we het blok nog rustig richting 6000 toeren te jagen en remmen doen we voornamelijk op motor en versnellingsbak, alleen laatste 10 km/h gaat meestal even met remmen (anticiperen kan goed hier in Noord-Oost Nederland (tu) )

Ik heb wel eens met een verlangend oog naar een Kappa gekeken (en dan met name een SW) maar heb zeker geen spijt van ons blauwe loeder :)o .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
lancia2011

zijn er dingen waar ik nog extra op moet letten bij aanschaf van de lybra?

ik vind de lybra inderdaad wat moderner maar ben erg gehecht aan de kappa's
ik vind beide auto's mooi om te zien en kwa aanschaf ontloopt het elkaar ook niet meer zoveel
de Wit

Unread post by de Wit »

distributie om de 60000 km , controleer dit ! Als je voor benzine gaat, kijk eens op het ICS wat het gemiddelde verbruik is en hoelang dat gemeten is. Iedere keer als de accu afgekoppeld is geweest voor meer als een minuut is die gereset. Hangende remmen komen soms voor. Diesel even zoeken hier wat de zwakke punten zijn (niet veel). Codekaart voor ICS en evt Navi niet aanwezig? Uitdaging! Motor moet binnen 10 minuten wel op temperatuur zijn (80 tot 90 graden) anders defecte thermostaat met ongeveer 150 euro aan kosten. Gaan de ramen vloeiend open en dicht? Zo niet, mechaniek(en) a 130 euro ex montage per stuk aan de beurt als je niet zelf de glijstenen durft/wilt vervangen. Klapperen als je over hobbels gaat is ook typisch Lancia :) en relatief eenvoudig te verhelpen volgens info op dit forum. Zelf nog niet hoeven doen. Wat uitrusting betreft, Emblema's zijn mooier qua interieur maar wat ik vaak op Marktplaats en Autoscout zie staan is meestal minder luxe aan accesoires als onze LX (die mist alleen leer en stoelverwarming, xenon wel voorbereid maar niet (meer?) in ons exemplaar aanwezig :s) . De 2002 en nieuwere exemplaren schijnen minder storingsgevoelig te zijn maar dat kan ik niet onderbouwen, ergens een keer gelezen. Succes in ieder geval, kan je ondanks de uitdagingen met ons exemplaar het je zeker aanraden... ze rijden zalig en zien er nog altijd erg goed uit ondanks de leeftijd!

DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

en mocht je een lybra kopen, zoek er dan 1tje die NA 2002 is.
dan is er een modelwijziging geweest, en zijn de portierramen iets dikker, en de afsluitrubbers daarvan iets beter. Dan heb je iets minder last van de "wind" die je hoort (zoals ik heb met mijn 2000er...)
ook zijn bij het nieuwe model, de airco problemen (lees mod) al opgelost, EN de interne luchtflow door de auto al aangepakt.
bij de nwe tov oude lybra zijn de hoofdsteunen "verstelbaar" naar voren.....
en idd.... geduld... zoeken, en dan een dikke bak scoren!
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
de Wit

Unread post by de Wit »

Dan is die van ons dus met de modificaties , alle punten die DieselTDI noemt zijn aanwezig op onze juni 2002 LX ;-) . Dus in principe, alles van na juni 2002, zou minder ergernissen op kunnen leveren. Maar het blijft een italiaanse karakterbak, ongeacht het bouwjaar !tt! .

mirafiori

Unread post by mirafiori »

Als een Lybra koopt moet je wel een met navi kopen
Bij de Kappa moet altijd een op de raam plakken of zo,n Becker systeem is ook niet alles
Trouwens de Thema is bijna belastingvrij..
Attachments
cfaa076a.jpg
cfaa076a.jpg (122.47 KiB) Viewed 358 times
lancia2011

Het is en lybra geworden!!!

metallic groene lybra intensa sw 2.0

er moeten een paar kleine dingetjes aan worden gedaan maar voor de rest een heerlijke bak met 190.xxx op de teller

- raam rechts voor zit vast anders zakt ie naar beneden ;-)
- mis 2 kapjes op het dak waar de dak dragers hebben gezeten
- electrische vergrendeling wekte niet op afstand vis sleutel (is ondertussen opgelost nieuwe batterij en een min palletje vanbinnen in de sleutel gemaakt)
- lampje airbag + maxicosi blijft branden
- hier en daar een krasje

voor de rest een fantastische wagen met nieuwe distributie en koppeling en alle sleutels, kaartjes en boekjes zijn aanwezig
Attachments
getcaa6anun.jpg
getcaa6anun.jpg (127.29 KiB) Viewed 358 times
getca4h36vm.jpg
getca4h36vm.jpg (119.29 KiB) Viewed 358 times
getcakn1er3.jpg
getcakn1er3.jpg (123.49 KiB) Viewed 358 times
getcaa6anun.jpg
getca4h36vm.jpg
getcakn1er3.jpg
lancia2011

hierbij wat foto's
Attachments
getcaa6anun.jpg
getcakn1er3.jpg
getca4h36vm.jpg
Gstijf

Unread post by Gstijf »

Gefeliciteerd met je aankoop !! Hoop dat je er net zo veel plezier van hebt als wij van de onze . Wij hebben ook een 2.0 uit 2000 en rijden nu 100000 km zonder echt schokkende dingen . ( Behalve de riemwissel dan )

Groet Gerben .
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”