Krassend, schurend geluid bij koudeloop
Krassend, schurend geluid bij koudeloop
Sinds kort hoor ik bij mijn Kappa 2.0 automaat met 145.000km een vreemd geluid net na het starten van de motor, stationair lopend(koud dus) en het belasten met ingeschakelde automaat bij +/- 800 toeren. Daarboven verdwijnt het geluid!
Dit geluid is te omschrijven als "schurend krijsend, krassend" geluid alsof een van de aandrukrollen ergens tegenaanloopt of een ander onderdeel niet lekker meeloopt. (waterpomplager, dinamo of airco?) Het geluid zit ergens bij de multyriem/distributie.
Dit geluid verdwijnt geheel na +/- 2 minuten rijden????? met warme motor hoor je helemaal niets.
Alles functioneerd goed en geen vreemde trillingen of zo.
Wat kan dit zijn? Iemand die dit herkend?
groet,
Mickey
Dit geluid is te omschrijven als "schurend krijsend, krassend" geluid alsof een van de aandrukrollen ergens tegenaanloopt of een ander onderdeel niet lekker meeloopt. (waterpomplager, dinamo of airco?) Het geluid zit ergens bij de multyriem/distributie.
Dit geluid verdwijnt geheel na +/- 2 minuten rijden????? met warme motor hoor je helemaal niets.
Alles functioneerd goed en geen vreemde trillingen of zo.
Wat kan dit zijn? Iemand die dit herkend?
groet,
Mickey
-
Re: Krassend, schurend geluid bij koudeloop
Zou dit direct zelf of een deskundig persoon na laten kijken!!! Als het een loop of spanrol van je distibutie is kan hier grote motorschade door ontstaan. Kan ook meevallen maar voorkomen is beter dan een motor in de soep.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
-
Lijkt mij het geluid van je stuurbekrachtigingspomp. Check de olie -en belangrijker- lekkage. Is toevallig recent 1 van de leidingen vervangen? Hier moet je speciale (originele) slangen voor gebruiken, anders heb je lekkage.
------------------------------------------------------------------
Karakter is dat wat je hebt als niemand kijkt
Karakter is dat wat je hebt als niemand kijkt
Dank voor de reacties,
Na diverse speurwerk en luisteren met een omgekeerde schroevendraaier op de verschillende (aandruk)rollen van de multyriem, 3 mogelijke oorzaken gevonden.
1. Regelbare riemspanner (die met de dikke veer) maakt veel geluid vanbinnenuit. Zit hier een lager in???
2. Vaste riemspanner (bovenste rol) loopt niet soepel.
3. door wat olie op de multyriem en de bovenstaande "stroef" lopende rollen denk ik dat bij koude start de weerstand op de riem te hoog is en, met name" de bovenste aandrukrol piept doordat deze iets slipt op de riem en op zijn eigen asje slecht loopt.
Tijd om alles eens te gaan vervangen, denk ik!!
Heeft iemand hier ervaring mee?? Is dit moeilijk zelf te doen?? (Kappa 2.0 automaat 01-1998, met airco en 148.000km op de teller)
groet aan alle liefhebbers,
Mickey
Na diverse speurwerk en luisteren met een omgekeerde schroevendraaier op de verschillende (aandruk)rollen van de multyriem, 3 mogelijke oorzaken gevonden.
1. Regelbare riemspanner (die met de dikke veer) maakt veel geluid vanbinnenuit. Zit hier een lager in???
2. Vaste riemspanner (bovenste rol) loopt niet soepel.
3. door wat olie op de multyriem en de bovenstaande "stroef" lopende rollen denk ik dat bij koude start de weerstand op de riem te hoog is en, met name" de bovenste aandrukrol piept doordat deze iets slipt op de riem en op zijn eigen asje slecht loopt.
Tijd om alles eens te gaan vervangen, denk ik!!
Heeft iemand hier ervaring mee?? Is dit moeilijk zelf te doen?? (Kappa 2.0 automaat 01-1998, met airco en 148.000km op de teller)
groet aan alle liefhebbers,
Mickey
Hoi Mickey,
Het vervangen van de distributie is relatief eenvoudig zelf te doen.
Links voor op de krik, wiel eraf, wielkast eruit, multiriem eraf, distributriekap eraf, spanrol lossen en verwijderen en de rest van het verhaaltje.
Je hebt wel iets nodig om je nokkenassen vast te zetten zodat deze niet kunnen bewegen.
Geloof dat dit tooltje iets van 35 eurie kost.
Mocht je het niet zelf willen doen, ik heb de prijs opgevraagd voor mijn auto en dat was 350 euro. Heb wel een multigarage gevraagd dit te doen.
Keus blijft uiteraard aan jou.
Het vervangen van de distributie is relatief eenvoudig zelf te doen.
Links voor op de krik, wiel eraf, wielkast eruit, multiriem eraf, distributriekap eraf, spanrol lossen en verwijderen en de rest van het verhaaltje.
Je hebt wel iets nodig om je nokkenassen vast te zetten zodat deze niet kunnen bewegen.
Geloof dat dit tooltje iets van 35 eurie kost.
Mocht je het niet zelf willen doen, ik heb de prijs opgevraagd voor mijn auto en dat was 350 euro. Heb wel een multigarage gevraagd dit te doen.
Keus blijft uiteraard aan jou.
Lancia Kappa 2.0 20V 1995 185000km
Ik rijd deze auto sinds 13 oktober 2010
Niet zelf prutsen! Je hebt speciale nokmallen nodig om de distributie goed te zetten. En die mallen hebben over het algemeen alleen fiat/lancia garages zeker bij sommige types Kappa.
Ga naar Beuk o.i.d.
Hij is vakkundig en snel
Ga naar Beuk o.i.d.
Hij is vakkundig en snel
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
deze zijn gewoon te bestellen bij de technische centrale...
Opnieuw dank voor alle info...maar...ik denk dat het de "multiriem" is (zie beschrijving van geluiden en controle zelfspanner multiriem). De zelfspanner maakt een krassend/schurend geluid als je deze beluisterd met een schroevendraaier bij lopende motor!
Ik heb ergens op het forum gelezen dat je de zelfspanner kunt demonteren en smeren wat weer € 130,- kan schelen aan materialen.
Hebben meer mensen hier ervaring mee??
Greets, Mickey
Ik heb ergens op het forum gelezen dat je de zelfspanner kunt demonteren en smeren wat weer € 130,- kan schelen aan materialen.
Hebben meer mensen hier ervaring mee??
Greets, Mickey
Hoi Mickey,
Ik heb dit ook gedaan maar heb de rol (waar je opkijkt van boven af naast de aircopomp) vervangen en de muliteriem.
Dit was bij elkaar slechts 50 euro. Het lager in de looprol had speling en veroorzaakte een soort gelijk geluid zoasl je omschrijft.
Vervangen is een fluitje van een cent en is in nog geen 30 minuten gedaan.
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.
Ik heb dit ook gedaan maar heb de rol (waar je opkijkt van boven af naast de aircopomp) vervangen en de muliteriem.
Dit was bij elkaar slechts 50 euro. Het lager in de looprol had speling en veroorzaakte een soort gelijk geluid zoasl je omschrijft.
Vervangen is een fluitje van een cent en is in nog geen 30 minuten gedaan.
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.
He Lupkens, Hoe lang geleden heb je dit gedaan en bij welke km-stand? Heb je de multiriem nog extra moeten (voor)spannen via de aircopomp?
groet, Mickey
groet, Mickey