Ruitenwissers
Ruitenwissers
Weer een eigenaardig probleem bij de dame.
Soms wil je de ruitenwissers gebruiken en dan doen ze het gewoonweg niet, na een paar keer de hendel naar boven of naar onder te bewegen springen ze aan.
Dan rij je een stuk en stoppen ze er spontaan mee, zelfde handeling, naar boven of naar onder en dan beginnen ze weer.
Dit herhaald zich dan konstant tijdens de rit.
Eerste gedacht is, motortje van de wissers bijna overleden ?
Soms wil je de ruitenwissers gebruiken en dan doen ze het gewoonweg niet, na een paar keer de hendel naar boven of naar onder te bewegen springen ze aan.
Dan rij je een stuk en stoppen ze er spontaan mee, zelfde handeling, naar boven of naar onder en dan beginnen ze weer.
Dit herhaald zich dan konstant tijdens de rit.
Eerste gedacht is, motortje van de wissers bijna overleden ?
Re: Ruitenwissers
Heb je een regensensor ? Misschien in de war. Maar verklaart niet waarom de beweging niet afgemaakt wordt. Dat lijkt of er inderdaad iets in het mechaniek stuk is.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Mijn Lybra 2.4 JTD uit 2000 heeft al sinds 2004 af en toe iets soortgelijks: wisbeweging wordt niet afgemaakt, de wissers blijven dan ergens steken en bij de volgende slag maken ze hun beweging af. Dit is me sinds 2004 al een aantal keren overkomen. De plaatselijke garage (geen Lancia dealer, want die willen meteen alles vervangen) doet iets met contactsray en het gaat weer 1 of 2 jaar goed. Ik denk dus niet dat je motortje bijna overleden is.
Een regensensor zit er niet op.
En ze maken de beweging altijd af, maar beginnen er soms niet eens aan :S
Kennis van me baat een universele garage uit, zegt ook dat het makkelijker was als ze het helemaal niet meer deden, wist je meteen het probleem op te sporen.
Ben al 2x langs geweest, maar op dat moment doet alles het.
En ze maken de beweging altijd af, maar beginnen er soms niet eens aan :S
Kennis van me baat een universele garage uit, zegt ook dat het makkelijker was als ze het helemaal niet meer deden, wist je meteen het probleem op te sporen.
Ben al 2x langs geweest, maar op dat moment doet alles het.
mooi he? Dat zelfherstellende vermogen van onze lancia's
. Maar soms lastig inderdaad .

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
Heb ja al eens geprobeerd met de intervalknop te draaien ? Heeft dat invloed ?
De mijne stopt ook soms halfweg de wisbeweging, maar alleen in de intervalstand.
Bij de volgende wisbeweging gaat hij dan gewoon weer verder.
Volgens mij zit er iets in de schakelaar van de ruitenwisser, en dan vooral in het intervaldeel.
Nog geen tijd gehad om na te kijken maar lijkt mij eenvoudig te verhelpen. Contacten schoon maken denk ik.
Misschien ook bij jou het geval ?
De mijne stopt ook soms halfweg de wisbeweging, maar alleen in de intervalstand.
Bij de volgende wisbeweging gaat hij dan gewoon weer verder.
Volgens mij zit er iets in de schakelaar van de ruitenwisser, en dan vooral in het intervaldeel.
Nog geen tijd gehad om na te kijken maar lijkt mij eenvoudig te verhelpen. Contacten schoon maken denk ik.
Misschien ook bij jou het geval ?
-
Wat vaak voorkomt is dat de sleepcontacten in de motor vuil zijn.
Aktie is dan, ruitenwissermotor demonteren open maken al het vuile vet verwijderen sleepcontacten een klein stukte omhoog buigen
nieuw vet erin en alls weer monteren. Kost bijna niets alleen wat werk.
Aktie is dan, ruitenwissermotor demonteren open maken al het vuile vet verwijderen sleepcontacten een klein stukte omhoog buigen
nieuw vet erin en alls weer monteren. Kost bijna niets alleen wat werk.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Zodra we een dagje vrij hebben, gaan we het motortje eens zuiver maken.
Denk ook dat ik het in die richting moet zoeken.
Denk ook dat ik het in die richting moet zoeken.
Is er iemand die deze techno-leek kan aangeven waar het motortje zit en of dit een kwestie van open schroeven, schoonmaken, en dichtschroeven is? Of is het een klusje waar een atechnisch iemand moeite mee kan hebben (en onherstelbare schade kan aanrichten
?
Heb dit vaststaan al een tijdje, en irriteer me er ook wel aan ondertussen!
Gr
Michiel

Heb dit vaststaan al een tijdje, en irriteer me er ook wel aan ondertussen!
Gr
Michiel
-
Motor zit bij je paravan dit is de bak het ruitenwisser mechanisme, soms is de motor zelf te verwijderen een andere keer is het makkelijker om het hele ding met stangen en al eruit te halen. Motor is met een paar schroeven los te halen. dan volg je de eerdere
instructies. Heb zelf geen Lybra, misschien weet een Lybra kenner hier hoe je het makkelijkst de motor kunt verwijderen.
instructies. Heb zelf geen Lybra, misschien weet een Lybra kenner hier hoe je het makkelijkst de motor kunt verwijderen.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter