Toen ik wegreed na een kleine beurt bij Halan viel me op dat de easy entry functie niet werkte. Dat gebeurt wel vaker en geneest meestal vanzelf. Geen aandacht aan geschonken. Ik was blij dat we met 250000Km weer probleemloos door de APK waren.
De dag na de normale onderhoudsbeurt begon mijn Thesis eerst nauwelijks merkbaar in te houden, te hotteren bij constant 120. Dat werd over 100Km geleidelijk erger. Eerst kwam er een Engine Management System failure, toen een foutmelding van ESP, vervolgens EPB failure. De automaat schakelde om naar noodbedrijf (alleen 4e of 3e versnelling). De brandstoftank was wisselend leeg en vol, en alles wat met daarmee te maken heeft deed het niet op de connect (geen gemiddeld verbruik, navigatie bleef wel gewoon werken). Op het bestuurders-display vielen de brandstofmeter en de verbruiksindicator uit. Opvallend was dat dit met zeer regelmatige tussenpozen gebeurde, als een langzaam knipperlicht.
Ik heb op het duitse forum de aanwijzingen opgevolgd die daar te vinden zijn onder 'christbaum'. Alle stekkers en zekeringen nagelopen met als kleine bonus dat de easy entry het weer doet, maar het motormanagement blijft haperen.
Bij een verse start zegt het systeem eerst OK, zoals gewoonlijk, om een paar seconden later soms ESP failure en andere keren engine management system failure aan te geven. Bij een herhaalde start zegt het systeem na de eerste controle 'system not available'.
Er is nauwelijks met de auto te rijden. Dat wil zeggen: hij start vlot, maar loopt net niet mooi 'rond'. Hij rookt niet, maar wegrijden in de 4e versnelling is niet leuk. De motor schudt daarbij voelbaar.
ik zou heel blij zijn met een goede hint
JTD 2.4 loopt slecht
Re: JTD 2.4 loopt slecht
even terug naar Halan?
Zij zijn altijd zeer service gericht... ik ben ook wel eens na onderhoud teruggegaan omdat er spontaan iets niet meer werkte. Dat werd altijd soepel opgelost...
Zij zijn altijd zeer service gericht... ik ben ook wel eens na onderhoud teruggegaan omdat er spontaan iets niet meer werkte. Dat werd altijd soepel opgelost...
Gergely
driving a thesis... what else...
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
.
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
.
Het noodprogramma met betrekking tot de versnellingsbak is de 3de versnelling die normaal na afzetten van de motor en van het contact weer genormaliseerd wordt waardoor je weer verder kan tot de reden om in noodprogramma te gaan weer opduikt. Bij mij ging de versnellingsbak in noodprogramma bij file-rijden of het snelle werk op de snelweg, zeg maar wanneer de olie van de bak heet werd. De oplossing was het ventielenblok van de bak vernieuwen.
Weinig aan de hand
Een bezoekje aan Halan wees uit dat de motor op 4 cylinders liep. Snel was duidelijk dat het stekkertje op een van de verstuivers slecht contact maakte.
Toch interessant: als het motormanagement zo'n fout ziet, is het niet langer in staat goed te communiceren met andere systemen en dat leidt tot een stortbui van irrelevante foutmeldingen. Bovendien gaan verschillende systemen omdat ze onjuiste informatie onvangen, in noodmodus. Zo leidt een haperende verstuiver onder andere tot een zeer slecht functionerende automaat.
Een beetje contactspray, wat heen en weer schuiven met het bewuste stekkertje, en alles loopt weer als een zonnetje. We zullen de stekker die niet op voorraad was, bij de volgende beurt vervangen en intussen kan de fout terugkeren, maar het voelt heel anders nu we de oorzaak weten.
Een bezoekje aan Halan wees uit dat de motor op 4 cylinders liep. Snel was duidelijk dat het stekkertje op een van de verstuivers slecht contact maakte.
Toch interessant: als het motormanagement zo'n fout ziet, is het niet langer in staat goed te communiceren met andere systemen en dat leidt tot een stortbui van irrelevante foutmeldingen. Bovendien gaan verschillende systemen omdat ze onjuiste informatie onvangen, in noodmodus. Zo leidt een haperende verstuiver onder andere tot een zeer slecht functionerende automaat.
Een beetje contactspray, wat heen en weer schuiven met het bewuste stekkertje, en alles loopt weer als een zonnetje. We zullen de stekker die niet op voorraad was, bij de volgende beurt vervangen en intussen kan de fout terugkeren, maar het voelt heel anders nu we de oorzaak weten.
Interessante melding, bedankt.
Afgelopen zomer heb ik iets soortgelijks gehad: spontaan allerlei exotische foutmeldingen, automaat en motor in noodloop enz... Het bijzondere was, dat het spontaan ook weer weg was en tot op heden (nog!!) niet is teruggekomen.
Wat een karakter heeft de thesis...
Wat een karakter heeft de thesis...
Gergely
.
.