Niet starten, inhouden en stotteren...

Discussie en vraagbaak over Lybra
Bas

Niet starten, inhouden en stotteren...

Unread post by Bas »

Beste mede-Lybra-isten,

De blauwe dame begint op leeftijd te raken en de ouderdomskwaaltjes worden steeds serieuzer en frequenter. Elders op het forum heb ik al eens een opsomminglijstje gemaakt in willekeurige volgorde, hieronder nog eens een kopietje:
- distributieriem + waterpomp en spanrollen. OK, normaal onderhoud... maar na slechts 60.000km in nog geen twee jaar wéér!
- BDP-sensor
- compleet subframe achter met nieuwe veren en lagers: RRRRRROEST!
- thermostaat
- achterste deel uitlaat, pijp + einddemper
- draagarmen voor => stabilisatorstang rammelt ook maar ja: lekker laten zitten
- tussen-aandrijfas => borging losgeschoten: aandrijfas uit het lood en spiebanen vernacheld
- lek in stuurbekrachtiging-drukleiding
- koppelingscylinder (hydraulisch) lek => bijna géén koppeling MIDDEN in Parijs: spannend!
- airco kaduuk maar als enige uitzondering hier een goedkope oplossing: alleen vullen was voldoende. Kosten: een krat pils :o)
- geen trammelant maar wel duurrrrr: Gasinbouw (G3)
- Lybra eet dure H7 lampen als ontbijt
- kleine maar serieuze roestplekken in de carroserie (o.a. bij dakrailing): sorry Lybra... maar toch lekker laten zitten

Nu ben ik bij een nieuw euvel beland en het wordt tijd om echt te denken aan inruilen (waarna de dame hoogstwaarschijnlijk naar de sloop gaat...). Het probleem:
- Niet starten (BDP al vervangen), tijdens het uur wachten op de wegenwacht meerdere keren nogmaals geprobeerd zonder resultaat. De beste man arriveert en jawel: direct starten en normaal lopen.
- Paar dagen later, normaal starten en na een minuut of 5 inhouden, sputteren en stotteren. Gestopt langs de weg en bij het keren uiteraard afslaan en niet meer starten. Op de startmotor maar weer van de drukke weg gehaald. 2 minuten later weer starten en niets aan de hand.
- Lybra naar de garage gebracht, ze hebben er twee dagen al hun bestellingen mee opgehaald en natuurlijk niets aan de hand. Ook is de computer uitgelezen en behalve een hoop airbag-fouten geen motorische foutmeldingen. Overigens geen rekening gekregen en gratis leenautootje: prima service.
- Lybra weer opgehaald en na 2 dagen, raad eens: hopla! inhouden en stotteren.

Het betreft een 2.0 uit 2000 met LPG inbouw en bijna 270K km op de klok. De klachten gebeuren zowel tijdens rijden op LPG als op benzine. Veder moet gezegd worden dat het spruitstuk zelf of de pakking tussen spruitstuk en blok lekt.

Dè vraag: weet iemand wat de oorzaak (of oorzaken...) zou kunnen zijn?? Elders op het forum zijn al diverse mogelijkheden genoemd maar ik heb niets eenduidigs kunnen vinden. Alvast hartelijk dank voor suggesties!

Vriendelijke groeten van een Lybra-ist met de handen in het haar....
de Wit

Re: Niet starten, inhouden en stotteren...

Unread post by de Wit »

Wij hebben al eens een defecte bobine gehad (cilinder 1, naast het olie-vulgat) die voor soortgelijke problemen zorgde. Wel storingscode in computer toen. BDP lijkt mij toch weer de verdachte, die van ons is ook met pauzes (goed functioneren en dan uitvallen) overleden vorig jaar. Dit was bij 160dkm overigens.

Probeer anders ook eens je vraag te posten op het problem-car forum, mijn garagist is daar beheerder en heeft daar ook regelmatig tips vanuit gekregen ...

Succes ermee, het zou zonde zijn als er weer een blauwe dame uit het verkeersbeeld zou verdwijnen :(
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
karel

Unread post by karel »

Lijkt me niet lancia specifiek. Het klinkt voor mij als een Bobine-probleem.

ik had met een Peugeot vergelijkbare problemen. Inhouden en sputteren met warme motor. Het deed zich voor na vervanging van Bobine - een ongeluk gezocht - nadat we de halve auto uit elkaar hadden gehaald bleek de nieuwe bobine nog slechter dan de oude. Verwijdering van de voorschakelweerstand heeft het probleem opgelost. Er wordt weinig met de auto gereden het kan me dus niet zoveel schelen dat de contactpunt nu wat sneller slijten.
Bas

Unread post by Bas »

Dank voor beide suggesties, deze zouden kunnen verklaren waarom de Lybra slecht loopt maar dat er geen foutmeldingen in de computer staan. Volgens mij geeft een kapotte bobine wel een foutmelding maar kan iemand dit bevestigen?

Overigens was er wel een foutmelding dat de benzinetank-ontluchting niet goed zou zijn. Maar kan niet de oorzaak van het stotteren zijn; op gas gebeurt hetzelfde.

Ontregelingen in het injectiesysteem (bijv. ruzie tussen het gas- en benzinesysteem) zouden ook zichtbaar moeten zijn in de foutmeldingen. Lijkt me dus ook niet het juiste spoor.

Is er iets te zeggen voor een accu reset? zou dat eventuele storingen kunnen verhelpen of is dat wishful thinking?

Vriendelijke groeten,
Bas
Martin

Unread post by Martin »

Benzinepomp hoor je die wel draaien als de Lybra niet aanslaat ??? Die heb je ook nodig om op LPG te starten. Te testen door te blijven doorstarten tot dat ie wel aanslaat op LPG !

Gr. Martin
Bas

Unread post by Bas »

Hoi Martin,

Dank voor de tip, ik denk echter niet dat dit het probleem is. Meestal start de lybra wel goed en na 5 minuten rijden beginnen de problemen pas tijdens het rijden op LPG. En zodra het inhouden en stotteren begint, zet ik 'm altijd direct over op benzine waarna het inhouden en gestotter nog steeds doorgaan.
Ook de LPG pomp draait goed. Wat wel eens gebeurt is dat als er ineens flink gas gegeven moet worden, bijv. snelweg oprijden, er een paar hikjes zijn. Waarschijnlijk vanwege de plotselinge vraag naar gas. De pomp kan dat dan even niet bijbenen. Maar ook dit is niet de oorzaak van het probleem.

Het lijkt steeds meer op een probleem in de ontsteking. Kan nog van alles zijn: BDP opnieuw dood, labda sensor, fase sensor, ontstekingsunit zelf, losse stekkers, kabelbreuk, sensors waar ik het bestaan niet eens van afweet.... Of toch een bobine maar geen foutmelding...

Dus nog steeds met de handen in het haar...

Vriendelijke groeten,
Bas
Martin

Unread post by Martin »

Bas,

Bobine miss dan valt er 1 cilinder uit want deze Lybra heeft 5 bobine's
BDP sensor niet dan valt motor uit! Fasesensor ook niet dan slaat motor niet aan en beide fouten moet de ECU zeggen dan.
Inhouden kan zijn bougies ?? Die geeft de ECU niet aan. Valse lucht van INLAAT spruitstuk? Of lambdasonde stuk ! Miss vervangen door universele dus geen orginale? Luchtmassameter die meld de ECU ook niet??

Of gewoon eens langsbrengen bij rechtse adverteerde bovenaan !!! Als je in de buurt woont.
Gr.Martin
de Wit

Unread post by de Wit »

Subtiel Martin :-) . Maar het kan heel veel zijn en ja, van de 5 bobines kan er iets kleins al voor grote problemen zorgen weet ik :-) . Ik weet niet waar topicstarter woont maar ik woon in noordoost groningen en kan mijn garage aanbevelen . Universeel, exAlfa monteur en dol op uitdagingen. En ik bedoel dan niet Carxpert Takens die onze dame mishandeld heeft :-) .

Bas

Unread post by Bas »

Ik ga toch even Martin bellen, de subtiele hint is zeker opgemerkt :)

Noord-oost Groningen is een hele mooie omgeving (o.a. Bourtange is een aanrader!) maar helaas toch iets te ver voor een garage bezoek. Ikzelf woon in Oudewater, provincie Utrecht en zo'n 50 km van Eemnes. Wel goed om te horen dat er garages zijn die moeilijke gevallen nog zien als uitdagingen. Maar ik heb het volle vertrouwen dat Martin dat ook zo ziet (:P)

Het blijft wikken en wegen, de Lybra moet gekeurd worden voor 18 januari, Nu een (reeks) reparatie(s) laten doen en dan alsnog afgekeurd worden is natuurlijk zuur geld. Aan de andere kant: mocht de dame na reparatie en keuring het nog een jaar uithouden, ben ik gelukkig. Dat geeft wat meer ruimte om een waardige opvolger te zoeken (en te bekostigen...).

Martin, here I come. Lybra-isten, ik houd jullie op de hoogte!
de Wit

Unread post by de Wit »

Succes :-) ! En ja, 50 km naar Martin of 200km + naar Groningen ... Ik geef je geen ongelijk :-) . Ben benieuwd waar Martin op uitkomt.

Post Reply

Return to “NL45 Lybra”