rokende en niet-trekkende jtd bij lage toeren

Discussie en vraagbaak over Lybra
Menno Bos

rokende en niet-trekkende jtd bij lage toeren

Unread post by Menno Bos »

Goedemiddag,

Mijn Lybra sw 1.9 jtd (2002, 85 kW, 260.000km) loopt niet goed bij lage toeren (onder ongeveer 1600/1700rpm). Motor rookt dan erg en levert geen vermogen.

Dit is helemaal erg als je bijvoorbeeld een paar keer moet steken. Probeer je het met meer gas te doen dan stort de motor in zodra de koppeling aangrijpt en je schaamt je dood wat er allemaal uit die pijp komt.

Verder "normaal" rijdend geen problemen en het roken is dan ook weg. Auto trekt in de hogere toerentallen goed naar mijn idee.

Garage zei eerst dat de het probleem wordt veroorzaakt door een niet goed functionerende luchtmassameter. Maar toen de auto daar was kwam hij tot een andere conclusie. Iets bij de turbo. Kost ongeveer 150 euro, maar had hij niet liggen.

Ik woon in het franse gedeelte van Belgie en dan communiceert het wat moeilijk met mijn niveau Frans. Ik weet namelijk niet wat nu die "iets" eigenlijk is. Zelf denk ik, dat misschien de EGR-klep bedoeld wordt. Dat deze misschien niet goed functioneert en motor bouwt geen vermogen op?

Graag suggesties/ideeen van harte welkom of verwijzingen als er eerder op de site hierover geschreven is. Kon dit namelijk niet zo goed vinden met de zoekfunctie.

Alvast hartelijk dank!

Menno
ronsas

Re: rokende en niet-trekkende jtd bij lage toeren

Unread post by ronsas »

Hoi Menno,

Ik heb een vergelijkbar probleem gehad: weinig vermogen in onderste teorentallen en veel rookwolken (dus: all show and no go!). Bij de garage is toen eerst de luchtmassameter vervangen, dat loste een deel van het probleem op. Zo'n LMM is een verslijtonderdeel en kost inderdaad ongeveer 150 euro dus ik zou het eerst met alleen vervangen van dat ding proberen.

Dat heb ik ook gedaan maar het vermogenverlies en de rookwolken bleven. Tot de garage constateerde dat de motor (2.4 JTD) erg dreunde, m.a.w. niet mooi rondliep. Dit kon je bijvoorbeeld voelen als je het voorportier beethield terwijl het openstond (en de motor stationair draaide).

Een expert met dieselmotoren dacht toen dat de verstuivers verontreinigd zouden kunnen zijn. Metingen lieten toen zien dat er inderdaad 1 van de 5 (2.4 JTD = 5 cylinder) helemaal niets meer deed en de andere zo uit de pas liepen dat het motormanagement de verschillen in inspuiting niet meer kon corrigeren. Er zijn toen 2 verstuivers gereviseerd, alsmede een verroette mapsensor vervangen waarna de problemen verholpen waren.

Bij die reparatie is ook gelijk de EGR klep afgeblind. Volgens mijn garage hielp die alleen bij de eerste 5000 km om de uitlaatgassen schoon te houden, daarna deed ie niets meer. Bij mij was er een flinke roetafzetting op de klep (omdat de motor niet goed meer liep dus) en daarom kon die klep dicht.

Die hele grap kostte me toen meer dan 1100 euries maar de motor loopt weer als een zonnetje. Alle vermogen is terug en de rookwolken zijn verdwenen.

Problemen met de turbo heb ik nog niet gehad maar meestal zijn problemen daarmee een dure grap.

Succes verder!
Ron
Boudezwijn

Unread post by Boudezwijn »

Ik heb dit probleem ook gehad in m'n vorige Lybra (1.9 JTD). Lancia dealer heeft van alles geprobeerd, eerst LMM vervangen, toen iets met de turbo drukslangen gedaan (was gelukkig allemaal onder garantie).
Het probleem was pas helemaal opgelost na het afdichten van de EGR klep. Hierna reed hij weer als vanouds en konden er weer stoplicht sprintjes gewonnen worden.
Menno Bos

Unread post by Menno Bos »

Bedankt voor de reacties,

Nadat ik mijn relaas had geschreven, was ik verder gaan zoeken omdat dat EGR-verhaal ook nog ergens was blijven hangen. Ik heb deze net afgeblind en inderdaad een verbluffend resultaat. Rijd gelijk weer weg en loopt ook weer beter stationair.

Menno
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”