is de thesis betrouwbaar ?

Discussie en vraagbaak over Thesis
sweetspeed

is de thesis betrouwbaar ?

Unread post by sweetspeed »

Graag jullie mening;

Ik heb aan mijn Lancia's (Dedra en Kappa Coupé) bijzonder warme herinneringen.
Omdat zakelijk rijden in een Lancia op een goed moment niet meer te verantwoorden was ben ik overgestapt op Saab.
Mijn laatste twee 9-5's zijn rampenbakken.
Ik wil daarom een nieuwe leasebak vd zaak gaan rijden en daarnaast weer een heerlijke Lancia als privéwagen erbij houden.
Twijfel tussen wederom een Kappa of ditmaal een Thesis.
Maar ik heb geen zin om leeg te lopen dus vandaar mijn vraag; is de Lancia Thesis betrouwbaar ? Ik lees nogal wat electronica-gruwel of heb ik nu een vertekend beeld?
Voorkeur gaat uit naar een vroege (lees goedkope) 2.0T of anders een 2.4.
Nog specifieke zaken (buiten distributie) waar ik op moet letten ?

Dank alvast voor jullie input
mvmersbergen

Re: is de thesis betrouwbaar ?

Unread post by mvmersbergen »

In mijn geval viel het de afgelopen 2.5 jaar wel mee, ik heb niet meer kosten gehad dan aan mijn Kappa's. Een Elearn is wel handig alsook het forum voor de standaard storingen Mijn Thesis is van 2003 en heeft 107.000 km gereden. Ik heb er zelf 30.000 km mee gereden. Zojuist ingeruild voor een Phedra. Er zijn zeer weinig Turbo's te koop

Groeten,

Marcel
karel

Unread post by karel »

Ik heb een JTD 2.4 Emblema gekocht bij 165000 Km. We zijn nu twee jaar later 100K verder.

Ik heb helemaal geen spijt. Op een forum als dit is het nuttig problemen te bespreken, en je ziet hier dan ook nogal wat ellende. Als ik het door de oogharen bekijk, zie ik de volgende terugkerende issues:

EPB's: electronic parking brake. De remklauw is een onderdeel dat niet geweldig ontworpen is, gaat zo uit de ervaringen van forumleden te zien ongeveer 200K mee. Kost ongeveer 250 Euro om te vervangen per kant.

Het electronische bedieningspaneel van het Connect systeem is ook nogal gevoelig. Het is grappig genoeg een Duits product (siemens geloof ik). Veel elementen ervan zitten ook in Porsches, en sommige Fords. Het meest voorkomende probleem is een vies lensje in de navigatie-CD lezer. Er bestaan verschillende oplossingen. Je kunt het lensje vervangen, je kunt de CD lezer vervanger, en je kunt het complete connect systeem naar italie sturen voor algehele revisie. Alle drie de oplossigen kosten ongeveer 250 Euro.

Veel problemen met alarmsysteem en spookmeldingen van het systeem bleken in mijn geval veroorzaakt te worden door een niet optimale startaccu. Vervanging is af en toe nodig, kost ook ongeveer 250 Euro. Lijkt me geen specifiek Thesis probleem.

Thesissen lijken er niet van te houden lang stil te staan. Ik ken dat probleem zelf niet, maar op dit forum lees je er toch wel wat over. Er schijnt wat sluipverbruik van electriciteit te zijn, en de schokbrekers vinden het niet fijn.

Daarnaast zijn er een paar typische Thesis kleinigheden:
- je moet de schakelaars van de electrische portierbediening af en toe met vochtwerend middel inspuiten,
- de koplamp hoogteverstellingssensor die op de achteras gemonteerd zit heeft elke 60K een druppeltje synthetische fietsketting-olie nodig (hebben alle duurdere Milaanse bolides last van),
- de omlijsting van de nummerplaat en kentekenverlichting achter gaat na een jaar of drie lekken. De gummi pakking is gewoon een ontwerpfoutje. Als je dat niet doet krijg je een natte kofferbak en electronische problemen met ABS en andere computers die in de kofferbak wonen. Een dagje prutsen; kost niets (beter zelf doen met Tesa duurzame tochtstrip en speciale kit want de dealer zet er al gauw een nieuwe pakking in en dan heb je na drie jaar weer hetzelfde probleem).
- vervanging van een stadslichtje vergt wat oefening. Je koopt er het best een speciaal sleuteltje voor (inbus sleuteltje op flexibele steel).
- het afdekklepje van de navigatie-CD lezer vergrendelt na verloop van tijd niet goed meer. De oplossing is een nieuw nylon piefje, kost ongeveer 2,50 Euro en wordt gratis gemonteerd bij mijn dealer, in combinatie met een beurt. Zelf doen is simpel en kost een half uurtje.

Het stereo systeem is zo goed dat je het veel zult gebruiken, en veel mensen vinden de standaard capaciteit van de CD wisselaar (6 muziek CD's) op den duur irritant. Ik heb de wisselaar vervangen met een 6CD MP3 wisselaar, dan past er 10 keer zo veel in en dat is voldoende. Anderen plaatsten een loudlink SD kaartlezer en ook dat schijnt goed te voldoen. Beide oplossingen werken naadloos samen met de stuurwiel-bediening van het systeem. Kosten in beide gevallen, ongeveer 250 Euro.

Ik zou de motor en onderstel bijzonder betrouwbaar noemen, nooit iets aan hoeven doen behalve een keer nieuwe gloeipluggen (regulier onderhoud). Mijn enige irritatie hier is krakende torsie-stangrubbers. Olieverbruik is na 265K niet meetbaar (staat na 20000 Km nog op max).

Ik heb nooit transmissie problemen gehad, maar je hoort er wel wat over op dit forum. De Aisin automaat (zit bijvoorbeeld ook in Volvo's) schijnt af en toe verse olie te willen, maar dat is omstreden. Ik denk zelf dat het iets met rijstijl te maken kan hebben, maar voor die opmerking zal ik het hele forum wel over me heen krijgen. Ik vermoed dat de Aisin beter past bij de diesel uitvoeringen.

Een beurt (om de 20.000 Km) kost in de orde van 500 Euro.

Tenslotte, voor jou misschien minder relevant, ik vind de diesels ongelooflijk zuinig. Gemiddeld over alles 16 km per liter, is toch verbazend zuinig voor zo'n zware bak en ik haal dat moeiteloos. De meeste van mijn kilometers zijn in Frankrijk en daar rijden we wat sneller dan hier.

Destijds aarzelde ik tussen een nieuwe Golf diesel of een drie jaar oude Thesis, uit kosten-oogpunt heb ik geen spijt. Ik denk dat de Golf cost of ownership veel hoger was uitgevallen, en qua comfort en rijgenot is het al helemaal geen vergelijk.

Misschien heb ik geluk gehad, maar ik vind de problemen met de Thesis meevallen, en ik zou het zo weer doen. Onderhoud heeft me in totaal 4000 euro gekost over 100k, vier cent per kilometer. Dat is inclusief distributie-riem vervanging. Forumleden die hun Thesis nieuw kochten kunnen dit beter overslaan: afschrijving is in de orde van 6 cent per kilometer. Ik weet wel dat in het verleden behaalde resultaten geen directe belofte zijn voor de toekomst, maar tot nu toe, laughing all the way to the bank.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
sweetspeed

Mooi en duidelijk verhaal Karel.
Wat jij in 100K hebt uitgegeven, was ik de afgelopen 9 maanden (18.000km) kwijt aan mijn Saab.
Die is nu in orde maar gaat er snel uit, denk voor een Thesis 2.4, althans ...zodra ik mijn vrouw heb overtuigd van het feit (over smaak valt immers prima te twisten) dat de Thesis geen mafiabak is maar een mooie limosine

Die Aisin bak heb ik ook onder de Saab, nwe olie doet hem toch echt voelbaar goed.
Wel goed zoeken voordat je de juiste olie hebt, beslist geen afwijkende specs erin doen.

Dank voor je wijze woorden
gergely

Unread post by gergely »

Mijn beste...
de thesis is een voortreffelijke auto, met karakter, net als haar berijder!!!
Natuurlijk is er wel eens wat, welke moderne auto heeft dat niet! De thesis wordt helaas geplaagd door een verkeerd imago of is het ..... jaloezie??

Ik geniet uitzonderlijk van deze bijzondere wagen en dat kunnen vele germanisten ons niet nazeggen....
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
75recaro

Unread post by 75recaro »

heb mijn 2.0 Turbo met LPi te koop,
Bj 2002, donkerblauw, 130000km en pas zijn de voorste draagarmen en stuurkogels vervangen.
Beige lederen interieur.
mvg

Kees
GerritH

Unread post by GerritH »

Hier kan ik alleen maar "ja" op antwoorden. Inmiddels heb ik er 100.000 km op zitten met een JTD 10v uit 2002. Km-stand is nu 135.000. In de periode dat ik de auto heb (bijna 2 jaar) heb ik er geen enkel serieus probleem mee gehad. Alleen de gebruikelijke beurten en verder niets. Wel is bij aankoop de distributie vervangen.

Inmiddels beginnen er wel wat elektronische probleempjes op te duiken, maar die hebben vooral te maken met het koude winterweer. Af en toe brandt er eens een lampje, of doet de navigatie het niet. Als alles weer op temperatuur is doet alles het weer.
Mijn ervaringen met vorige auto's zijn vergelijkbaar (alfa 166 jtd, Lybra 1.9 jtd): prima auto's vrijwel geen problemen bij 40-50.00 km per jaar. Wel moet ik er bij zeggen dat de auto altijd in een afgesloten garage overnacht.

Op dit forum lees je veel over problemen, daardoor lijkt het misschien dat de Thesis een probleem-auto is. Echter, er zijn naar mijn inschatting veel Thesisrijders met hoegenaamd geen problemen. Die zullen wat minder vaak hier een bericht plaatsen, zodat er welllicht wat een vertekend beeld ontstaat.
gergely

Unread post by gergely »

Helemaal mee eens: helaas hebben de italianen en de thesis in het bijzonder de naam onbetrouwbaar te zijn. Laatst zat ik in een 2 jaar oude BMW 535D van meer dan 100K€, nou, daar gebeurde ook van alles zeer spontaan: uitvallende stuurbekrachtiging en informatiesysteem, spontaan openende achterruit tijdens het rijden enz....
Kortom, wij hebben het echt zo slecht niet met la diva...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
R.Ostendorf

Unread post by R.Ostendorf »

Heren geheel mee eens,

Heb een Volkswagen Touareg gehad( gekocht met 10.000km op de teller) en die heeft bijna een jaar bij de dealer gestaan met heeeel veel problemen.
Idem deze problemen gehad met een BMW 740, continu storingen.
Mijn buurman heeft een Mercedes S klasse van half jaar oud en ook heel veel storingen, mijn business partner rijd een Renault Espace 3.6 V6 Turbo, heeeel veeeeeeeeeel problemen, staat zeker eens per 2 weken stil! ( ps hij is het zat en de auto is te koop voor 14.000 een uniek exemplaar. 4 jaar oud een verlengde uitvoering met echt alles maar dan ook alles er op en aan , +/- 100.000km )
Ofwel, moderne electronica en auto's gaat gewoon niet samen:-), geef mij dan maar mijn Thesis dan rij je nog mooi en lekker :-)
sweetspeed

Tja..Renault is een verhaal apart.
Ik heb een VelSatis gehad, do I need to say more ?

Overigens heeft een kennis van me ook een Gr.Espace V6 te koop, onverklaarbare elektronikaproblemen waardoor de auto steeds uitvalt. Meestal op vakantie enzo :D
Dan mocht ik niet klagen, bij mijn VelSatis heb ik alleen maar de motor opgeblazen en had ik last van automaatproblemen en deurpanelen die loslieten als je de deur dichtsmeet. Kwaliteit hoor, die franse limo's. (Wel super stoelen trouwens)
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”