Bokken...

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jasper

Bokken...

Unread post by Jasper »

Hallo allen,

Na onze veilige terugkomst in Nederland van onze, wederom fantastisch georganiseerde (nogmaal hulde voor Huib en Bart) , FFF meeting in la douce france. Toch weer tijd om een aantal irritaties onder de loep te nemen. Een hiervan is dat mijn coupeeke de neiging heeft om als een wild paard te bokken bij gas los danwel te torderen bij stationair draaien. Inmiddels heb ik door de jaren heen een aantal ophangrubbers van zowel motor als bak vervangen.
2 onder links van het carter
1 rechts van de bak midden onder auto
1 centrale rubber achter/ onder de bobine

Welke zijn er nog meer? En welke zal waarschijnlijk het meeste positief resultaat opleveren? ik weet dat er in het subframe ook nog een paar zitten maar voordat ik daar aan begin...

Hoor het graag van jullie.

Gr. Jasper
lucasgeheniau

Re: Bokken...

Unread post by lucasgeheniau »

Staat de steun aan de rechterkant van de motor mooi tegen het subframe aan geschroefd?

Grts Lucas

P.S. CD-tje al bekeken?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Waren er soms geiten in de buurt? Grapje.

Bokken komt 42 van de 37 keer door een te korte gaskabel.
Jasper

Unread post by Jasper »

Lucas,
Bedoel je die "steun"met die stelmogelijkheid aan de kant van de rechter-koplamp, de kant waar je accu gemonteerd is.....? Altijd weer de verwarring rondom rechts of links.....
In dit geval ja, die tikt tegen die aanslag aan.

p.s. bedoel je jouw CD'tje? Ja zeker, super mooie documentatie.. altijd leuk.
Jasper

Unread post by Jasper »

Te korte gaskabel??? Dat had ik nog niet kunnen verzinnen. Volgens mij is dit niet het geval. Maar hoe kun je dit controleren?
Maar dat verklaart nog niet het torderen bij het stationair lopen.

Grtz
Jasper
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Bij gas geven of gas los laten kantelt de motor altijd wel een beetje. Als de gaskabel te kort is, geeft hij zichzelf gas. Daardoor kantelt de motor weer de andere kant op en laat hij gas los. De motor kantelt dan weer terug en de kabel geeft weer gas bij. De kabel moet met best wel een boog zitten. Het kan ook zijn dat er ooit een keer een kabel is gemonteerd met een buitenmantel van ander materiaal wat minder flexibel is. Dat geeft hetzelfde effect.

Wat bedoel je met torderen?
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Te korte gaskabel kan een drama zijn. Heb zelf ooit eens een nieuwe gemonteerd, blijkbaar iets te kort; gevolg - gas bleef hangen. Net niet op tijd het contact uitgezet, even 8 a 9000 toeren, resultaat - kleppen krom; totale revisie. Was sowieso best al nodig, maar toch niet leuk om zelf verantwoordelijk te zijn voor terminale schade.
Jasper

Unread post by Jasper »

Okay, bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken naar mijn gaskabel.
Met torderen bedoel ik meer het kantelen van het blok ook bij stationair draaien.

Hoeveel ophangrubbers/ punten zitten er in totaal aan motor en bak?

Gr. Jasper
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Bedoel je dat de motor stationair niet rustig loopt maar in toerental varieert? Zogenaamd oscilleren of jagen. Dat ligt aan de afstelling van de carburateurs. Daar moet je in meenemen eventuele valse lucht langs gaskleppen, carburateurrubber of elders.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”