Kickdown Kappa 2.0 automaat werkt niet.

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Arie van Dijk

Kickdown Kappa 2.0 automaat werkt niet.

Unread post by Arie van Dijk »

Beste forumleden,

Ik rij nu 4 jaar in een Kappa 2.0 automaat van 99 het nieuwe model.
Ik heb altijd het idee gehad dat het allemaal iets vlotter moest kunnen. Ook zonder het powerknopje te gebruiken. 1ste storing was dat het variable inlaat spruitstuk niet goed werkte, dit geeft al wat meer koppel. Nu blijkt na wat uitzoekerij dat ook de kickdown niet werkt. Tot nog toe niet doorgehad dat het erop zat ook. Hierdoor schakelt hij niet zo vlot terug naar een lagere versnelling, terwijl je dit wel soms zou willen.

Nu komt het vreemde: er zit een kickdown schakelaar in de gaskabel. (onder de koelslangen naar de kachel bij het schutbord naast de accu)
Aan deze schakelaar zit echter maar 1 aansluitpootje in de aansluiting voor de stekker! De stekker heeft zelf 2 aansluitpootjes. De aansluiting aan de massa is aangesloten, terwijl het andere pootje aan massa geschakeld zou moeten worden volgens het werkplaatshandboek. Ik heb de aansluitstekker zelf kortgesloten (Dit heeft storing tot gevolg in de automaat: Kickdown hangt aan massa) en hij gaat als de brandweer.

Zoals de kickdown nu aangesloten is kan het nooit werken of gewerkt hebben volgens mij. Hij schakelt niet op de massa van de gaskabel ook want deze hangt niet aan massa. Ik heb dit ook nagemeten.

Heb ik gewoon fabrieks af een gaskabel gekregen waar een productie fout zat in de kickdownschakelaar en er een aansluitpootje vergeten is? Of heeft Lancia op het laatste moment besloten dat kickdown ongewenst is en de kabel gemodificeerd? Wel vreemd dat ze in dat geval het klikmechanisme hebben laten zitten. Bij mij was het wel ook zo afgesteld dat het klikje niet te voelen was. Hebben andere mensen wel merkbaar kickdown in de automaat? Zou iemand in dat geval kunnen kijken of er 1 of 2 pootjes aangesloten zijn? Ik ben bang dat als ik de vrij kostbare gaskabel bestel in Italie (In Nederland ligt hij nergens) ik er een krijg met weer 1 aansluitpootje en nog steeds geen kickdown.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”