Geef de flavia/fulvia stuurkogels het eeuwige leven! De ‘trackrod’ uit een donor-flavia dient als voorbeeld (zie de foto’s):
1. Boor een 5mm gat in de stuurkogel. Tap een M6 schroefdraad. 2. Haal de metaalspaanders van het boren en draadsnijden uit het gat met een neodynium-supermagneet (cilindermodel, 3mm x 10mm, makkelijk te bestellen via internet). Schrik niet, er komt behoorlijk wat metaal naar buiten. 3. Draai een M6 smeernippel op zijn plaats. Vul zo nodig op met een ring als de stand niet goed is. 4. Vul de stuurkogel d.m.v. een vetspuit met nieuw vet. 5. Monteer een nieuwe stofhoes (37 x 15mm). 6. Geniet van het resultaat!
Geef stuurkogels het eeuwige leven
-
Geef stuurkogels het eeuwige leven
- Attachments
-
- l1050388.jpg (72.16 KiB) Viewed 297 times
-
- l1050381.jpg (111.24 KiB) Viewed 297 times
-
- l1050364.jpg (104.83 KiB) Viewed 297 times
-
- l1050359.jpg (90.71 KiB) Viewed 297 times
-
Re: Geef stuurkogels het eeuwige leven
Resterende foto's.
- Attachments
-
- l1050370.jpg (87.25 KiB) Viewed 297 times
-
- l1050371.jpg (82.74 KiB) Viewed 297 times
Ik begrijp je enthousiasme Hein. Ik had voor Tina, de Fulvia waar ik dagelijks mee rijd, stuurkogels laten maken met smeernippel en top kwaliteit. Ze gingen niet echt langer mee dan de standaard kogels van Frap. Eeuwige leven? Zo'n gelovige ben ik niet (meer).
Ze krijgen flinke klappen, die kogels.
Men is ooit over gegaan van kogels met nippel naar kogels zonder nippel. Misschien hebben ze er wel over nagedacht.
Ze krijgen flinke klappen, die kogels.
Men is ooit over gegaan van kogels met nippel naar kogels zonder nippel. Misschien hebben ze er wel over nagedacht.
-
Dat eeuwige leven is misschien wat kort door de bocht,
maar een stevige verlenging moet zeker haalbaar zijn.
Die nippels moet je ook gebruiken: als je die dingen niet regelmatig doorsmeert
(doorsmeren met de vetpomp tot de vette drap er langs alle kanten uitkomt)
Het probleem van die vetnippels op die kogels is; er is geen aflaat. Je pomp er in, maar er kan niets uit.
Dus moet je het rubber mofje lossen en dan effe doorsmeren.
Dat doorsmeren moet op regelmatige basis gebeuren wil je er geniet van hebben.
Vergeet je het te doen, dan slijten ze even vrolijk als de rest....
Wie smeert er op regelmatige basis zijn hulpstuurhuis door? Ik denk dat er weinig vingers in de lucht gaan.....
gr
Bart
maar een stevige verlenging moet zeker haalbaar zijn.
Die nippels moet je ook gebruiken: als je die dingen niet regelmatig doorsmeert
(doorsmeren met de vetpomp tot de vette drap er langs alle kanten uitkomt)
Het probleem van die vetnippels op die kogels is; er is geen aflaat. Je pomp er in, maar er kan niets uit.
Dus moet je het rubber mofje lossen en dan effe doorsmeren.
Dat doorsmeren moet op regelmatige basis gebeuren wil je er geniet van hebben.
Vergeet je het te doen, dan slijten ze even vrolijk als de rest....
Wie smeert er op regelmatige basis zijn hulpstuurhuis door? Ik denk dat er weinig vingers in de lucht gaan.....
gr
Bart
[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
-
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de smeernippel van de linker stuurkogel van de middelste stuurstang weer heb moeten verwijderen. Deze liep tegen de Hardy-schijf aan bij naar rechts sturen. Helaas. Afijn, ik kan hem er wel weer tijdelijk in schroeven als ik weer wat vet in wil spuiten. Over een jaartje of zo.