kleinigheidjes

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Stefan Elshout

kleinigheidjes

Unread post by Stefan Elshout »

Beste mensen,

Na ondertussen alweer meer als een jaar met volledige grijns van oor tot oor rond te rijden in mijn fulvia'tje zijn er nu toch wat kleinigheidjes waar ik aandacht aan wil/moet gaan besteden.
Als eerst treed er een vervelend fenomeen op wanneer ik met lage snelheid door de bocht ga, bijvoorbeeld bij een rotonde. De auto hort en stoot een beetje door de bocht heen. Dit treed alleen op als ik constant vermogen de bocht neem, als ik gas geef, of afrem op de motor is er niks aan de hand. Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken om dit op te lossen? Motor, versnellingsbak, subframe e.d. zitten redelijk spelingsvrij in de rubbers en ophanging.
Ik kwam er vandaag achter dat de rechter aandrijfas los zit in de naaf aan de wielkant, mis ik hier een borgring o.i.d? Daarnaast heeft de flens aan de versnellingsbak aan deze kant ook speling, die kan ik een beetje op en neer bewegen, terwijl die aan de andere kant gewoon spelingsvrij is. De 2 boutjes waarmee de flens vastzit zijn niet gebroken.
Heeft dit en bovengenoemd fenomeen misschien iets met elkaar te maken?

Heeft er daarnaast iemand ervaring met het afdraaien van de remschijven als deze nog onder de auto zitten? Er zit een lichte trilling in de schijven waar ik me ondertussen aan begin te ergeren. Kwa maatvoering voldoen ze nog ruim dus afdraaien zou wat dat betreft een optie zijn.

Afgezien hiervan heb ik zo veel plezier van de auto, dat had ik vantevoren nooit verwacht! Ik heb elke dag als ik het sleuteltje omdraai en de hele mechaniek met een roffel tot leven komt het idee dat ik meedoe aan de reclame van mastercard, het plezier van een fulvia......onbetaalbaar!
Bert Ewalds

Re: kleinigheidjes

Unread post by Bert Ewalds »

Hallo Stefan,

Volgens mij mag de aandrijfas absoluut niet los zitten in de naaf.
Met het aanhalen van de naafmoer draai je ook de speling uit de wielagers, die kan je behoorlijk beschadigen als dat niet op orde is
Het zijn twee naafmoeren een binnenste en een buitenste met een borgring waar een spiepen doorheen gaat er tussen in
Beide moeten met 200NM zijn aanghaald.

Als je wiellagers nog OK zijn.
Buitenste wielmoer lossen
Auto opkrikken en ondersteunen onder de wieldraagarm, zodat de aandrijfas geen idiote hoek maakt
buitenste wielmoer helemaal losdraaien (onderdelenboek, Tavola 50 nr 9)
borgring met spiepen verwijderen(tavola 50 nr 19 en 21)
Binnenste moer aanhalen met 200NM, pas op dat je auto niet van de bok afschiet, je andere voorwiel moet dat moment tegenhouden(Tavola 50 nr 20)
Borgring weer monteren , met de spie pen
buitenste moer weer er op met 200NM
Buitenste moer borg je door hem in te tikken op de sleuven in de aandrijfas

En dan hopen dat je lagers nog goed zijn

Die Flens aan de bak mag natuurlijk ook geen speling hebben, beetje vreemd, daar horen ook borgplaatjes (soort halve maan) onder te zitten waardoor die bouten niet los komen(zelfde Tavola 50 nr 16)

Zelf geen ervaring met de remschijven bij de lancia maar vroeger op de Saab 99 werd er schuurrlinnen om de remblokken gedaan en dan werd er met de voorwielen van de grond gewoon wat gas gegeven om de schijven te vlakken.
Kan natuurlijk alleen bij hele lichte kromming

hoop dat dit helpt

Bert
Attachments
fulvia tavola 50.jpg
fulvia tavola 50.jpg (157.34 KiB) Viewed 429 times
Stefan Elshout

Hallo Bert,

Als ik het plaatje bekijk en je verhaal lees denk ik dat dit over een S1 aandrijfas gaat. Ik heb namelijk een S2 en heb bijde assen wel eens in mijn handen gehad en verschillen nogal van elkaar.
De centrale moer en daarmee het wiellager zitten zo vast als een huis. Nu ik je plaatje heb gezien vermoed ik dat de as in de vertanding van de homokineet heen en weer schuift. Ik weet zeker dat dit ooit vast heeft gezeten, breken die borgringetjes (in jou tekening nummer 4) die de as tegen verschuiven moeten tegenhouden wel eens spontaan?

De speling aan de bak kant blijft vooralsnog een vreemd verhaal voor mij, en ik ben benieuwd of dit alles met elkaar te maken heeft, en wat ik er aan kan doen om het te verhelpen.

Werkt dat om doormiddel van schuurpapier de schijven recht te krijgen? De trilling is inderdaad minimaal, maar ik verwacht dat als ik de auto opkrik en de wielen wil laten draaien dat dit niet kan door het differentieel.
Met het afdraaien onder de auto zoals dat met bijvoorbeeld deze systemen gebeurd: mad-tooling zit er een aparte elektromotor aan de naaf bevestigd om de schijf te kunnen draaien.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De oorzaak van bokken zit meestal in een te korte gaskabel maar dat doet hij dan ook bij recht uit rijden.

Ik zou daarom eerst dat aandrijfasprobleem oplossen.
bart

Unread post by bart »

Heb je de vulring tussen de homokineet en de naaf er wel tussen? Anders draagt de homokineet/astap niet goed door de grotere afrondingsstraal tussen homokineethuis en astap, en de naaf!

Bart
Stefan Elshout

Ik heb de aandrijfas ondertussen gerepareerd. Het borgringetje was inderdaad foetsie verdwenen, en daarom kon de as heen en weer bewegen. Het borgringetje was nergens te vinden in de homokineet/hoes, dus ik ga er maar vanuit dat ik al die tijd zonder heb gereden. Dat vulringetje tussen de as en homokineet zat er wel tussen.
I.i.g, het eigenlijke probleem met betrekking tot het schokkerige gedrag is hiermee nog niet helemaal verdwenen. Ik zou het toch graag willen verhelpen, maar ik kan nergens met trekken en wrikken iets met (overmatige) speling ontdekken.

Als er hier nog iemand een heldere ingeving krijgt zou ik het graag horen! Anders ga ik in de loop van de tijd langzamerhand alle kogels, silentblocks, rubbers e.d vernieuwen en verwacht ik het euvel uiteindelijk wel tegen te komen......met een beetje geluk.....
Koos

Unread post by Koos »

gaat je versnellingspook ook op en neer als je schokkend over de rotonde rijd,dan moet je de motor(steun) rubbers vervangen ,heeft bij mij ook geholpen .
deze vier stuks zitten links onder het blok,de nieuwen zijn veel steviger.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Stefan Elshout

Uuuhm.... ja de pook beweegt wel iets als ik gas geef of het gas los laat, maar volgens mij niet speciaal als ik schokkend over de rotonde rijd. Het is me in iedergeval nooit echt opgevallen.
Ik zal het vandaag eens even uit proberen, het zou me niet verbazen als het zo iets is eigenlijk, al die rubbers zijn ondertussen ook al weer 40 jaar oud.
Maar jij hebt ongeveer een vergelijkbaar euvel gehad, en daarmee was het opgelost?
Koos

Unread post by Koos »

Ik had geen last van schokken maar wel een heel bewegelijke pook (versn bak sloeg aan op subframe) diverse dingen geprobeerd oa rv steun strakker opschroeven ,bak rubber bus inkorten voor meer spanning op de rubbers.
toen nw motorrubbers en het was ok
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Stefan Elshout

Update:

De schijven ga ik vanavond afdraaien. Het probleem hiermee was, dat toen ik met de auto ging rijden de schijven redelijk verroest waren. Ik dacht in mijn enthousiasme dat dit er wel af zou slijten, maar het resultaat is dat dit niet helemaal opgaat. Naar mijn idee lijkt het wel of dat deze roestlaag uiteindelijk een kogelharde oxidelaag is geworden, zo hard dat je het niet eens met een slijptol weg kan krijgen. Hierdoor lijkt het wel of dat zowel mijn schijven als mijn blokken haast niet slijten (mijn achtervelgen zitten altijd dik onder het zwarte remstof en voor niet). Daarnaast produceren ze voor wel een hoop warmte (zonder echt te slijten) wat er dan uiteindelijk voor gezorgd heeft dat 1 van de schijven iets krom getrokken is.
Heeft iemand zo iets dergelijks al eerder meegemaakt met een auto waarvan de schijven verroest waren? En gaat dit fenomeen door onder de noemen 'glazuren van een remschijf'?

Dan nog het volgende......
Dit probleem moet ik waarschijnlijk in de carburateurs gaan zoeken, maar het vreemde geval doet zich voor dat de auto de neiging heeft in te houden wanneer ik een scherpe bocht naar rechts maak. Dus als ik lekker op een scherpe bocht aan kom zetten, en ik stuur hard in, dan houd de auto even in ofdat hij tijdelijk wat teveel/teweinig brandstof krijgt.
Ik heb lang zitten testen/meten om de goede afstelling te krijgen met het juiste vlotterniveau, volgens mij is dit nagenoeg goed waardoor ik denk dat ik het probleem ergens anders moet zoeken.
Iemand een idee waar dit aan ligt?

vol verwachting verblijf ikB)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”