foutmelding verlichting op ICS
foutmelding verlichting op ICS
Sinds een paar weken brandde een waarschuwingslampje op het dashboard en op het ICS een mededeling dat de verlichting niet in orde zou zijn. Alle lampen gecontroleerd maar alles werkte normaal. Vandaag erachter gekomen dat de parkeerlichten niet werkten. Aangezien ik die toch niet nodig heb en het vandaag te koud vond om een lampje te vervangen maar even gelaten. Eerder deze avond bij het oprijden van de snelweg doorgetrokken naar 6700 toeren en plotseling waarschuwingslampjes uit en mededeling weg. Toch mooi dat problemen zich vanzelf oplossen door even in de toeren te klimmen. Heeft iemand anders ook zoiets meegemaakt?
Re: foutmelding verlichting op ICS
Heb een soortgelijke melding al eens opgelost door de motorkap iets harder dicht te laten vallen als dat ik anders deed.
Italianen :S
Italianen :S
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Het gloeidraadje kan dan weer aan elkaar rammelen:D

Ik verbaas me nergens meer over met deze dame. Het is dat het zo goed rijdt, ieder andere auto had ik al weer weg gedaan anders B)-
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
Was wel serieus bedoeld. Wanneer het gloeidraadje aan 'één kant kapot is kan een schok ervoor zorgen dat hij het andere uiteinde weer raakt. Omdat er continu spanning opstaat kan hij weer vastsmelten. Uiteindelijk gaat het lampje wel definitief kapot.
... dat heb ik nog nooit gehoord en klinkt mij wel zeer onwaarschijnlijk in de oren..
Als alles normaal goed werkt zit het lampje in een fitting en brand het gewoon. De boordcomputer meet de weerstand over de bekabeling tussen lampje en computer. Deze moet tussen 2 waardes (bandbreedtebewaking) zitten, niet te hoog (lampje stuk) en niet te laag (kortsluiting)
Als het lampje er al een tijd in zit kan het contact langzaam corroderen waardoor de weerstand steeds verder toeneemt, totdat deze buiten de band loopt. Dan krijg je een foutmelding terwijl het best kan zijn dat het lampje nog brandt (zij het iets minder, maar toch)
Klap je nu de koffer dicht o.i.d. dan krijgt het lampje een trilling waardoor het iets in de fitting beweegt waardoor de weerstand verandert en weer net binnen de bandbreedte valt. Presto! foutmelding weer weg.
Ook temperatuurverschillen kunnen dit in de hand werken.
Heb je hier last van dan kan het helpen door alle lampjes even uit en weer in de fitting te draaien / steken of wat dan ook.
Is overigens geen Lancia probleempje hoor. Alle wagens met dit systeem kennen dit euvel, waaronder ook mijn vorige BMW E39 528i.
Doe even latex handschoenen aan zodat je geen huidvet op de lampjes smeert. Door huidvet op het glas neemt de levensduur van de lampjes aanzienlijk af, en huidvet op de contacten... wel... lees bovenstaande
Succes!
Als alles normaal goed werkt zit het lampje in een fitting en brand het gewoon. De boordcomputer meet de weerstand over de bekabeling tussen lampje en computer. Deze moet tussen 2 waardes (bandbreedtebewaking) zitten, niet te hoog (lampje stuk) en niet te laag (kortsluiting)
Als het lampje er al een tijd in zit kan het contact langzaam corroderen waardoor de weerstand steeds verder toeneemt, totdat deze buiten de band loopt. Dan krijg je een foutmelding terwijl het best kan zijn dat het lampje nog brandt (zij het iets minder, maar toch)
Klap je nu de koffer dicht o.i.d. dan krijgt het lampje een trilling waardoor het iets in de fitting beweegt waardoor de weerstand verandert en weer net binnen de bandbreedte valt. Presto! foutmelding weer weg.
Ook temperatuurverschillen kunnen dit in de hand werken.
Heb je hier last van dan kan het helpen door alle lampjes even uit en weer in de fitting te draaien / steken of wat dan ook.
Is overigens geen Lancia probleempje hoor. Alle wagens met dit systeem kennen dit euvel, waaronder ook mijn vorige BMW E39 528i.
Doe even latex handschoenen aan zodat je geen huidvet op de lampjes smeert. Door huidvet op het glas neemt de levensduur van de lampjes aanzienlijk af, en huidvet op de contacten... wel... lees bovenstaande

Succes!
de Wit Schreef:
-------------------------------------------------------
>
-D
>
> Ik verbaas me nergens meer over met deze dame. Het
> is dat het zo goed rijdt, ieder andere auto had ik
> al weer weg gedaan anders B)-
Idem hier. Bij mij is ook het 'stadslicht' verklikkertje weer op hol. Soms is ie weg, en dan is ie er weer. Maar ze rijdt zoooooooo lekker.....
)
-------------------------------------------------------
>

>
> Ik verbaas me nergens meer over met deze dame. Het
> is dat het zo goed rijdt, ieder andere auto had ik
> al weer weg gedaan anders B)-
Idem hier. Bij mij is ook het 'stadslicht' verklikkertje weer op hol. Soms is ie weg, en dan is ie er weer. Maar ze rijdt zoooooooo lekker.....

Ik heb sinds vandaag een mooie Kappa met hetzelfde euvel met alleen de achterlichten en mistlampen achter,zal dit weekend alles even loshalen en controleren op corrosie. Bedankt voor de melding HJ2.Ik hoop dat het de oplossing is;)
- Attachments
-
- 2498177-2-2-2.jpg (31.82 KiB) Viewed 373 times
De foutmelding is verdwenen na het schoonmaken,heb nu jammergenoeg nog kortsluiting in de mistachterlichten:X