water bij olie

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Toine

water bij olie

Unread post by Toine »

Van de week peilde ik even het olieniveau en zag tot mijn schrik waterdruppeltjes aan de peilstok. Ook een beetje witte smurry :(. De motor loopt verder goed en geeft geen witte rook. Weet iemand waar het waterlek vandaan zou kunnen komen?:S

ik lees het graag....

Gr. Toine
Huib
Site Admin

Re: water bij olie

Unread post by Huib »

Walter van Gruythuysen

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Rijd je erg weinig de laatste tijd? Bij mij is het vanzelf over gegaan. Het was met name in de vochtige periode in februari dat ik er last van had. Het kan ook nieuwigheid geweest zijn na het honen en nieuwe veren.

Vocht en Mayo blijft erg lang aan de binnenkant van de pijp zitten en bevochtigd de peilstok iedere keer weer waardoor je een verkeerd beeld krijgt. Daarom moet je een keer of 20 peilen en iedere keer de peilstok schoonmaken. Dan kan je zien of hij schoner wordt of dat het vocht echt in de olie zit. Het heeft ook zeker met de afdichting van de peilstok te maken.

Succes,

Walter
fulviabert

Unread post by fulviabert »

waneer we de bekende mayo aan de peil stok hebben,kan dat verschillende oorzaken hebben.
als eerste: een motor die niet goed warm genoeg is geweest om het vocht weg te werken.
dit kan zijn:veel korte stukjes of een defecte thermostaat.
niet schrikken bij een beetje witte aanslag.
bij een defecte koppakking is de diagnose snel gesteld.
bij een bedrijfswarme motor de radiateurdop er af halen;zorgen dat het koelvloeistofpeil niet te hoog is en vervolgens het einde van een co meter boven de radiateur opening houden(omsloten door een doek).
loopt vervolgens het co op,heb je uitlaatgassen in je koelsysteem.
geloof me,dat het minste geringste een uitslag geeft op je meter.
dit is de controle op de koppakking.
een lekke waterpomp daar in tegen,geeft vocht in de olie zonder co verhoging.
ik heb al eens een lekke vriesstop in de cilinderkop gehad,en binnen de korste keren een grijze massa als olie.
dit kwam uiteindelijk naar boven door het systeem onder druk te zetten zonder klepdeksel er op.
gevolg:een dunne straal koelvloeistof uit een vriesstop.
mijn fulvia is er nooit vrij van geweest,maar ik reed er nooit meer als hooguit 5 km heen en 5 km terug.
soms een keer een langere afstand,maar altijd een witte sliert aan de peilstok.

gr. bert
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Een langere stilstand bv tijdens de winter geeft na de eerste rit ook dit resultaat.
Nix alarmerend, doch goed in het oog te houden.
Ook dit is een van de dingen die laten zien dat jaarlijks olie verversen (zeker bij winter garage-queens) een must is.
Vocht zal wel stelselmatig uit de olie verdwijnen, maar olie is en blijft gecontamineerd.

gr

Bart
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”