vervangen aandrijfas hoes bij versnellingsbak

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jaap

vervangen aandrijfas hoes bij versnellingsbak

Unread post by Jaap »

Hallo forummers,

Ik heb door een stommiteit de stofhoes aan de versnellingsbakkant gemold. Die moet nu vervangen worden. Ik vraag me af hoe dat moet. Het is een 1e serie. De motor + versnellingsbak zijn er uit. Dus ik kan erbij, maar wat dan? Hele as er uit en dan via de wielkant? Of kan de homokineet aan de versnellingsbakkant er af. (Kan dat uberhaupt?) Met het werkplaatshandboek kom ik er niet uit. Vast wel iemand die dit klusje eerder geklaard heeft. Graag jullie advies.

Jaap
Koos

Re: vervangen aandrijfas hoes bij versnellingsbak

Unread post by Koos »

Ja de homokineet kan er af er zit een borgveer voor ,hij kan wel erg vast zitten ,je moet wel eerst van de flens afhalen
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De hele as er uit halen. Los maken van de flens en van de naaf. Dan kun je hem er zo langs binnen uitpakken.
Jaap

Unread post by Jaap »

Bedankt Koos, Huib,
Wat bedoelen jullie met de flens. Ik hoopte dat ik de as kan laten zitten en omdat de motor+versnellingsbak er uit is, door de homokineet aan de versnellingsbakkant los te tikken (borgring verwijderen) de stofhuis zou kunnen vervangen. Voordat ik op die homokineet ga meppen, moet ik wel weten of dit een begaanbare weg is.
@Huib: de as er uit en dan de stofhoes via de wielkant er op schuiven? Of dan alsnog de binnenste homokineet er af tikken en zo de stofhuis vervangen?
Gr,
Jaap
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik was vergeten dat je bak hier ligt.

De homokineet moet er af. Als het lukt zonder de as te demonteren, prima. Anders as er uit halen.

Zet hem niet op de wielen als de as er uit is. De kans dat je wiellager kapot gaat is groot.
Jaap

Unread post by Jaap »

Oke, homokineet (binnenste) is er af. Doordat de motor er al uit is, blijkt het inderdaad niet al te lastig. Geen verrassingen! Borgring aan het eind van de as er af en dan (voorzichtig & met beleid) tik je hem er inderdaad gewoon af. Nieuwe stofhuis en klaar. Nu alleen nog een nieuwe borgring.

Koos en Huib, bedankt.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”