Jij hebt wel wat met geslachtsdelen valt me op? Maar wanneer je alles al hebt gelezen had je ook kunnen weten dat de Comfortronic zich aanpast aan de rijstijl: hard een bocht en laat remmen = bak blijft langer in een lage versnelling en schakelt bij hoger toerental op. Rijd je snel en sportief en dan opeens langzaam en bedaagd (klink wat sympathieker dan jouw gesmijt met drieletterige woorden) dan weet de bak het even niet meer en houdt de electronica het eerste programma aan. Omgekeerd hetzelfde. Voordeel is dat je in de bergen in tegenstelling tot een gewone automaat in de goede versnelling een bocht uitkomt en niet weer eerst de kick-down hoeft te gebruiken om in het goede toerenbereik te zitten. De bak heeft trouwens ook nog een speciaal sneeuw en ijs programma en een vrijloopstand die inschakelt voor minder frictieverlies bij stilstand. RTFM.
Chippen van het 2.4 JTDm blok gaat probleemloos tot 240 pk en dik 440 Nm. Maar de Aisin (Japans fabrikaat) automaat is ontworpen voor een maximum koppel van 330 Nm. Meer koppel en de rembanden van de automaat en het vliegwiel gaan gegarandeerd aan flarden. Het hart scheurt eruit. Ben je wel meteen van wat jij noemt de ''klappen'' af!
Chiptunen Thesis
Re: Chiptunen Thesis
Autoconstructeurs investeren miljoenen om een auto op de markt te krijgen zoals je ze in de showroom aantreft. Ik kan niet snappen waarom er dan meteen moet worden aan gesleuteld door veelal amateurs die het beter menen te weten. Ik ben van oordeel, en dat geldt vooral voor een niche product als de Thesis, dat men die auto zo origineel mogelijk moet houden. Op termijn zijn dat de exemplaren die het best hun waarde behouden.
De motor chippen zou ik nog kunnen begrijpen daar waar geen technische motieven waren om af fabriek het vermogen terug te draaien, bijvoorbeeld zoals in België om fiscale reden van 175pk naar 163pk. Echter die hoef je niet te chippen, het programma terugzetten naar 175pk volstaat.
Mocht je het ondanks wat er inmiddels op het forum geschreven werd je motor toch laten chippen dan kan je beter ervoor zorgen dat je eerst alles op orde hebt. Mijn versnellingsbak schakelt perfect, ik weet niet eens dat die nog meedoet. Wat "Devers" schrijft ondersteun ik ten volle. Ik heb om dat te verkrijgen de kleppenblok van de versnellingsbak door een nieuw laten vervangen. Nu na 24.000 km nog steeds perfect. Mocht dit jouw frustratie over de versnellingsbak, waarvoor mijn begrip, oplossen dan zal je beseffen dat het chippen niet meer hoeft.
PS : als men raad vraagt op het forum en niet meteen bevestiging van het beoogde antwoord krijgt dan zal schelden niks helpen. Thesis-rijders houden het graag netjes
-D
Voor al je vragen, steeds bereid. Rino
De motor chippen zou ik nog kunnen begrijpen daar waar geen technische motieven waren om af fabriek het vermogen terug te draaien, bijvoorbeeld zoals in België om fiscale reden van 175pk naar 163pk. Echter die hoef je niet te chippen, het programma terugzetten naar 175pk volstaat.
Mocht je het ondanks wat er inmiddels op het forum geschreven werd je motor toch laten chippen dan kan je beter ervoor zorgen dat je eerst alles op orde hebt. Mijn versnellingsbak schakelt perfect, ik weet niet eens dat die nog meedoet. Wat "Devers" schrijft ondersteun ik ten volle. Ik heb om dat te verkrijgen de kleppenblok van de versnellingsbak door een nieuw laten vervangen. Nu na 24.000 km nog steeds perfect. Mocht dit jouw frustratie over de versnellingsbak, waarvoor mijn begrip, oplossen dan zal je beseffen dat het chippen niet meer hoeft.
PS : als men raad vraagt op het forum en niet meteen bevestiging van het beoogde antwoord krijgt dan zal schelden niks helpen. Thesis-rijders houden het graag netjes

Voor al je vragen, steeds bereid. Rino
Ik sluit me volledig bij Rino aan: zowel wat betreft het chiptunen (ik heb zelf ook getwijfeld, uitgezocht, nagevraagd en NIET gedaan) als de wijze van uitdrukken...
Gergely
driving a thesis... what else...
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
.
driving a thesis... what else...
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
.
Schelden, vloeken, wie, ik?
Ik kom uit Amsterdam, dat is hier gewoon normaal taalgebruik.
Maar al worden er miljarden aan uitgegeven aan het ontwikkelen van auto's, het kan altijd beter, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur, je krijgt een auto waarvan zij denken dat het goed is, maar dat hoeft dus echt niet.
AMG en BRABUS bijvoorbeeld zetten wel de puntjes op de i, en daar betaal je flink voor, en niet voor niks!
Alles kan beter, of mijn bak is echt niet meer goed......maar wat ik merk, dat is niet normaal.
Als je in rij test verhaaltjes leest dat men vindt dat de bak niet lekker schakelt, en ik merk dat ook, dan snap ik niet dat mensen hier zeggen dat het prima is, dat is het dus niet.
Overal wen je aan, ik rij er net in, ik merk dat.
Misschien merk ik het ook niet meer over een tijdje, maar dat betekent niet dat er dan niks aan de hand is.......
Ik kom uit Amsterdam, dat is hier gewoon normaal taalgebruik.

Maar al worden er miljarden aan uitgegeven aan het ontwikkelen van auto's, het kan altijd beter, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur, je krijgt een auto waarvan zij denken dat het goed is, maar dat hoeft dus echt niet.
AMG en BRABUS bijvoorbeeld zetten wel de puntjes op de i, en daar betaal je flink voor, en niet voor niks!
Alles kan beter, of mijn bak is echt niet meer goed......maar wat ik merk, dat is niet normaal.
Als je in rij test verhaaltjes leest dat men vindt dat de bak niet lekker schakelt, en ik merk dat ook, dan snap ik niet dat mensen hier zeggen dat het prima is, dat is het dus niet.
Overal wen je aan, ik rij er net in, ik merk dat.
Misschien merk ik het ook niet meer over een tijdje, maar dat betekent niet dat er dan niks aan de hand is.......
-
Ik heb mijn Kappa automaat laten chiptunen bij Squarda, niet omdat hij zoveel sneller moest
maar omdat de Alfa v6 24v nou niet bekend staat voor zijn koppel onderin.
Ik heb terug gekregen een veel fijner rijdende auto, die ook onderin meer dan voldoende vermogen heeft.
Ook zijn er toen de inlaatbuizen vervangen door de inlaatbuizen van Alfa (van Lancia zijn ze kleiner)
Een aanrader. Kappa heeft wel een heel andera automaat.
maar omdat de Alfa v6 24v nou niet bekend staat voor zijn koppel onderin.
Ik heb terug gekregen een veel fijner rijdende auto, die ook onderin meer dan voldoende vermogen heeft.
Ook zijn er toen de inlaatbuizen vervangen door de inlaatbuizen van Alfa (van Lancia zijn ze kleiner)
Een aanrader. Kappa heeft wel een heel andera automaat.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola