Pantser

Discussie en vraagbaak over Lybra
Max Laadvermogen
Posts: 76
Joined: 21 May 2009, 17:33

Pantser

Unread post by Max Laadvermogen »

Iemand ooit geweten dat dit bestaat? Een gepantserde Lybra. Tsjek die ramen! Te koop in Palermo. Waar anders? Naar het schijnt is zo'n Protecta altijd af-fabriek voorzien van een 2.4 diesel met 174 pk, terwijl de non-maffia-uitvoering maximaal 150 pk heeft... (geloof ik)

Groetjes,

Max.
Rembrandt
Posts: 45
Joined: 11 Aug 2009, 17:05

Re: Pantser

Unread post by Rembrandt »

Kleine correctie, het lijkt me dat dit de 2.4 benzine is, zoals die ook b.v. in de Kappa zit (dan wordt dat vermogen ook ineens een stukje logischer). Iemand anders trouwens enige ervaring met deze motor in de Lybra? (in combinatie met de Alfa 6-bak?, jammie!). Voor de wielophanging lijken ook enkele Kappa/Alfa delen gebruikt te zijn (5-gats), waarschijnlijk om die dichtere wielen te kunnen plaatsen.
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: Pantser

Unread post by Bas »

Vanwege een gas-ringtank achterin en een hardnekkig roestprobleem met de orginele veren (en subframe...) heb ik zwaardere veren laten monteren speciaal voor de lybra. Garage Heins wist me te vertellen dat die veren bedoeld zijn voor gepantserde lybra's. Ik heb zo´n gepanserde ´maffia´ lybra nog nooit gezien.
Werkt perfect trouwens, die zwaardere veren. De auto staat niet hoog op de pootjes maar met drie man + wintersportbepakking èn volle benzine & LPG tanks vrijwel nooit meer doorslaan. Het comfort is nog steeds erg goed.
Max Laadvermogen
Posts: 76
Joined: 21 May 2009, 17:33

Re: Pantser

Unread post by Max Laadvermogen »

Zo leer ik dus mooi weer iets bij. Ik heb zelf namelijk een Lybra SW 2.0 met LPG-tank en een iets doorhangende achterzijde. Als de veren aan vervanging toe zijn, zal ik zeker eens om Protecta-veren vragen.

Groetjes,

Max.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Pantser

Unread post by koen_ »

Max,

De SW heeft sowieso wat zwaardere achterveren dan de Berline ( ePER bestelnr BL 46544856 ; SW 46544857 )
De nog zwaardere veren ( onder de aanduiding 'kogelvrij' ! ) zijn in elk geval zwaarder maar ook bijna 2x zo duur ( nr 46823367, ca 250 euro incl. per set van 2 )

Hoe groot het verschil tussen de zwaardere veren op de SW is weet ik niet ;

er zijn 2 alternatieven :

1e alternatief is om nivomat schokdempers te monteren, maar die zijn echt duur ; 458 euro incl per stuk !!

2e alternatief is om hulpveren te monteren, kost de helft en is ook eenvoudig zelf te doen zonder veerspanners etc .., zie recente posting
werkt prima en heeft eigenlijk geen enkele negatieve invloed op het comfort ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Pantser

Unread post by Koen »

Een 'gepantserde' Kappa is recent te koop gezet (11.000€) :

http://www.2dehands.be/autos/autos/lanc ... e=gebruikt

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”