het zou misschien handig zijn hier wat tips te verzamelen voor eenvoudig klein preventief onderhoud om vaak voorkomende problemen voor te zijn. Ik heb het over kleine simpele dingen die niet in de manual staan. Ik heb in die categorie zelf twee voorbeelden:
tweemaal per jaar een druppeltje kruipolie op alle vier deurschakelaars in de handvaten spuiten. Dat voorkomt vastroesten en slecht functioneren van de deurschakelaars, een dure reparatie.
na de foutmelding "headlight inclination fault" wat meestal duidt op een brakke achteras-positie sensor, heb ik het betreffende onderdeel aangeschaft voor een euro of 60. Ik kon na het bekijken van het nieuwe onderdeel de neiging niet onderdrukken om een poging te wagen de oude sensor te 'repareren' met een druppeltje teflon-olie (Shimano - 6 euro bij de fietsenmaker - bedoeld voor fietskettingen). Sindsdien 60k kilometer afgelegd zonder foutmeldingen. Dat doen we dus voortaan twee keer per jaar. Heel simpel - niets demonteren. Gewoon na een periode van droog weer een druppeltje laten vallen op de aanhechting van het sensor asje waar hij in het sensor-huis scharniert. Achter het rechter achterwiel - je ziet hem zo zitten.
[size=small]{{toevoeging voor de volledigheid: achter het rechtervoorwiel zit ook zo'n sensor, maar die is door zijn positie minder gevoelig voor inwerking van zout en vocht - als je met deze tip aan de slag gaat, doe dan meteen een druppeltje olie op de kogelgewrichtjes want die roesten op den duur ook vast - neem svp wel teflonolie want die is mooi stabiel, extreem vochtwerend, kruipt niet in het electrische gedeelte van de sensor en tast de rubberen onderdelen niet aan}}[/size]
preventief klein onderhoud
preventief klein onderhoud / DATABANK
Karel,
jouw voorstel lijkt me bijzonder nuttig en heel erg effectief. Ik heb begrepen dat je een centrale databank bedoelt met preventief onderhoud waardoor bij gebrek eraan op een dag ellendige en meestal dure reparaties voorkomen kunnen worden.
Volgens mij kunnen de Duitsers en de Italianen ons daar bij helpen, want de load aan informatie is gelet op de grotere markt aldaar bijzonder. Alleen is het een beetje chaotisch op het forum gepost.
Ik stel voor dat er op de in de maak zijnde website www.thesis-treffen.de een module voorzien wordt voor zo'n databank. Iedere actie kan in de talen van de gebruiker voorzien worden, er zijn op het forum en onder de thesis-treffen-clubleden genoeg dames en heren die de vertalingen kunnen doen.
[size=small]{toevoeging : in de database wordt een veld voorzien waarin de gebruikers de actie kunnen beoordelen zodat een ranking verkregen wordt}[/size]
Ik wacht het enthousiasme af op het forum hier. Inmiddels doe ik het voorstel aan de website www.thesis-treffen.de beheerder.
Aan forum lezers en schrijvers, vuur jullie bemerkingen, aanvullingen of alternatieven maar af. Rino
jouw voorstel lijkt me bijzonder nuttig en heel erg effectief. Ik heb begrepen dat je een centrale databank bedoelt met preventief onderhoud waardoor bij gebrek eraan op een dag ellendige en meestal dure reparaties voorkomen kunnen worden.
Volgens mij kunnen de Duitsers en de Italianen ons daar bij helpen, want de load aan informatie is gelet op de grotere markt aldaar bijzonder. Alleen is het een beetje chaotisch op het forum gepost.
Ik stel voor dat er op de in de maak zijnde website www.thesis-treffen.de een module voorzien wordt voor zo'n databank. Iedere actie kan in de talen van de gebruiker voorzien worden, er zijn op het forum en onder de thesis-treffen-clubleden genoeg dames en heren die de vertalingen kunnen doen.
[size=small]{toevoeging : in de database wordt een veld voorzien waarin de gebruikers de actie kunnen beoordelen zodat een ranking verkregen wordt}[/size]
Ik wacht het enthousiasme af op het forum hier. Inmiddels doe ik het voorstel aan de website www.thesis-treffen.de beheerder.
Aan forum lezers en schrijvers, vuur jullie bemerkingen, aanvullingen of alternatieven maar af. Rino
Re: preventief klein onderhoud
Ja ja ja, dat moeten we doen!!!
Ik heb hier veel behoefte aan en kan inmiddels ook wel de nodige tips en trucs toevoegen aan een dergelijke database.
Het zou nog mooier worden als het Rino lukt om de kennis en ervaring van andere Thesis fora te bundelen tot een kennisdatabase. Immers, dan komt veel meer kennis beschikbaar en zal ons in nog meer gevallen helpen.
Handige tip die je gaf. Ik ga eens een paar druppels olie pp het scharnier doen en kijken of de melding dan definitief wegblijft
Mensen, ik wil hier dus graag bij ondersteunen!! Laat maar weten!
Hugo
Ik heb hier veel behoefte aan en kan inmiddels ook wel de nodige tips en trucs toevoegen aan een dergelijke database.
Het zou nog mooier worden als het Rino lukt om de kennis en ervaring van andere Thesis fora te bundelen tot een kennisdatabase. Immers, dan komt veel meer kennis beschikbaar en zal ons in nog meer gevallen helpen.
Handige tip die je gaf. Ik ga eens een paar druppels olie pp het scharnier doen en kijken of de melding dan definitief wegblijft
Mensen, ik wil hier dus graag bij ondersteunen!! Laat maar weten!
Hugo
Nog eentje:
als de dealer zegt dat een nieuwe turbo of een nieuwe EGR bijna nodig is voor je 2.4 JTD, zeg dan dat je er even over moet denken. Koop een nieuwe luchtpijp van de turbo naar de motor (vertikaal omhoog stekende zwarte plastic pijp die uit de turbo komt) en monteer die. Dikwijls is het roken bij kickdown en hard optrekken dan voorbij. Deze pijp wordt op den duur vaak poreus waardoor de motor minder lucht krijgt dan hij verwacht, de verschijnselen lijken op wat je ziet bij een niet soepel werkende EGR of turbo. Vervanging om de twee a drie jaar voorkomt problemen en kost minder dan 50 euro. Heel goed zelf te doen.
als de dealer zegt dat een nieuwe turbo of een nieuwe EGR bijna nodig is voor je 2.4 JTD, zeg dan dat je er even over moet denken. Koop een nieuwe luchtpijp van de turbo naar de motor (vertikaal omhoog stekende zwarte plastic pijp die uit de turbo komt) en monteer die. Dikwijls is het roken bij kickdown en hard optrekken dan voorbij. Deze pijp wordt op den duur vaak poreus waardoor de motor minder lucht krijgt dan hij verwacht, de verschijnselen lijken op wat je ziet bij een niet soepel werkende EGR of turbo. Vervanging om de twee a drie jaar voorkomt problemen en kost minder dan 50 euro. Heel goed zelf te doen.
Karel, we zijn met een afkooksel van wat we zouden moeten hebben gestart op de website www.thesis-treffen.de Klik op "support" of gebruik deze link :
http://www.thesis-treffen.de/index.php? ... &Itemid=21
http://www.thesis-treffen.de/index.php? ... &Itemid=21
Rino,
ziet er goed uit.
ik vind dat geweldig nuttig, ik zal bijdragen indienen zodra ik er aan denk foto's te maken bij een klus.
Ik ben een beetje verbaasd dat er maar zo weinig reacties waren.
ziet er goed uit.
ik vind dat geweldig nuttig, ik zal bijdragen indienen zodra ik er aan denk foto's te maken bij een klus.
Ik ben een beetje verbaasd dat er maar zo weinig reacties waren.