Info afstellen carburateurs/ontsteking Fulvia Saloon S2

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bart Verbeek

Re: tip om carburateurs makkelijk te kunnen demonteren

Unread post by Bart Verbeek »

Bart

Zulke ideëen kunnen enkel van een naamgenoot komen!
Lijkt me inderdaad een top oplossing!
Trillen die dingen niet los? De mijne zijn gewoon M8 geborgd.

Stefan;
Er zijn inderdaad meerdere 'juiste' kappen, ik heb bv uren lopen klooien met een nukkige zelf-gemonteerde motor; tot de distributie er terug af te gooien en opnieuw te starten vanaf nul.... eleminatieproef een triljard keer herhaald met alle mogelijke onderdelen, tot ik er uiteindelijk achterkwam dat de delcokap de boosdoener was: de delcokap was voor een wagen met andere onstekingsvolgorde. ?tt?
Maar die kap had het wel gedaan op die motor tot ik hem uit mekaar mikte dus hoegenaamd niet verdacht.

Ik wou hem op zij houden en markeren, maar hij ligt waarschijnlijk weer gewoon in de doos met ontstekingsspul, dus over enkele jaren (als de alzheimer weer komt doorschemeren) heb ik weer een aantal ergerlijke avonden voor de boeg! ;)
Eigen schuld ...

Bart
Amazon62

Unread post by Amazon62 »

Hey Lancia-mensch,

Vandaag heb ik de carburateurs eraf gehaald.... Het rubberen tussenstuk is nog wel ok volgens mij. En wat betreft de vlinderkleppen in de carburateurs, deze zijn ook nog wel te doen. Ze laten heel iets licht door, maar dat heb ik ook wel eens gezien bij splinternieuwe carbs... Wat kan ik nog doen aan de carbs, behalve schoonmaken? Van binnen schoonmaken misschien? Sproeiers, vlotterbak.... Maar dan heb ik wel weer pakkingset nodig en dat zou wel weer een prijzig iets zijn voor de Fulvia.

Weet alleen niet waarom het makkelijk is om de moeren te vervangen door opgeboorde M7 moeren... Ik kreeg alles (behalve de bovenste) gewoon los met een dopje 13 hoor.. Geen probleem. Nu eerst ff pakkingen bestellen en dan kan k weer verder.

to be continued.......

Gr Maarten
Bart Verbeek

Zat het metalen bordje onder de carbs? normaliter is het best een hondejob.
pakkingsets zijn nog redelijk verkrijgbaar: via ebay worden ze regelmatig aangeboden à 40€/setje
ik het er geen ervaringen mee.

Heeft de Berlina lang stil gestaan? Misschien is dan alles inwendig wel aangeslagen...
Met een beetje beleid kan je gerust een eind sleutelen aan je carbs (ik heb een oefensetje) ;-)
en kan je met een beetje gezonde hollandse gierigheid je pakkingkjes terug gebruiken.
aan de onderkant zit een membraantje - die gaan wel eens stuk....

Opgepast met perslucht door de openingen van een carb jagen: best gewoon ventieltjes eruit mikken en 1 voor 1 onder de loep bekijken en poetsen.

gr

Bart
Amazon62

Oeps, heb al perslucht door de ventieltjes gejekkerd 8-) Niet op volle kracht overigens... Heb net spullen besteld om alles weer terug te monteren. Het metalen plaatje zat idd onder de carbs, maar die kreeg ik er ook zo af.. 2 boutjes aan de zijkant en 1 in het midden achterin.

Even over het afstellen. Je moet de carbs synchroon afstellen via het spruitstuk. Maar je moet toch ook per carb afstellen ivm dubbele kleppen? Moet je dan eerst op het spruitstuk meten en als dat goed is de carbs individueel afstellen met de 2 boutjes bovenop het huis?

Overigens, bedankt voor je hulp elke keer!!

Gr Maarten
Marco

Unread post by Marco »

Beetje jammer Bart, dat van die Hollandse gierigheid ...........:(
Stefan Elshout

Unread post by Stefan Elshout »

Ik weet niet wat precies de beste methode is, maar ik heb 2 vacuummeters op het inlaatspruitstuk gezet. Daarnaast heb ik met een flowmeter de gaskleppen onafhankelijk van elkaar gecontroleerd/gesteld, gewoon op de inlaatkelken. als je dit een aantal keer herhaalt en daarnaast ook de 2 carburateurs met de vacuummeters correct afstelt ten opzichte van elkaar moet je aardig in de richting zitten.
Ik heb hier ook een spruitstuk liggen waar iemand ooit 2 gaten extra geboord heeft zodat je er 4 vacuummeters/kwikkolommen op kan zetten. Lijkt me in principe niet nodig, en je moet het spul er ook voor demonteren, maar is wel eenvoudiger afstellen lijkt me.
Kijk bij de revisieset even naar de ring die onder de vlotternaald hoort, ik ben een tijd aan het vogelen (lees schelden) geweest voordat ik er achter kwamen dat er veel te dikke ringen onder zaten waardoor het vlotterniveau niet klopte. Ik had toevallig nog een set liggen met dunnere (originele?) ringen, en de auto liep stukken beter. Iig oude nog niet weggooien om te vergelijken.
Amazon62

Beste Lancia experts,

Huil, huil, snik.... Heb ik de carbs schoongemaakt, sproeiertjes doorgeblazen en de boel weer terug gemonteerd, kom ik erachter dat er maar 1 sproeier (van de 4) sproeit als ik de gashendel bedien. De rest doet niks! Ligt dit aan een lek membraan of kan het aan verstopte kanaaltjes liggen. Het is wel raar namelijk dat bij 1 carb er 1 sproeit en de andere niet (ze zijn zeker weten open).

Zo'n pakkingset kost 60 euro!!? Belachelijke prijs voor een paar sealtjes en membranen....

Ik doe zo m'n best om van dat autootje te houden, maar zo loopt de relatie echt stuk...

Gr Maarten
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

Ik heb nog een mooie 145 Automaat als je de Fulvia beu bent.

Als je de boven deksel van de carb los hebt, zie je vooraan twee vertikale kanaaltjes lopen. Afgesloten met messing stopjes. Daaronder zit een kogeltje. Die zitten wel eens vast.
Amazon62

Hallo,

Weet iemand een goedkoop adresje voor een revisieset voor de Solex C35 PHH carbs?
Het liefst heb ik alleen de membranen los, maar dat zal wel niet gaan...

Gr Maarten
Bart Verbeek

Marco

ECO is HOT
Recycleren nog meer
de 'gezonde Hollandse gierigheid' is dus een GOEDE EIGENSCHAP tov de verspilziekte die soms heerst

Misschien een lichtkuurtjeondergaan om de sombere wintermaanden te verdrijven? ;)

Mijn schrijfsels zijn geen aanval op mens/dier - louter gezellige lay-back-humor-met-lichte-technische-waarde! :D

domme belg bart :P
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”