motorkap gaat niet open (fulvia coupé)

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Quincy Tilli

motorkap gaat niet open (fulvia coupé)

Unread post by Quincy Tilli »

Hallo,

Ik heb recentelijk een Fulvia Coupé S2 gekocht. De motorkap (en kofferdeksel) gaan niet goed open. Ik heb er naar gekeken en het lijkt erop dat bij beiden de veer ontbreekt (op de pin op het plaatwerk). Als je van binnenuit aan de hendel trekt gaat het pinnetje in de motorruimte netjes open, echter springt de kap niet open. Ik kan nu niet zonder hulp van iemand anders de kap openen.

Klopt het dat er zowel op de motorkap als op de kofferdeksel een veer hoort te zitten?

PS: tevens ben ik op zoek naar een aantal interieur delen:
- binnenspiegel
- versnellingspook hoes
- centrale ventilatorroostertje (boven de asbak)
- zonnekleppen (heb een zwarte hemel)

Graag jullie reacties.

Mvgr,
Quincy Tilli
TVD

Re: motorkap gaat niet open (fulvia coupé)

Unread post by TVD »

Beste Tilli,

Alvast proficiat met je fulvia coupé! Veel rij- en sleutelplezier!
Bij mijn Fulvia (3de serie) zit er noch op de motorkap, noch op het kofferdeksel een veer.
Bij mijn weten is dit bij de eerdere series ook het geval.
Met het openen van de motorkap heb ik ook wat problemen gehad.
Om de motorkap open te krijgen moet je in het slechtste geval het radiatorrooster verwijderen, dan kan je met een bektang aan de kabel trekken om de kap te openen. Als het zaakje open is zal het waarschijnlijk volstaan om de hoogte van de pin op
de motorkap te stellen en de slotplaat eens goed te smeren en op haar werking te testen in geopende toestand.
In mijn geval volstond dit niet omdat de vorige eigenaar de slotplaat met een laspunt (verkeerd) vastgezet had.
Ik heb dan maar een veer op de motorkap (van de sloop) gemonteerd, en nu gaat het prima.
Met het kofferdeksel heb ik nog geen problemen gehad, maar hier ga je op dezelfde manier tewerk als de motorkap:
hoogte pin aanpassen en slotplaat smeren.
Mocht het kofferdeksel niet openen, zoek dan eens op het forum op "kofferbak op slot", dit werd vorige maand nog besproken.

Suc6,

Tom.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Voor zijn er zo een aantal mogelijkheden om naar te kijken.

De hoogte van de rubber doppen waarop de motorkap sluit. De hoogte is verstelbaar.

Onder de voorkant van de motorkap hoort een rubber van links naar rechts te zitten. Zit het er en heeft het nog veerkracht?

De haak op de motorkap zelf kun je misschien nog iets verder in de kap draaien.

Speling in het slot. Als je een vroeg slot hebt kun je het uit elkaar halen en de speling wegshimmen.

Eventueel kun je het slot iets laten zakken door er revetten tussen te monteren.

Zitten de scharnieren niet vast? Vaak zitten ze vast geroest. Als je de motorkap met je handen open doet voel je dat niet vanwege de enorme hefboomwerking door de lengte van de kap.

Achterklep.
Scharnieren?
Rubber doppen?
Hoogte haak?
Quincy Tilli

Beste heren,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Met deze tips kan ik aan de slag! Maar welk onderdeel zorgt ervoor dat de motorkap open 'klikt' als je van binnuit aan de hendel trekt. Zijn dit de rubbers waar de kap op draagt? De kofferdeksel hoeft overigens niet open te klikken (klopt dit?), en functioneert zo ook zonder problemen (slot indrukken en open maken).

Mvgr,
Quincy
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Bij de allereerste coupe's zat er geen rubber maar twee plaatjes verenstaal onder het slotje. Die drukken tegen de onderkant van de haak. De twee plaatjes zijn in 67 verdwenen. De rubber strip verscheen. op. Ik concludeer dan maar even uit de losse pols dat die rubbers de kap omhoog moeten drukken. Je kunt beginnen een stuk plastic slang in de plooi van het rubber te lijmen.
bart

Unread post by bart »

Ik heb hier ook wel eens mee zitten klooien. Toen was het veertje gebroken, en het eindje van de veer zodanig versprongen, dat het slot niet meer open wilde. Zelfs het slot met de drie boutjes losschroeven hielp niet. Een hoop geklooi, en opeens sprong alles uit elkaar en kon de klep open.

De kofferbak kan je open maken door een klein haakje te maken aan een M6 draadeind, de achterbank te demonteren en dan met het haakje achter een plaat te trekken. Die plaat zit vlak onder de bovenrand, tussen de twee vertikale stijltjes. Heel simpel, als je eerst op een andere fulvia even mag oefenen...

Bart
Quincy Tilli

Beste Huib,

Bedankt voor je tips. Ben jij de Huib van Casa Fulvia?

Groeten,
Quincy
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

The one and only.
Klopt zou je ook kunnen zeggen.
Quincy Tilli

Da's mooi! Ik zoek nog wat onderdelen (zie mijn eerste berichtje, ook zoek ik sinds zondag een nieuwe bevestigingsbout voor de motorsteun rechtsvoor). Heb jij deze toevallig onderdelen te koop, of weet je een goed adres?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Die onderdelen zou ik moeten hebben. Ik moet echter zoeken, kijken wat de conditie is en afhankelijk daarvan een prijs vast stellen. Als het dan niet door gaat heb ik tijd lopen verspillen. Als je met geld in je hand voor m'n neus staat is het wat anders.

Voor nieuwe onderdelen die ik laat maken geldt natuurlijk wel dat je die gewoon kunt bestellen. De prijzen etc staan op deze site.

Voor zover ik weet zijn er nooit Fulvia's geleverd met zwarte hemel. Ik vermoed dat hij zwart gespoten is door de vorige eigenaar. Kun je ook doen met de zonneklep. Overigens zou ik twee zwart gespoten zonnekleppen wel moeten hebben.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”