Info afstellen carburateurs/ontsteking Fulvia Saloon S2

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Amazon62

Info afstellen carburateurs/ontsteking Fulvia Saloon S2

Unread post by Amazon62 »

Goedenavond!

Voel me bijna bezwaard om hier iets neer te zetten..... Heeft niemand dan problemen met zn bakkie? Goed teken.. Maarre, even een vraagje: Het motortje van de Fulvia loopt niet zo lekker. Hij stttttotttert een beetje als ie op toeren komt. Ook na warm draaien is het niet veel beter. En stinken joh, niet normaal! Kwestie van ontsteking denk (hoop) ik...
Nu heb ik via deze site een cd gekocht met een repair manual, maar daar staat helaas niets beschreven over het afstellen van de carbs en ontsteking. Heeft iemand misschien een scan voor mij? Het is zeer moeilijk om een engelse of nederlandse manual te vinden zeg... Haynes of Olyslager hebben ook niks over de Fulvia...

Alvast bedankt!! Oh ja, mocht het afstellen niet lukken, is er dan in de omgeving van Barneveld iemand die me kan helpen? Betaal uiteraard de uren...

Gr Maarten
Huib
Site Admin

Re: Info afstellen carburateurs/ontsteking Fulvia Saloon S2

Unread post by Huib »

Voordat ik de forums installeerde deden we het met de Fulvia Q & A. Als ik me goed herinner heb ik daar eea opgezet mbt tot afregelen carbs.
Zie http://www.viva-lancia.com/fulvia/qanda
Stefan Elshout

Unread post by Stefan Elshout »

Het gaat hier vaak onder het motto van: Geen bericht is goed bericht.... En zoals je ziet zijn er dagelijks erg veel goede berichten. Maar weest niet bezwaard, ik zit dagelijks te hopen dat er weer wat nieuwe berichten komen dus plant ze maar neer!

Ik zou eerst met de ontsteking beginnen. Op je cd staan de gegevens van de statische voorontsteking. Natuurlijk eerst even de verdelerkap controleren, contacten naar bobine, bobine zelf, paar nieuwe bougies misschien, bougiekabels, contactpunt, condensator enz enz. Daarna de contacthoek afstellen (staat niet in het boek maar is ongeveer 52 graden) En daarna de motor afstellen bij een toerental van ik dacht 800 toeren en dan moet de voorontsteking 8 graden zijn (??preciese waardes staan op de cd). Dit controleren met een stroboscoop. Dan weet je alvast dat dit (statisch) goed staat.

Carburateurs kunnen nogal een apart verhaal zijn, maar er zitten er hier een aantal die je dat piekfijn kunnen vertellen.
Dingetjes die je naar mijn idee zoizo nodig hebt om het (zelf) een beetje in orde te krijgen zijn synchronisatie aparatuur, colortune's, co meter... en hier gaat dan weer op, dat is dan enkel een afstelling bij onbelaste motor.

Sorry te vroeg! en natuurlijk het Q&A doorlezen(:P)
Amazon62

Huib,Stefan,

Thanx! Nu kan ik weer verder.. Ik ga ook even bij de Q&A kijken... Hoe krijg je trouwens die ontsteking los??? Voelde wel ergens een bout onderin, maar of ik daar bij kan komen is een tweede.

Gr Maarten

EDIT

Ik heb net even gekeken bij de Q&A, maar het staat er niet echt duidelijk.. Vind een paar plaatjes wel fijn meestal. Heeft iemand die voor me?
Stefan Elshout

Als je het niet bij de q&a kan vinden, met de zoekfunctie vind je ook zo goed als alles wat je wilt weten.
Zoeken -> 06 viva lancia nederlands -> fulvia flavia flaminia stratos -> alle datums -> carburateur
en je hebt 3 pagina's vol info over de carburateur.
Daarnaast is het erg leuk, leerzaam en interessant om alles eens door te nemen.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Amazon-master

de ontsteking zit met een M8 moer vast;
makkelijk te vinden als je de hals van je verdeler naar beneden volgt.
Beetje voorover leunen en hebbes: daarissie! :D

Afstelling van de carbs is eigenlijk een meervoudig iets:
De basis is een goed luchtfilter en een volledig luchtfilterhuis.
Dan is nog wel eens een killer het rubber blok tussen spruitstuk en carbs: als je op en neer beweegt met de carbs met lopende motor, wijzigt het toerental? -> dan is t rubber blok gaar. Geen Ebay rommel kopen, gewoon het blok er tussen uit halen (geweldige kl*tejob) en helemaal opkitten met een goeie ramenkit en terug monteren.
Voor montage je carbs voor het licht houden en proberen te zien of de vlinderklepjes licht doorlaten: veel licht= boel versleten /// geen licht=dit al ok.
Bij montage zeker bekijken of het stangetje tussen luchtfilterhuis en oliefilterhuis er nog is. Monteer het zeker terug: dit is de rubberblokkiller indien niet aanwezig. Nette pakkingjes tussen carbs - huis - rubberblok - inlaatspruitstuk zijn natuurlijk onontbeerlijk.
Let er ook op dat het pannetje onder de carbs er weer zit (met slangetje achter starter) anders loopt bij manke carbs je alternator vol benzine = niet heel erg handig.
Indien alles ok: (wat nu volgt is pure beste-schipper-staat-aan-wal uitleg hoor; kijken naar werk is heerlijk!)
op inlaatspruitstuk zitten 2 boutjes: voor elke carb 1: via kwikkolom bekijken of ze beide synchroon staan
dan de regelboutjes (4stuks die op latje met veertjes zitten) indraaien en weer opdraaien tot het voor het punt dat het toerental weer stijgt.

zo: nu moet alles gaan als een tierelier!

Ik heb na jaren klooien met mijn carbs (ik ken er ook geen foton van) de carbs via Huib in Italië laten reviseren en ze zijn als nieuw nu! Dellorto's en Webers zijn onvindbaar.
De barones gaat nu als de brandweer - ze rijdt de coupeetjes op een hoopje! Met een berlina heb je zowat het edelste stuk Fulvia dat er bestaat, al de rest 'is afgeleid van'! Hoe origineel kan je gaan! :P

Ik kan je alvast het volgende Fulvia-Flavia tripje aanraden met je blauwe diamant!

Groetjes

Bart
Amazon62

Ha Bart!

Super uitleg jongen! Daar kan ik wat mee. En dat rubberstuk, dat is toch achterlijk duur? Iets van 150 euro...Ga morgen meteen aan de slag met jouw stappenplan en die van Stefan en dan laat ik het wel weten hoe het gegaan is.

Gr. Maarten
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Dat ding is inderdaad nogal prijzig.
Er blijkt ook veel (namaak-) rommel op de markt te zijn,
even duur en van hopeloze kwaliteit.

3M heeft een super ramenkit;
eerst met stanleymes het boeltje proper maken
dan lekker kliederen.

In eerste instantie natuurlijk ook zorgen voor verse bougietjes, contactpuntjes, condensator, rotor en een nette delcokap.

Delcokapjes met veel liefde soigneren, ze zijn praktisch onvindbaar.

bonne chance
Stefan Elshout

Nu ik dit lees, vraag ik me ook nog wat af.

In het kader van de verkrijgbaarheid/kwaliteit van de kappen kwam ik er vandaag achter dat ik een totaal andere verdeelkap op mijn auto heb als bij die van mijn vader. Ik heb een bruine met 4 aansluitingen aan 1 kant, mijn pa heeft een blauwe met de aansluitingen bovenop de kap. Naar mijn idee heb ik het originele model, maar de andere auto loopt er zeker niet minder door ook al is het een totaal ander model.... Wat is hier precies het verhaal van vraag ik me dan af. Iemand een idee???
bart

tip om carburateurs makkelijk te kunnen demonteren

Unread post by bart »

Koop bij een goede groothandel in bevestigingsmaterialen (fabory etc) een handje moeren M7. Boor ze op met een boortje 6.5 en tap daar vervolgens M8 in. Nu kan je ze heel makkelijk met een pijp/dop sleutel 11 bevestigen. Je hebt er als ik het goed heb 8 nodig voor alleen de carburateurs.

Ik heb een aantal maanden geexperimenteerd met sproeiers en mengbuizen, en voor iedere verandering moesten die carburateurs er helemaal af. Maar met die kleine moertjes is dat nu 10 minuten werk.

Bart
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”