Zo even uit m'n hoofd. Die kleine is de knipperautomaat voor het lampje van de handrem en remvloeistofniveau. Naast het stopcontactje zit die langere. Die is voor de richtingaanwijzers. Het is een bimetaaltje wat in serie staat met de plus naar de stuurkolom schakelaar. Als het bimetaaltje warm wordt door de gevoerde stroom gaat het open. Dan koelt het weer af en sluit zichzelf. Om goed te functioneren is de sterkte van de stroom belangrijk. Het is bemeten op 2 lampen van 21 watt plus een van 5 watt en een van 4 watt (verklikker) per kant. Dit soort automaatjes gebuiken twee contacten hoewel er misschien drie op kunnen zitten
De modernere electronische knipperautomaten hebben drie contacten. Een voor de plus. Een voor massa. Een is de knipperuitgang. De werking is niet afhankelijk van de gevoerde stroom. Handig als je alarmverlichting er op wilt maken.
Versnellingsbakprobleem Fulvia Berline S2 '73
-
Re: Versnellingsbakprobleem Fulvia Berline S2 '73
Ik had hetzelfde probleem (en nog heel wat meer electrische problemen)... wat ik gedaan heb is het volgende. Alle contacten, schakelaars, massapunten, relais, zekeringkast, aansluitingen in de lampen enz enz brandschoon gemaakt. Ik heb mijn multimeter niet eens uit de kast hoeven halen want alles werkte daarna. Als je dit niet doet zoek je eigen een ongeluk en als je het een hebt gerepareerd stopt het volgende ermee. De bedrading (net als de rest van de auto) is bom en idiootproef... mits alles schoon en niet verknipt is werkt het en heb je nooit problemen. Het is eigenlijk de enige manier, en als dit alles gedaan is kan je net als bart al zei gewoon plusjes en minnetjes gaan zoeken bij de lampen en komt het lek vanzelf boven.
Re: Versnellingsbakprobleem Fulvia Berline S2 '73
Huib en Stefan,
Bedankt! Nu snap ik het... Eerst ga ik de stappenplan van Stefan volgen, want er klopt niks van het elektra. Als ik toeter, klapt de zekering eruit, achterlichtunit links doet het niet, knipperlichten dus en de startmotor hapert .... Gelukkig is alle bedrading nog origineel, zover ik 't kan zien.
Btw, dus als ik een - aansluit, kan ik een nieuw type knipperrelais gebruiken, toch? Enne, waarom zitten er 3 pootjes op dat oude relais, terwijl je er maar 2 gebruikt..
Eerst maar even een tentje bouwen, zodat ik het warm kan stoken daar...
Gr Maarten
Bedankt! Nu snap ik het... Eerst ga ik de stappenplan van Stefan volgen, want er klopt niks van het elektra. Als ik toeter, klapt de zekering eruit, achterlichtunit links doet het niet, knipperlichten dus en de startmotor hapert .... Gelukkig is alle bedrading nog origineel, zover ik 't kan zien.
Btw, dus als ik een - aansluit, kan ik een nieuw type knipperrelais gebruiken, toch? Enne, waarom zitten er 3 pootjes op dat oude relais, terwijl je er maar 2 gebruikt..
Eerst maar even een tentje bouwen, zodat ik het warm kan stoken daar...
Gr Maarten