Koffebak op slot
Koffebak op slot
De afgelopen week zat opeens mijn kofferbak vast in het slot. De sleutel draait wel, maar het knopje komt niet naar buiten als je de sleutel draait. Ik weet dit aan vorst, en berustte. Maar nu dooit het, en het knopje zit moervast in de binnenste stand. Ik kan de sleutel half omdraaien en er dan hard aan trekken, maar dat helpt niets. Nog harder trekken en ik ben bang dat de sleutel of de palletjes in het slot breken.
Ooit eerder heb ik dit gehad, en kon toen, na demontage van de achterbank een buurmeisje erin wurmen. Alleen dit maal zit de kofferbak vol, vervelend genoeg met spullen die ik nodig heb.
Iemand suggesties? Blikopener is de laatste optie!
Bart
Ooit eerder heb ik dit gehad, en kon toen, na demontage van de achterbank een buurmeisje erin wurmen. Alleen dit maal zit de kofferbak vol, vervelend genoeg met spullen die ik nodig heb.
Iemand suggesties? Blikopener is de laatste optie!
Bart
-
Re: Koffebak op slot
Te makkelijk gedacht misschien..., maar effe wat WD-40 er tegenaan/er in? Of siliconenspray? Dat laatste heeft het voordeel dat het niet zo schraal is als WD-40. Ik roep maar wat hoor. Mijn slot draait prima, maar ik besef nu wel dat het een constructie is die niet opeens moet weigeren!
Dat al geprobeerd. Het lijkt wel alsof er ergens iets blijft haken. Er is echt geen beweging in te krijgen. :S
Hoi Bart,
Heb je al geprobeerd en zachtjes tegenaan te tikken en friemelen? Dan kan ie
ineens weer terugschieten.. Grafietpoeder is ook heel goed voor dit soort dingen, maar
het is misschien moeilijk te bereiken nu.
Gr Maarten
Heb je al geprobeerd en zachtjes tegenaan te tikken en friemelen? Dan kan ie
ineens weer terugschieten.. Grafietpoeder is ook heel goed voor dit soort dingen, maar
het is misschien moeilijk te bereiken nu.
Gr Maarten
Ik heb pas alle sloten weer eens ingespoten. Ik doe dat tegenwoordig best zorgvuldig. Auto goed drogen in verwarmde ruimte. Sloten schoon en nog eens extra droog blazen met perslucht. Paar keer remmenreiniger er in spuiten elke keer gevolgd door rondje perslucht om alle oude troep zo veel mogelijk te verwijderen. Dan teflon smeer middel er in spuiten.
-
Sloten zijn tegenwoordig dingen die je niet meer ziet op een wagen.
Tegenwoordig is alles met kastjes en knopjes.
De luie mens in mij loopt ook met een spuitbusje rond de sloten, scharnieren, deurvangers en zo,
maar eigenlijk worden sloten best gesmeerd met grafiet.
Het helpt die kerel nu niet verder; maar volgens mij, moet het nu, nu het wat zachter weer is, wat sneller lukken met een beetje samenspel van op en neer wippen van kofferdeksel en draaien/morrelen met sleutelen (terwijl je ook duwt en trekt)...
Laat de MacGyver maar in je los komen!
Succes
Andere Bart
Tegenwoordig is alles met kastjes en knopjes.
De luie mens in mij loopt ook met een spuitbusje rond de sloten, scharnieren, deurvangers en zo,
maar eigenlijk worden sloten best gesmeerd met grafiet.
Het helpt die kerel nu niet verder; maar volgens mij, moet het nu, nu het wat zachter weer is, wat sneller lukken met een beetje samenspel van op en neer wippen van kofferdeksel en draaien/morrelen met sleutelen (terwijl je ook duwt en trekt)...
Laat de MacGyver maar in je los komen!

Succes
Andere Bart
[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
Ik ben gisteren weer een tijdje aan het morrelen geweest, zonder succes. Ik ben bang dat er weinig anders op zit dan de achterbank eruit en dan het kruis wegslijpen, (zodat ik eerst alle zooi eruit kan halen) om er dan van binnenuit bij te kunnen. Maar ik kan me van de vorige keer herinneren dat het daarna ook nog een hele toer was.
Kan iemand even een fotootje maken van de binnenkant van het kofferbakslot en even kijken waar je precies aan moet trekken om het slot open te krijgen?
Alvast bedankt!
Bart
Kan iemand even een fotootje maken van de binnenkant van het kofferbakslot en even kijken waar je precies aan moet trekken om het slot open te krijgen?
Alvast bedankt!
Bart
-
waarschijnlijk is het drukstiftje versleten
Dit is een soort "L" vormig uitsteeksel aan het slot
Dit schiet dan langs de vergrendelhaak
Vervolgens zit het drukstiftje achter de vergrendeling klem
Omdat hij verdraait als je de sleutel gebruikt komt hij er niet achter weg
Probeer het slot draaiend eerst zo vermogelijk in te drukken en dan weer terug te draaien.
Die slotcilinder is een losse unit, zie tekening uit onderdelenboek
Als je hem er uit boort kan je waarschijnlijk de vergrendeling indrukken en is je kofferbak open
Kost je een nieuwe slotcilinder, en een paar uur pielen om de vervangende cilinder weer pas te maken op je sleutel
Heb het bij mijn Flaminia gehad, ongeveer hetzelfde mechanisme.
Die kreeg ik open door het slappe (aluminium) kofferdeksel voorzichtig te torderen waardoor de drukstift weer langs de vergrendeling kon
weet niet hoe stijf het klepje van de Fulvia is, in elk geval veel stijver dan dat van een Flaminia Touring
Probeer het eens met twee personen
1 trekt de linkerkofferklep kant ohoog terwijl hij de rechter naar beneden drukt
2 probeert tegelijkertijd het slot
hoop dat dit een beetje helpt
Succes
Bert
Dit is een soort "L" vormig uitsteeksel aan het slot
Dit schiet dan langs de vergrendelhaak
Vervolgens zit het drukstiftje achter de vergrendeling klem
Omdat hij verdraait als je de sleutel gebruikt komt hij er niet achter weg
Probeer het slot draaiend eerst zo vermogelijk in te drukken en dan weer terug te draaien.
Die slotcilinder is een losse unit, zie tekening uit onderdelenboek
Als je hem er uit boort kan je waarschijnlijk de vergrendeling indrukken en is je kofferbak open
Kost je een nieuwe slotcilinder, en een paar uur pielen om de vervangende cilinder weer pas te maken op je sleutel
Heb het bij mijn Flaminia gehad, ongeveer hetzelfde mechanisme.
Die kreeg ik open door het slappe (aluminium) kofferdeksel voorzichtig te torderen waardoor de drukstift weer langs de vergrendeling kon
weet niet hoe stijf het klepje van de Fulvia is, in elk geval veel stijver dan dat van een Flaminia Touring
Probeer het eens met twee personen
1 trekt de linkerkofferklep kant ohoog terwijl hij de rechter naar beneden drukt
2 probeert tegelijkertijd het slot
hoop dat dit een beetje helpt
Succes
Bert
- Attachments
-
- kofferbak fulvia.jpg (105.01 KiB) Viewed 663 times
-
In laatste instantie, als het echt niet gaat, zou ik zelf alleen het slot uitboren. Dat is toch al stuk. Redelijke kans dat je er dan voldoende bij kunt. Op die manier kun je waarschijnlijk ook voorkomen dat je het kruis doorslijpt - zou jammer zijn - want ook dan blijft het een krap kofferbakkie, of je moet weer bij de buren aanbellen - als ze niet te groot geworden is inmiddels! 

Bert, dank je.
Maar stel dat het lukt om er van binnenuit bij te komen, kan iemand dan even bij zijn eigen auto kijken welke schroeven ik precies los moet draaien of waar ik aan moet trekken om het van binnenuit te openen? En daar even een fotootje van te maken?
Bart
Maar stel dat het lukt om er van binnenuit bij te komen, kan iemand dan even bij zijn eigen auto kijken welke schroeven ik precies los moet draaien of waar ik aan moet trekken om het van binnenuit te openen? En daar even een fotootje van te maken?
Bart