Mayonaise

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Walter van Gruythuysen

Mayonaise

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Eindelijk heb ik na 1,5 jaar de coupe weer op de weg. Gelukkig bleek de GTE in die tijd een prima stand-in zodat ik tijdens de verbouwing niet zonder Lancia zat.

De motor van de coupe heeft een vrijwel volledige revisie achter de rug. Hij loopt werkelijk zeldzaam mooi. Alleen komt hij niet goed op temperatuur. Toch sloeg me afgelopen woensdagochtend de schrik op het hart. Rond de jaarwisseling heeft de motor zijn eerste kilometers gemaakt. Daarna heeft hij tot afgelopen dinsdag stil gestaan omdat ik minder vertrouwen in de stuurmanskunst van medeweggebruikers in de sneeuw heb. Dinsdag heb ik ongeveer 200 kilometer met de auto gereden en is hij 's middags APK gekeurd (wel goed natuurlijk).

Woensdag ochtend vond ik sporen van mayonaise aan de peilstok. Niet door alle olie heen maar wel een sliertje. De mayo zit ook aan de bovenkant van de peilstok. Bij nader onderzoek blijkt eigenlijk alle mayo bovenin de pijp van de peilstok te zitten. Meer alsof het in de vorm van damp ontstaat.

Wie kan mijn zorgen wegnemen dat de kop er af moet? Natuurlijk ga ik komende week de thermostaat vervangen en dan kijken of het helpt. Is er iemand die hier ervaringen mee heeft?

Groet,

Walter
Huib
Site Admin

Re: Mayonaise

Unread post by Huib »

Ik heb met dit weer ook wat mayo.

Als je koolwaterstoffen verbrandt krijg je onder meer water. Daarvan komt er best wat in het carter. Met die winterse temperaturen en voorzichtig rijden warmt de olie nou ook niet direct op. Ik zou het daar voorlopig maar op houden. Als de koppakking lek is moet je het kunnen meten.

Ik rijd 's winters met een 89 graden thermostaat. Wahler 3027.89. Overal te koop voor een paar euro. Wel gaatje van 2 er in boren en dat boven bij monteren. En extra slangen klem om de thermostaat.

Ook flinke flap rubber voor onderkant radiateur, waterpomp en onderste slang. Touwtje er door en om de hals van de radiator hangen.
Koos

Unread post by Koos »

Hoi Walter
Bij mijn berline die elke dag niet meer dan 4x 3 km rijd zie ik ook dat er mayo in de pijlstokbuis zit,komt omdat de buis in de koude luchtstroom zit,
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Amazon62

Unread post by Amazon62 »

Ook ik kan je gerust stellen. Door weinig rijden komt er condens in en krijg je mayo... Ook als je veel rijd en
de boel sluit niet goed af (afgezien van de ontluchting), kan er condens, door koude nachten, inkomen.

Als je koelvloeistof in je olie hebt, kun je dat controleren door een vuurtje aan het einde van de pijlstok
te houden (waar de olie zit). Als het bubbelt dan zit er koelvloeistof in (water verdampt, de olie niet).

Gr Maarten
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Op eBay staan perfect passende, originele NOS rubber grille-flappen te koop. Tik wel eerst even bij extra zoekopties aan, dat je alleen Italiaanse verkopers wilt zien, anders vind je ze waarschijnlijk niet. Heel misschien heeft Martin Willems ze ook, da's altijd maar net wat-ie heeft liggen. De meeste die op de markt te vinden zijn, zijn voor berlina's, let daar heel goed op! Zelf al eens een stomme miskoop gedaan (gelukkig kon ik die weer kwijt aan Huib!).

Zo'n grille-flap heeft nog twee extra open te vouwen/schuiven subflapjes (:S) waarmee je e.e.a. aan de buitentemperatuur kunt aanpassen. Er is altijd minimaal 1 opening geopend, nl. het embleem op de grille.

Ook rond het vriespunt krijg ik 'm nu rond de 80 graden, dat was zonder flap hooguit 70.
bart

Unread post by bart »

Ik heb een plankje achter het hele linker gedeelte van de gril, zodat nog ongeveer de helft van de radiateur 'open' blijft. En een warmere thermostaat (bedankt Huib). Toch duurt het bij die vorst van de afgelopen week nog zo'n 15 km voordat ie op temperatuur is.
Plankje is netjes zwart geverfd, je ziet er niets van, en het beschermt ook een beetje tegen pekel in de motorruimte, altans die illusie probeer ik mezelf aan te praten.

Bart
Walter van Gruythuysen

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Ik heb vandaag een andere thermostaat en temp sensor geplaatst. Hij wordt nu weer normaal warm. Ik heb in al die jaren nog niet eerder mayo gehad, vandaar de schrik. Het blijkt wel dat mijn peilstok niet goed afsluit waardoor hij waarschijnlijk ventileerd. Ik zal de rubbertjes vervangen en dan kijken hoe het gaat. Voor de revisie was dat waarschijnlijk geen probleem. Nadat ik de peilstok een paar keer schoon gemaakt had peilde ik olie die net zo schoon was als nieuw.

Morgen mag ik weer 400 km rijden en dan wil je wel dat alles goed werkt. Dank voor al jullie geruststellende reacties.

Walter
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”