bonkend geluid

Discussie en vraagbaak over Lybra
marcel

bonkend geluid

Unread post by marcel »

heb sinds enige tijd een bonkend geluid wat wordt veroorzaakt door de vering of ophanging. wanneer de auto stil staat met een draaiende motor hoor ik een krakend/bonkend geluid wanneer ik het stuur van links naar rechts draai of andersom. wanneer ik rijdt over een hobbelige weg hoor ik ook het bonkende geluid, lijkt net of er ergens speling zit. heb ook het gevoel sinds de auto het bonkende geluid heeft dat de auto aan de voorkant wat onstabieler is geworden, lijkt net of de auto schommeld. kan ik mij ook verbeelden omdat je ineens op alles gaat letten.

ben naar een garage gegaan en zij hebben mij aangegeven niets te kunnen vinden. lijkt mij toch niet zomaar uit de lucht te kunnen vallen. hetgeen wat ze wel hebben gedaan is de stuurkogel links voor vervangen. dacht eerst dat het weg was maar dit was maar een illusie. de auto is ook direct gekeurd en is daar zo door heen gekomen. het zit mij gewoon niet lekker, heb ook kinderen die ik graag safe wil vervoeren. heb niet meer zo het vertrouwen in de auto.

iemand suggesties??
de Wit

Re: bonkend geluid

Unread post by de Wit »

Hoe is het gesteld met de vleoistof van je stuurbekrachtiging?
Ik heb hier een keer te weinig vloeistof in het reservoir gehad en had ook "opeens" rare bijgeluiden tijdens het sturen. Scheutje vleistof erbij en het was verholpe.

Verder lijkt het, vanwege je idee dat de auto wat instabieler voor is, dat wellicht er een probleem met de stabilisatorstang is. Kijk hier op het forum, er zijn er plenty Lybra-rijders die klagen over klapperen en bonkende geluiden als ze over hobbels gaan ;) .

Just my 2 cents, ben geen automonteur maar GSM monteur... begint steeds meer op elkaar te lijken LOL ...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
sardo

Unread post by sardo »

Goedendag;

Ik herken jouw probleem m.b.t. de onstabiliteit ,omdat ik dit twee weken geleden ook zelf ervaren heb.
Reed terug van mijn werk,en aangezien ik de auto nog maar net een maand heb,trapte ik het gas verder in.
Toen ik 190 km/h op de teller had ,vond ik hem zweverig en durfde niet nog harder te rijden,was bang dat ik al slingerend een auto op de naastgelegen rijbaan zou raken en dat wil je niet met die snelheid.
Persoonlijk denk ik dat het of de stabilisatorstang is,of de verbindingsstangetjes van de stabilisator,hetzelfde had ik mijn vorige auto een Fiat Marea Weekend.Overigens zijn bij die auto ook al eens nieuwe draagarmen ondergekomen.Ook mijn auto is een maand geleden APK gekeurd door de vorige eigenaar,en ook zo er doorheen gegaan...
Binnenkort laat ik hem even checken door mijn vaste garage,had ook al ergens gelezen dat men iets doet met een 3mm plaatje,om de speling op te heffen.Dat laatste klonk me ook niet logisch in de oren toen ik het las,die speling zit er niet voor niets,dan kun je het mijns inziens niet zomaar gaan opvullen.
Ik hoop ook op meer reacties zodat we gerichter kunnen gaan zoeken.....

Ciao
MichielM

Unread post by MichielM »

lees deze discussie eens:

bonkend geluid
wcabro

Unread post by wcabro »

Als je bij het draaien met stilstaande auto dit geluid kan opwekken door aan het stuur te draaien, wordt het meestal veroorzaakt door de lagers die op je veerschotels zitten. Als die stroef gaan lopen (en dat is niet ondenkbaar met dit weer) dan verspringt je veer elke keer een stukje waardoor dit geluid veroorzaakt wordt.

Vrij onschuldig maar een vrij irritant geluid.

Ik heb bij mij aan een kant het lager vervangen, de andere komt er ook aan.

Groet wcabro
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”