aanschaf Lancia Y 1.2 Elefantino Blue

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Mrbascom

aanschaf Lancia Y 1.2 Elefantino Blue

Unread post by Mrbascom »

Hallo allemaal,

Een dezer dagen gaan wij op zoek naar een vervanger van onze auto.
Mijn vrouw heeft al een tijdje haar oog op een Ypsilon laten vallen.Ik vind het eerlijk gezegd een charmant dingetje.
Nu zijn er al niet veel van deze types te koop,maar we denken aan de aanschaf van een Lancia Y 1.2 Elefantino Blue uit 2001 met 175000 op het klokje.
Waar moet ik specifiek op letten?

Moet de distributieriem nog vervangen worden (ik las om de 60000).
Wat zijn de typische Y problemen?

Alvast bedankt voor de info.
Koen

Re: aanschaf Lancia Y 1.2 Elefantino Blue

Unread post by Koen »

Distributieriem is volgens het onderhoudsboekje iedere 105.000 km.
Voor het geld moet je het niet laten, kost niet zoveel.

'Typische' Y problemen :
- draagarmen achteraan, maar bij een km stand van 175.000 zou het me verwonderen dat die nog niet vervangen zijn door de 'betere' exemplaren. (mogelijk dat ze vanaf een bepaald jaar sowieso beter zijn)
- kabelbreuk van de achterruitwisser : niemendalletje dat zo door de garage kan opgelost worden (laat je vooral geen nieuwe ruitewissermotor verkopen)
- originele afstandsbediening van de centrale vergrendeling is corrosiegevoelig (kan ook weer verbeterd zijn vanaf een bepaald jaar)
- cylinderkoppakking : het zou me ook weer verwonderen als die na 175.000 km nog niet vervangen is / nog OK is.
- zijruit aan passagierskant gaat mogelijk nogal traag omhoog.

Waar specifiek opletten : Roest zou onbekend moeten zijn, motor moet als een naaimachientje snorren en eens goed warm is het een 'little pocket rocket' :D

Koen

Edit : op 2dehands.be staan er op het ogenblik 7 te koop.
Persoonlijk vind ik die met Alcantara binnenbekleding het mooist.
Dat was verkrijgbaar op de versie LS (optie) en LX.
Vanaf een bepaald jaar is het Castiglio (New Alacantara) geworden, en daarna Madras (soort spons / zachte handdoek gevoel :S, maar ook mooi en aangenaam) en Swing (geen idee hoe dat er uit zag / aanvoelde). Dit op de LS en sommige speciale versies.
Maar die mooie stoffen waren niet verkrijgbaar op de Elefantino Blu...
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
lucb

Re: aanschaf Lancia Y 1.2 Elefantino Blue

Unread post by lucb »

let op water onder de matten , verstopte afvoergoot en op de verwarming dat deze niet lekt
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”