velgen fulvia 15''?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
sven

velgen fulvia 15''?

Unread post by sven »

hebben er ooit eigenlijk originele velgen bestaan in 15'' voor de lancia fulvia?
ze lijken steeds groot op foto maar blijken altijd 14'' te zijn.
gr
Lybra 1.9 jtd 280000km **verkocht**
Lybra 2.4jtd Intensa
Peter Coolsma

Re: velgen fulvia 15''?

Unread post by Peter Coolsma »

Ik denk dat zelfs ik 100% zeker kan zeggen dat er nooit 15'' Fulvia velgen geweest zijn. Destijds hadden banden in principe altijd een 80(%) bandwang, lage sectie banden waren er nog niet, en dus zou 15 inch gewoon te groot zijn geworden voor de wielkasten. En 't zou er niet uit zien - ik vind zelfs 13 inch velgen nog best goed staan onder een Fulvia. 't Is maar een klein auto'tje!
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Sven

Ik dacht dat de eerste serie 13" velgen had, en 2e serie 14".
Nu de berlinas, ik geloof dat die op de eerste serie ook al 14 hadden...maar ben niet zeker.
15" is alleszins nooit op fulvia gezet.
Waarom zou je het ook doen, een deel van het veercomfort zit in de band.
Huib zal dit alleszins weer feilloos kunnen onderbouwen, maar in de jaren 60 waren nog steeds de ingenieurs aan de macht op de ontwerpafdeling, zeker bij Lancia. Nu zitten er boekhouders met tekentalent (al kan daar ook weer over gediscussieerd worden)

Mocht je toch 15" willen, moet je in de vw kever afdeling gaan shoppen: kever had 15" wielen en ook de zelfde steek: 4x130. Je moet dan wel zien dat de rest een beetje overeen komt: ET-waarde; het centergat....

succes
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De Fulvia's hadden allemaal dezelfde velgenmaat dwz 4,5 J 14. Ook de ET waarde is hetzelfde. Afgezien dan van de 1600's.

De bandenmaat is wel verschillend. Die wordt bepaald door het bruto gewicht. Het gewicht wat een band kan dragen hangt af van de hoeveelheid lucht die hij omvat. Als een band meer moet dragen kun je hem dus breder maken of een grotere diameter of beide.

De bandenmaat voor de S1 coupe's en Zagato's is 145R14.
Voor de S1 en S2 berlina's is de maat 155R14.
De S2 coupe's en Zagato's hebben een bandenmaat van 165R14. Dit is curieus. Ze zijn wel net iets zwaarder dan de S1 coupe's en Zagato's maar zeker niet zwaarder dan een berlina. De enige mogelijke reden die ik heb kunnen bedenken is dat er waarschijnlijk nieuwe regelgeving was gekomen voor de minimum hoogte van de koplampen. De diameter van de 165R14 is een duim groter dan die van de 145R14. Een snelle manier dus om de koplampen een duim omhoog te krijgen.

De Flavia had wel 15" wielen met een bandenmaat 165R15. Ik ken er wel die Flavia wielen op een Fulvia monteerden.
sven

Unread post by sven »

bedankt allen voor het antwoord,had hierover een discussie met een collega vandaar mijn vraag,bij deze opgelost
en tevens wat bijgeleerd.
mvg
Lybra 1.9 jtd 280000km **verkocht**
Lybra 2.4jtd Intensa
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”