dunlop remmem

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
dbouwer

dunlop remmem

Unread post by dbouwer »

Beste heren,

Ondanks dat ik mijn Fulvia verkocht heb, volg ik dit forum graag. Nu heb ik met mijn andere auto, een Facel Vega, een klein probleempje met de remmen. Deze remmen zijn identiek aan die van de 1e serie fulvia, vandaar mijn posting hier.

Ik heb de remmen geheel gereviseerd. Dat houdt het volgende in:

Nieuwe teflon remslangen
Nieuwe blokken (voor Greenstuff, achter normaal)
Nieuwe rubbers
klauwen verzinkt en wanden gecontroleerd, en goed bevonden.
Nieuwe hoofdremcilinder
Nieuwe schijven
Goed ontlucht.

Nu remt het als een tierelier, maar een klein dingetje valt mij op. Soms pakt de rem wat lager aan dan anders. Het lijkt of je wat speling eruit moet trappen, en als je dan nogmaals trapt is het goed, totdat je weer een tijdje niet hebt geremd, dan heb je weer iets meer slag. Het gaat echt om het pedaal 3 a 4 cm verder intrappen, maar wel genoeg om het te merken.
Hiervoor heb ik de hoofdremcilinder vervangen voor een nieuwe, en het is beter, maar nog niet helemaal weg. Mijn vraag, wat zijn jullie ideeen erover?

Ik heb zelf een paar opties, dus schiet maar:

- Een schijf zit een fractie scheef op een naaf, waardoor deze de blokken wat verder terugdrukt dan normaal. Bijna zoals bij een Fulvia waar een wiellager speling vertoont. Echter, waar je de speling uit het lager duwt als je remt, zou je in dit geval geklapper in je pedaal moeten voelen, en dat is niet het geval.
- Toch nog wat lucht in het systeem. Het vreemde is dat het soms wel het geval is en soms niet.
- Misschien dat het zich na een tijdje rijden stabiliseert. Zou dat kunnen?

Wie heeft een idee? En nog een vraag. Die greenstuff blokken piepen enorm. Ik heb er netjes kopervet achterop gedaan. Any solutions?

Dank!
David
Huib
Site Admin

Re: dunlop remmem

Unread post by Huib »

Speling op het wiellager.
Axiale speling op een of meer van de pinnen in de wielremcilinders.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Kopervet en remmen is een NO-GO!
Würth verkoopt spuitbusjes met 'grijze prut' die speciaal ontwikkeld is voor de achterkant van remblokken, noem het gerust 'anti-piep'.
Het gevaar bij kopervet is dat het bij opwarming lopend wordt en zich op de schijf gaat afzetten.
Dan heb je smering tussen schijf en blok, das nou net niet wat je wil.
dbouwer

Unread post by dbouwer »

Huib en Bart,

Dan k voor jullie reactie. Voorwiellagers ga ik checken, maar die zijn eigenlijk een paar duizend kilometer oud, dus het enige dat ik verwacht is dat ik onverhoopt de bevestigingsmoer een kwartslag te los heb zitten.

Huib, wat bedoel je precies met axiale speling op die pinnetjes? Het spul is losgekomen van de auto, toen was het in principe ok. Nu zit het er weer op dezelfde wijze op. Ik kan me niet bedenken hoe hier ineens speling op is gekomen? Misschien is zo'n pinnetje een beetje krom gegaan bij demontage, maar niet zodanig dat ik dat gemerkt heb. Dus ik verwacht daar eigenlijk niks.

Bart. Doet niet de hele wereld kopervet op de achterzijde van blokken? Ik moet zeggen, ik heb er wel heel weinig op gedaan, precies om wat jij hebt aangegeven. Om piepen tegen te gaan, zou je er een hele lading op moeten zetten? (wat ik dus niet ga doen) Dan is dat spul misschien een goede oplossing.

Dank!
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als je aan die pinnen trekt en duwt moet er geen speling op zitten.

Als je na een tijdje niet remmen ineens meer vloeistof moet trappen zijn de zuigers verder terug getrokken geweest. Als die pinnen goed vast zitten kan dat alleen door een slingerende schijf tgv speling op een wiellager.
dbouwer

Unread post by dbouwer »

Huib,

Je hebt het over duwen en trekken. bedoel je dan dus rechtlijnig omhoog en omlaag? dus in de richting van de pin zelf. Want ze konden wel allemaal bewegen op de dwarsrichting van de pinnen. Ik kijk vanavond de lagerspeling na in elk geval.

Dank!
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Klopt. Die pinnen moeten de zuigers op hun plek houden.
dbouwer

Unread post by dbouwer »

De achterwiel naven bleken, hoewel netjes aangedraaid en vastgezet, toch nog 1/3 slag per kant met de hand vaster te kunnen. Nu is het probleem met de veranderende slag in het pedaal over, dus het werd veroorzaakt door het bewegen van de schijven achter.

Blijft over het gepiep. Er zitten van die anti piep plakshims achter de blokken inmiddels, maar ze piepen nog steeds.... Eerst maar eens 300 km rijden neem ik aan, voor na 30 km al conclusies te trekken. Is logisch, niet?

Dank,
David
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Greenstuff blokken zouden niet moeten piepen. Die smeren zichzelf met het stof wat er af komt. Inderdaad een goed plan om wat km's te maken. Ze slijten weinig.

Achter heb je "normale" blokken. Dat is nog al ruim. Sinds asbest verboden werd is er heel veel fout frictie materiaal gebruikt.
dbouwer

Unread post by dbouwer »

Achter zitten lucas/TRW blokken, onder het mom van dat het achter toch niet heel hard meedoet in het remmen. Ze zijn wel nieuw, en er staat op het doosje dat ze keramisch zijn, zonder 'harde metalen'. Zullen wel niet de beste blokken in omloop zijn, gezien de prijs van 25 euro....
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”