Ik ben in het bezit van een Ypsilon 1.4 van 1996. Prima autootje, loopt lekker en weer eens its anders dan een VW Polo.
Deze heeft airco aan boord, maar sinds enige tijd wordt het interieur niet meer koud als de airco aanstaat.
Sterker nog, hij blaast niet eens meer fris.
Hoe kan ik nagaan (zonder naar de garage te moeten) of de airco bijgevuld moet worden, de compressor de geest gegeven heeft of een ander oorzaak het gebrek aan koelte tot gevolg heeft ?
Alvast bedankt.
Johan
Niet werkende airco
Re: Niet werkende airco
Zoek onder de motorkap naar de vulaansluiting op de aircoleidingen, deze zijn voorzien van een plastic dopje
Een hoge druk en een lage druk heb je. dus een L en een H op het dopje.
Dopje eraf en moet een dikke doek om je hand een kleine schroevendraaier het ventieltje indrukken.
Let op: slecht voor mens en milieu. (Je kunt jezelf verbranden aan het koudemiddel, vandaar de dikke doek!!)
Er zit best wat druk is, dus schrik niet.
Grote kans dat het systeem leeg is en dus lek, dus misschien dat je een kleine pffffff hoort.
Als het leeg is, moet je toch ergens aankloppen, want je begint niets zonder hulpmiddelen
Bij onze ypsilon is de condensor lek ( de eerste radiateur als je onder je nummerplaat richting motor kijkt ).
Meestal door steentjes of iets dergelijks.
Bij ons is het een klein lekje en vul ik ieder jaar voor de zomer het systeem opnieuw af en dan zingen we het jaar uit, maar ik zit dicht bij het vuur en heb dus makkelijk praten.
groetjes,
Marcel
Een hoge druk en een lage druk heb je. dus een L en een H op het dopje.
Dopje eraf en moet een dikke doek om je hand een kleine schroevendraaier het ventieltje indrukken.
Let op: slecht voor mens en milieu. (Je kunt jezelf verbranden aan het koudemiddel, vandaar de dikke doek!!)
Er zit best wat druk is, dus schrik niet.
Grote kans dat het systeem leeg is en dus lek, dus misschien dat je een kleine pffffff hoort.
Als het leeg is, moet je toch ergens aankloppen, want je begint niets zonder hulpmiddelen
Bij onze ypsilon is de condensor lek ( de eerste radiateur als je onder je nummerplaat richting motor kijkt ).
Meestal door steentjes of iets dergelijks.
Bij ons is het een klein lekje en vul ik ieder jaar voor de zomer het systeem opnieuw af en dan zingen we het jaar uit, maar ik zit dicht bij het vuur en heb dus makkelijk praten.
groetjes,
Marcel
Ik heb inderdaad al eens, naar mijn idee, een vulleiding gevonden, maar ik heb niet geprobeerd om deze te openen.
Ik wist namelijk wel dat de vloeistof erg vluchtig was en slecht voor het milieu. Ook het gevaar was ik me van bewust.
Nu ik weet hoe ik de druk kan testen is het een stuk eenvoudiger, ik weet in ieder geval wat ik niét moet doen.
Ga het morgen proberen.
Bedankt voor de tip en de uitleg.
Johan
Ik wist namelijk wel dat de vloeistof erg vluchtig was en slecht voor het milieu. Ook het gevaar was ik me van bewust.
Nu ik weet hoe ik de druk kan testen is het een stuk eenvoudiger, ik weet in ieder geval wat ik niét moet doen.
Ga het morgen proberen.
Bedankt voor de tip en de uitleg.
Johan
Nou, zaterdag op ee droog moment gekeken of er druk op stond.
Ik kon overigens maar één ventiel vinden en daar stond maar weinig druk op. Ik vond het tenminste maar een flauw pufje wat er uit kwam.
Ook de leidingen heb ik gevoeld, maar deze werden niet warmer of kouder als de airco (met lopende motor) aanstond. Viel me ook op.
Zal dus waarschijnlijk bijgevuld moeten worden.
Bedankt voor de bruikbare tips.
Johan
Ik kon overigens maar één ventiel vinden en daar stond maar weinig druk op. Ik vond het tenminste maar een flauw pufje wat er uit kwam.
Ook de leidingen heb ik gevoeld, maar deze werden niet warmer of kouder als de airco (met lopende motor) aanstond. Viel me ook op.
Zal dus waarschijnlijk bijgevuld moeten worden.
Bedankt voor de bruikbare tips.
Johan