Knak bij intrappen koppelingspedaal
Knak bij intrappen koppelingspedaal
Sinds kort hoor ik een knakgeluid halverwege het intrappen van het koppelingspedaal.( alsof ie weerstand voelt en ergens langs moet) Na verloop van tijd wordt het minder maar komt dan weer terug. De auto ( Kappa 2.0 1995, 250.000 km) schakelt verder prima. Als ik voorbij dit punt ben ( dus halverwege het intrappen ) is er verder niets aan de hand. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Re: Knak bij intrappen koppelingspedaal
ja, dat heb ik ook, verder geen probleem auto rijdt gewoon.
Dan is 1 van je cylinders op zijn laatste benen aan het lopen. Heb exact hetzelfde gehad. Het koppelingspedaal zit verbonden met 2 hydraulische cylinders (een hulp en hoofdcylinder) die de koppeling bedienen.
Als je de boel dan toch los hebt, direct beide vervangen. Is niet zo extreem duur.
Succes
Pieter
Als je de boel dan toch los hebt, direct beide vervangen. Is niet zo extreem duur.
Succes
Pieter
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
Vandaag bij twee garages geweest. De één zegt dat het de drukgroep is die je hoort bij het intrappen van het koppelingspedaal. Zij adviseren een complete vervanging van de koppelingsset. Dure grap ja.
Geluid hoor je overigens het sterkst als de motor niet loopt. Zodra de motor loopt neem het probleem af. Na een paar keer de koppeling intrappen gaat ie weer aardig soepel en neemt het knakgeluid af op het breekpunt.
De andere garage wist nog niet zo zeker of het de drukgroep was. Volgens hen moet je die niet kunnen horen als je hem intrapt maar juist als je hem loslaat ( indien die stuk is). Nu weet ik het ff niet meer. Ga niet de hele set vervangen als dit niet nodig is want dat kost een paar duiten. Iemand nog tips?
Geluid hoor je overigens het sterkst als de motor niet loopt. Zodra de motor loopt neem het probleem af. Na een paar keer de koppeling intrappen gaat ie weer aardig soepel en neemt het knakgeluid af op het breekpunt.
De andere garage wist nog niet zo zeker of het de drukgroep was. Volgens hen moet je die niet kunnen horen als je hem intrapt maar juist als je hem loslaat ( indien die stuk is). Nu weet ik het ff niet meer. Ga niet de hele set vervangen als dit niet nodig is want dat kost een paar duiten. Iemand nog tips?
Heb begrepen dat je koppeling extra zwaar gaat bij een kapotte drukgroep, niet het knakken. Ben zelf wel benieuwd wat het nu eindelijk is, heb namelijk zelf ook een piep en een knak in de koppeling. De knak lijkt mij inziens dicht bij het pedaal vandaan te komen, m.a.w. hulp koppelingscilinder. De piep stop zodra ik de pen die in de hoofdkoppelingscilinder verdwijnt inspuit met wat olie. . . .
Lancia Kappa 2.4 jtd - 2000
logisch...alles is inmiddels al vervangen...
-
De knak zou bijvoorbeeld uit de veer onder het pedaal kunnen komen.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Nou heb mijn auto naar de garage gebracht. Koppeling en drukgroep bleken aardig aan zijn eind te zijn. Alle lipjes versleten en aardig ingesleten.( hebt het zelf kunnen zien) Compleet vervangen dus. Had op zeer korte termijn dwars door het zaakje heen kunnen trappen. Knak kwam daar dus vandaan.
Kosten 800 euries. Maar de boel rijdt weer. Pak van mijn hart.
Kosten 800 euries. Maar de boel rijdt weer. Pak van mijn hart.