Kofferdeksel trekt niet meer electisch aan

Discussie en vraagbaak over Thesis
Rino

Kofferdeksel trekt niet meer electisch aan

Unread post by Rino »

Het openen van het kofferdeksel bij mijn auto kon enkel met de afstandsbediening en de drukknop binnen op de middenconsole. Sedert gisteren trekt de electromotor echter het kofferdeksel niet meer aan bij het neerdrukken ervan. Ik dien daarvoor eerst de drukknop boven het kenteken te drukken om de electromotor te activeren.

Heeft nog iemand die ervaring en zo ja weet je hoe dit kan worden opgelost ?

Dank bij voorbaat voor het antwoord.

Groeten, Rino
krammer

Re: Kofferdeksel trekt niet meer electisch aan

Unread post by krammer »

Heb net zelf bij Tuynder een nieuw kofferbakslot besteld (all in 127). Reden: intern defect waardoor de permanent melding verschijnt dat de kofferbak openstaat.
Nadat ik het slot vervangen heb, kan je wellicht experimenteren met dit slot of het hier aan ligt of ergens anders. Klusje van niks overigens..Laat maar weten

Groet, Hugo
Rino

Re: Kofferdeksel trekt niet meer electrisch aan

Unread post by Rino »

...ondertussen werkte er één van de lampjes van de kentekenverlichting niet meer terwijl het lampje zelf niet stuk was en deed de kofferverlichting binnenin het ook niet meer.
Vandaag eens grondig uitgezocht wat de oorzaak daarvan was. Ik ging er van uit dat er een verband was tussen de genoemde defekten omdat het allemaal met het kofferdeksel te maken had. Dus de kabelboom vanaf de stekker aan de "regeleenheid bagageruimte" naar de kentekenverlichting, electrisch kofferslot en bagageruimteverlichting. Bleek dat er 4 stroomdraadjes onderbroken waren die volgende functies belemmerden :
- signaal 'koffer gaat dicht' van electromotor kofferslot waardoor het kofferdeksel niet meer aangetrokken werd bij dichtdrukken;
- signaal 'ingedrukte knop boven kenteken voor openen kofferdeksel" waardoor het kofferdeksel niet opende;
- stroom voor linker kentekenverlichting;
- stroom voor bagageruimteverlichting;

De kabelboom die langs de linkerscharnier van het kofferdeksel loopt beweegt telkens mee met het open- en dichtgaan van het kofferdeksel. De bedrading krijgt het dus telkens te verduren waardoor op een dag één of meer draden beschadigd geraken.

De beschadigde stroomdraadjes zijn nu weer netjes aan elkaar gesoldeerd en stevig omwonden zodat beschadiging door beweging van de kabelboom verder vrijwel onmogelijk geworden is.

Mocht er iemand met hetzelfde probleem te kampen krijgen, ik ben steeds bereid tot meer toelichting.

Groeten, Rino
gergely

Unread post by gergely »

Hoi Rino,

heeft preventieve aktie zin?

Gr, Gergely
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Rino

Unread post by Rino »

hoi Gergely,

Het probleem van het niet functioneren van de genoemde apparaten of lampjes in de kofferruimte was naar aanleiding van geknapte stroomdraden. De bedrading die telkens bij het openen en dichtdoen van het kofferdeksel plooit wordt zwak in de plooi en knapt op een dag. Wat je hier volgens mij zou kunnen preventief kunt regelen om het knappen tegen te gaan is misschien de kabels in harder omhulsel wikkelen zodat bij het plooien de hoek groter blijft dan nu het geval is. Is een eerste idee, heb ik niet getest.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groet, Rino
gergely

Unread post by gergely »

Hoi Rino,

dit ga ik zeker proberen...

Gr, Gergely
Gergely

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
KEv

Unread post by KEv »

De electromotor van het kofferdeksel weigert bij mij ook plotseling. De melding op het scherm was dat de koffer open zou blijven staan (boot open) terwijl deze wel dicht is. Betekent dat het closed contact niet binnenkomt. De koffer moet ik openen met de sleutel.

Eerst gezocht of het geen kabelbreuk was maar niet kunnen vinden. Vervolgens de unit met de electromotor losgemaakt (twee bouten, zo gedaan) en wat aan de stekkers gemorreld. De boot is gesloten (contact komt nu weer binnen) en de electromotor werkt weer zoals het moet!

Blij dat het weer werkt, maar ik weet niet of het volgende maand niet terugkomt...

Overigens werkt bij mij de afstandsbediening en de knop op het console juist weer niet (heeft het nog nooit gedaan). Wat zou dat nog kunnen zijn?

Groeten,
Kees.
gergely

Unread post by gergely »

Resetten van de AB / sloten? Zie manual.
Gergely

.
KEv

Unread post by KEv »

Aha, dus 3 seconden de knop ingedrukt houden. En als je dat bij de andere knoppen op de AB doet gaan de ramen automatisch open en dicht!

Alleen de manual op zich is al een afstudeerwerk... Goed om nog eens door te nemen dus.

Groeten,
Kees.
gergely

Unread post by gergely »

ehhhhhhhhhh.... die ken je natuurlijk helemaal uit je hoofd!!!;)
Heb ik als pdf voor je beschikbaar, kun je die op je smartfone opslaan... Altijd handig!!
Gergely

.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”