remmen ontluchten

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
rmegens

remmen ontluchten

Unread post by rmegens »

Ik heb vandaag bij mijn tweede oldtimer (weliswaar geen Lancia, maar ook met twee leidingen per voorste klauw)) de klauwen gereviseerd, de schijven, blokken, slangen en remleidingen vervangen. Ging allemaal prima, tot ik ging ontluchten.

Het systeem is helemaal leeg geweest, dus ik heb eerst de aansluitingen op de hoofdremcilinder gelost. Eerst de zijaansluiting het dichst bij de servo. Halve slag los, pedaal in, vloeistof komt eruit, vast, pedaal los. Prima zo, nog vier te gaan, ECHTER:
zowel bij de onderste aansluiting het dichst bij de servo, als bij de voorste zijaansluiting komt er met deze procedure geen vloeistof tot bij de leiding. Nodeloos te zeggen dat het reservoir tot de nok gevuld is.

Iemand een idee wat ik fout doe, c.q. over het hoofd zie of wat mijn probleem zou kunnen zijn. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd want de auto moet zsm weer kunnen rijden.
Lancia-hf

Re: remmen ontluchten

Unread post by Lancia-hf »

wat vaak helpt is om aan de (doorzichtige) plastic slag die je op de nippel hebt gestoken te zuigen terwijl een compaan die in de auto zit pomt met het rempedaal. Doorzichtige slang zodat je op tijd kunt stoppen met zuigen voordat je een slok Dot 4 in je mond krijgt.
Succes!

groet,
william
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Heb je de hoofdremcilinder ook gedaan? Als ik ontluchtproblemen heb ligt dat bijna altijd aan de hoofdremcilinder. Meestal komen de plunjers net niet ver genoeg terug zodat het gaatje dicht blijft.
rmegens

Unread post by rmegens »

Helaas heeft de hoofdremcilinder geen eigen ontluchting, dus ik heb de aansluitingen op de cilinder gelost, maar daar kreeg ik dus maar op een aansluiting vloeistof naar buiten.
Ik heb een vaccumpompje voor op de nippel overwogen, om niet aan de slang te hoeven zuigen tot een kennis me zijn eenmansontluchtingssetje (!) aanbood. Geprobeerd, en verdomd het werkt ook nog echt..
Geen idee waarom ik met de tweemansmethode niet eens vloeistof op de aansluitingen op de hr cilinder kreeg, maar nu heb ik luchtvrije heldere vloeistof aan alle vier de klauwen.

Mocht iemand zo'n eezibleed setje ook nog eens voor het eerst gaan gebruiken: de 1,4 bar druk die als maximum wordt voorgeschreven zijn serieus te nemen. Ik vergat eerst wat druk uit mijn reservewiel te laten en kreeg als beloning een losploffend deksel met remvloeistof om m'n oren (het spul brandt aardig in de ogen kan ik vertellen). De bijgeleverde dop zat ook niet klem genoeg, dat heb ik ondervangen met wat teflon tape. Uiteindelijk heb ik een heel setje banden voor de druk en drie liter vloeistof erdoorheen gejaagd (en er grotendeels weer uitgehaald, er bleef maar lucht meekomen..) maar hij is ontlucht.

Bedankt voor het meedenken, mannen!
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”