Vage "klonk" vooraan de Fulvia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Vage "klonk" vooraan de Fulvia

Unread post by Peter Coolsma »

Tja, klonk. Zo klinkt het toch wel ongeveer. Begon enkele maanden terug en wordt iedere rit erger. Het is hoorbaar bij inparkeren, sowieso bij heel langzaam rijden - iemand suggereerde een gare fuseekogel; is dat een idee...? Bij scherp sturen is het dus ook goed hoorbaar. Ik had laatst de hele neus opgekrikt om e.e.a. te bekijken en "betasten", er klonk ook iets niet helemaal in de haak bij het volledig L->R en terug draaien van het stuur. De afstelling van het stuurhuis is beslist correct, het oliepeil daarvan ook. Beetje jammer dit want de auto rijdt en stuurt verder als een scheermes - maar ja, blijft een oud ding uiteindelijk...

Ik gooi het eerst even in de groep voordat ik Huib erover opbel.

Merci!
lucasgeheniau

Re: Vage "klonk" vooraan de Fulvia

Unread post by lucasgeheniau »

Als het bij scherp insturen te horen is, lijkt het een gare homokineet.
Je kunt kijken of de rubbers van de homokineten nog heel zijn.
Als die kapot zijn komt er zand in het vet en dan is het einde in zicht.
Peter Coolsma

Denk niet meteen aan een homokineet - ik weet dat die anders klinken (van m'n Clio zijn ze niet helemaal fris meer en dat hoor je in de uiterste posities). Da's meer een soort geluid van een gare wiellager.
Peter Coolsma

Huib vermoedt inmiddels dat het met de voorste bladveer te maken heeft. Ga er deze week even mee langs. Andere suggesties/vermoedens blijven welkom!
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

De week is bijna om, al een oorzaak aan te wijzen?
Peter Coolsma

Yep, ben woensdag langs Huib geweest. Voorste bladveer ligt ietsjes scheef waardoor-ie net tegen de geleidekoker aantikt. Kan 't laten doen maar kan ook wachten tot de remmen rondom aan de beurt zijn voor inspectie, nieuwe schijven voor en afdraaien van de schijven achter. Wordt sowieso even sparen tot loop volgend jaar. Als 't erg gaat irriteren laat ik 't wel eerder oplossen...
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”