Na het afdalen van de Mont Ventoux (veel geremd op motor) een geweldige rookwolk achter de Kappa (benzine2000cc20v SW).
Na 10 km verder (normale weg) waren alle rook problemen weg.
Erg geschrokken naar een Franse garage maar die vond dit normaal bij zo'n afdaling.
Vraag me toch af wat er aan de hand was.
rokende kappa maar na 5 probleem weg
Re: rokende kappa maar na 5 probleem weg
Zou me er niet te veel zorgen over maken. Ik gok erop dat de Franse garagist gelijk had. Bij het afdalen rem je veel op de motor af. Er verzamelt zich dan wat meer olie door de onderdruk (techneuten verbeter me als ik het mis heb) en die verbrandt zodra je weer gas geeft op het rechte stuk. Ik weet dat mijn Alfa Bertone dit ook doet in de bergen. Echt heeele mooie pluimen! Als het ook op rechte Nederlandse wegen gebeurt (bv na afremmen voor een afrit) dat heb je wat meer slijtage op bv de zuigerveren/olieschraapveren. Kan je auto nog best oud mee worden.
Alleen als het olieverbruik ook hoog is zou een diagnose of compressietest te overwegen zijn.
Alleen als het olieverbruik ook hoog is zou een diagnose of compressietest te overwegen zijn.
-
Hallo Kappa fans
Heb me maatje vroeger ook eens gehad met zijn alfa. Dit bleek te wijden
te zijn aan slechte kwaliteit olie!!!
Heb me maatje vroeger ook eens gehad met zijn alfa. Dit bleek te wijden
te zijn aan slechte kwaliteit olie!!!
-
Heb Ik ook eens gehad, jaren geleden met een Sud Ti,
rookgordijn in dorpje gelegd. Stoer!
rookgordijn in dorpje gelegd. Stoer!
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
-
Helemaal eens met de diagnose van Disaronno. Als je kilometers afdaalt (en op de motor afremt) comprimeer je alleen maar lucht. Er wordt geen benzine ingespoten. Tijdens dat comprimeren van lucht heb je wel smering (motorolie) in de cilinders. Aan het eind van de afdaling geef je onvermijdelijk een keer gas en verbrand je dus niet alleen benzine/diesel/LPG maar ook achtergebleven smeerolie in de cilinders, vandaar de blauwe rook! Zelfs splinternieuwe motoren zullen een rookpluim te zien geven. Je zult ook onvermijdelijk olieverbruik hebben. Bij normale omstandigheden komen er verbrqandingsresten in de olie terecht die het olieverbruik aanvullen.